ACCES PREMIUM
De ce premium?
SFIA: Mecanismul prin care firmele pot obține soluții fiscale individuale ar putea deveni inutil, atenționează specialiștii
În contextul mutării activității de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate (SFIA) de la Fisc la Ministerul Finanțelor, sunt în pregătire o serie de modificări procedurale care ar transforma acest mecanism într-unul inutil, sunt de părere specialiștii.
Articolul continuă mai jos
La începutul anului 2022, în pregătirea unei
reorganizări a Fiscului, Guvernul a decis
să mute la minister activitatea privind SFIA din dorința de a eficientiza acest mecanism. Prin SFIA, firmele pot obține în avans, contra cost, un tratament fiscal pentru spețe complexe, fără a mai exista riscul contestării la un eventual control ulterior.
Ulterior, ministerul a pus în dezbatere un proiect de ordin cu
viitoarele reguli procedurale pentru obținerea soluțiilor fiscale individuale. Problema, spun specialiștii, este că regulile propuse ar transforma mecanismul într-unul inutil. Momentan, proiectul n-a fost oficializat, așa că încă există speranțe că autoritățile vor face modificările propuse de mediul de afaceri.
„Aceste soluții fiscale individuale anticipate există la noi în legislație și sunt în curs de modificare. Cea mai mare problemă este că aplicabilitatea lor este din ce în ce mai inexistentă. A existat un departament în cadrul Fiscului care se ocupa cu soluționarea acestor solicitări, chiar dacă fiecare contribuabil era nevoit să plătească o sumă de bani pentru a obține o astfel de soluție fiscală individuală anticipată, de multe ori apăreau întârzieri în obținerea acestor soluții și nu întotdeauna răspunsurile erau suficient de clare, dar cumva funcționa, într-o oarecare măsură, această procedură.La ora actuală, ne confruntăm cu două mari probleme care, practic, fac ca această procedură să fie pe cale de dispariție - dacă nu 100%, atunci foarte aproape de 100%. În primul rând, știm foarte clar că Fiscul nu mai are personal alocat pe partea asta și, deși intenția este ca procedura să fie în sarcina Ministerului de Finanțe, va fi exact aceeași lipsă de personal. Iar separat există un proiect de modificare a procedurii legate de emiterea acestor soluții fiscale individuale anticipate, care a venit și a dinamitat toată această procedură. Toate condiționările, toate situațiile enumerate acolo prin care va fi respinsă o astfel de solicitare o fac aproape imposibil de utilizat în practică.Vă dau doar un singur exemplu: până acum era cerința ca solicitarea interpretării tratamentului fiscal să fie pentru situații de fapt viitoare. Dar situațiile de fapt viitoare le judecam prin raportare la momentul la care depuneam solicitarea. Or, acum, pe legislația propusă, este spus că vor fi respinse absolut toate solicitările pentru care, până la momentul emiterii soluției, s-a implementat deja tranzacția. Cu alte cuvinte, un contribuabil, dacă vrea să verifice sau să securizeze tratamentul fiscal pentru o tranzacție, trebuie să plătească o sumă, trebuie să depună cererea și trebuie să aștepte până când va finaliza Ministerul de Finanțe această solicitare (și nu există un orizont de timp, pot să fie și 12 luni) și abia apoi, văzând că a primit un răspuns favorabil, să poată să implementeze tranzacția pe care o dorește”, a lămurit, la o
conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Cristian Velcu, Tax Director la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Acesta a fost completat de
Alexandru Cristea, Tax Partner, care a precizat că mediul de afaceri consideră noua procedură propusă de minister ca fiind inacceptabilă:
„Este un subiect foarte sensibil. Este una din zonele gri sau deficitare, ca mecanisme fiscale, la acest moment, de care România are nevoie foarte mult. Există deja diverse inițiative ale mediului de afaceri prin care se semnalează acest lucru ca un impediment în calea transparenței și clarității fiscale de care are nevoie România. La un moment dat poate deveni chiar o barieră pentru investiții.”Pe scurt, ideea este că obținerea unei soluții individuale este
o garanție că tratamentul fiscal indicat de autorități este inatacabil la eventuale controale ulterioare. Potrivit Codului de procedură fiscală, emiterea unei soluții personalizate costă
3.000 de euro pentru contribuabilii mici și mijlocii și
5.000 de euro pentru contribuabilii mari.
Citește mai mult despre
SFIA,
solutii fiscale individuale anticipate,
controale ANAF,
controale firme,
relatia cu ANAF si MF,
reorganizare ANAF
Specialiști citați în acest articol
Cristian Velcu este Tax Director în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax S.R.L., societate afiliată firmei de avocatură. El este consultant fiscal independent cu peste 15 ani de experiență în domeniul fiscal, fiind specializat cu precădere în legislația de TVA. De asemenea, Cristian deține o experiență vastă în diverse probleme fiscale, de la consultanță fiscală specifică la proiecte complexe (asistență fiscală M&A, litigii fiscale, revizuiri fiscale).
De asemenea, el participă frecvent în calitate de lector la numeroase seminarii și conferințe fiscale și este autorul mai multor articole de specialitate.
Alexandru Cristea este Tax Partner al Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax S.R.L., societate afiliată firmei de avocatură. Alexandru are o experienţă de aproape 20 de ani în materie de consultanţă fiscală, dobândită inclusiv în cadrul unor companii de tip Big4, precum Deloitte şi PwC, unde a coordonat departamentul de impozite indirecte.
El deţine cunoştinţe vaste în planificarea fiscală şi înimplementarea unor structuri fiscale eficiente la nivel internaţional, acordând totodată asistenţă clienţilor în materie de contencios fiscal (TVA şi accize). El a fost consultant local în cadrul programului PHARE pentru implementarea în România a unei legislaţii armonizate cu cea europeană în ceea ce priveşte TVA-ul, fiind implicat deopotrivă în procesul de redactare a legislaţiei şi înorganizarea de cursuri pentru experţii din cadrul Ministerului de Finanţe din România.
Alexandru a coordonat în mod activ proiecte de pre-aderare şi post-aderare constând în implementarea unor noi proceduri, adaptarea sistemelor informatice şi instruirea personalului unor societăţi de top din România pentru conformarea la cerinţele legislaţiei europene implementate în Codul Fiscal românesc. Alexandru este consultant fiscal autorizat şi are un MBA în finanţe.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)