Deși Legea 81/2022, ce a transpus o directivă europeană ce viza interzicerea abuzurilor în relația producător-distribuitor, prevedea că Regulamentul privind înregistrarea, investigarea și soluționarea sesizărilor acestor practici concurențiale neloiale trebuia adoptat de Guvern, prin HG, până la jumătatea lunii mai 2022, acest cadru a fost finalizat abia în noiembrie anul trecut, când a fost trimis de Consiliul Concurenței (CC) spre avizare Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). Între timp, proiectul de HG ce conținea regulamentul a fost aprobat de Guvern și azi a apărut în Monitorul Oficial HG nr. 198/2023 pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de înregistrare, investigare și soluționare a sesizărilor referitoare la practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.
În cazul practicilor concurențiale neloiale prevăzute de Legea 81/2022 (mai multe detalii regăsiți în acest articol), sesizările vor putea fi depuse de către persoane fizice și juridice care au un interes legitim și care dețin calitatea de furnizori sau de cumpărători în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. Aceste sesizări se vor putea transmite nu doar CC, ci și MADR, care, în termen de cinci zile de la primirea acestora, trebuie să le trimită către CC.
Interesul legitim direct sau indirect al persoanelor care reclamă practici comerciale neloiale va trebui probat, iar nu prezumat. Dacă, în urma sesizării depuse de o persoană fizică sau juridică, nu se poate demonstra un interes legitim, Consiliul va putea să refuze să dea curs sesizării, iar acest refuz va trebui emis în termen de 30 zile de la data înregistrării sesizării.
În cazul în care este admisă o sesizare, cercetarea aprofundată va fi demarată prin ordin al președintelui CC, care va cuprinde temeiul legal, datele de identificare ale părților implicate, obiectul cercetării, componența echipei de cercetare, inspectorul de concurență responsabil de caz și atribuțiile sale. Acest ordin se va comunica părților implicate și poate fi contestat numai odată cu decizia prin care se finalizează cercetarea aprofundată.
Prin ordinul de declanșare a cercetării aprofundate, identitatea reclamantului/ reclamanților poate fi protejată, dacă acest lucru va fi solicitat în mod expres. Orice persoană fizică sau juridică ce furnizează Consiliului Concurenţei informaţii privind practicile comerciale neloiale va trebui să indice, în mod clar, orice element pe care îl consideră confidenţial, inclusiv secretele comerciale, motivând acest lucru.
Înainte de adoptarea unei decizii de constatare și sancționare, inclusiv cu decizia de încetare a unei practici neloiale, părțile implicate vor fi informate cu privire la concluziile analizei și vor putea să-și exprime punctul de vedere în termen de cinci zile, fără posibilitatea prelungirii termenului.
Dacă, în urma demarării cercetării aprofundate, înainte sau odată cu emiterea punctului de vedere cu privire la concluziile analizei, părțile implicate recunosc practica comercială neloială, în mod expres, clar și neechivoc, amenda aplicată va putea fi redusă cu până la 25%. Reducerea, care este cuprinsă între 1 și 25%, va putea fi aplicată pentru recunoașterea faptei inclusiv pentru amenda minimă prevăzută de Legea 81/2022, dacă recunoașterea este parțială sau totală.
Pe de altă parte, amenzile ce pot fi aplicate pentru practicile comerciale neloiale sunt cuprinse între 250.000 și 600.000 lei, dacă fapta a fost săvârșită cu vinovăție, putând fi aplicare și amenzi complementare. Mai mult, dacă practicile comerciale neloiale vor fi săvârșite în mod repetat, respectiv într-un interval de doi ani de la emiterea unei decizii prin care a fost constatată/sancționată o astfel de practică până la săvârșirea uneia noi, se va putea aplica și o amendă egală cu 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior.
Termenul de soluționare a cercetărilor aprofundate este de maximum 90 de zile de la data înregistrări sesizării.
Pe de altă parte, Consiliul Concurenței va putea să realizeze și din oficiu cercetări aprofundate pentru identificarea și sancționarea practicilor comerciale neloiale.
Informaţiile, datele şi documentele ce constituie dosarul cauzei cu privire la practicile comerciale neloiale nu vor fi comunicate sau făcute publice de către Consiliul Concurenţei până la finalizarea cercetării aprofundate.