Cei cărora li se impun, în 2023, cotele majorate de impozitare locală a clădirilor nerezidențiale, fără a fi primit în toamnă o notificare despre reevaluare de la autoritățile locale, pot să conteste deciziile de impunere primite. Conform unei legi din 2022, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea.
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a metodologiei de aplicare a
impozitului pe clădiri nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice și a persoanelor juridice, în legătură cu necesitatea reevaluării imobilelor, conform noilor prevederi aduse de
Legea nr. 252/2022.
Astfel, Legea nr. 252/2022 prevede că, în cazul în care proprietarul clădirii nu depune raportul de evaluare la organul fiscal competent până la primul termen de plată a impozitului, impozitul se calculează prin aplicarea cotei majorate de 2% sau 5%, cu condiția ca proprietarul clădirii
să fi fost notificat de către organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare.
De asemenea, actul normativ menționat anterior reglementează că notificarea se comunică proprietarului clădirii prin publicarea acesteia în Spațiul privat virtual sau prin poștă, în cazul contribuabililor care nu sunt înrolați în Spațiul privat virtual. Pentru organul fiscal local, consiliul local poate hotărî să utilizeze mijloacele electronice de transmitere la distanță utilizate de către organul fiscal central, prin aderare la procedurile de lucru specifice acestuia. Termenul până la care trebuie comunicată notificarea este data de
31 octombrie a anului curent pentru impozitul datorat începând cu anul următor (pentru impozitele pe 2023, termenul a fost toamna trecută).
Pentru anul 2023, organele fiscale locale au avut obligația legală de a comunica persoanelor fizice și persoanelor juridice care dețin clădiri nerezidențiale că, în conformitate cu dispozițiile art. 458, alin. (4) și art. 460, alin. (8) și (9) din Codul fiscal, trebuie ca până la data de 31 martie 2023 să depună un nou raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, care să cuprindă valoarea actualizată a clădirii conform standardelor de evaluare în vigoare, la data de 31 decembrie 2022, și pentru care nu s-a actualizat valoarea impozabilă în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă.
Astfel, în cazul în care
persoanele fizice nu depun raportul de evaluare până la data de 31 martie 2023, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea
cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 din Codul fiscal, iar în situația în care
persoanele juridice nu depun raportul de evaluare până la data de 31 martie 2023, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea
cotei de 5% asupra valorii impozabile determinate conform art. 460 alin. (5) din Codul fiscal.
În ipoteza în care un organ fiscal local
a emis o decizie de impunere privind stabilirea impozitului pe clădire nerezidențială fără a transmite o notificare în prealabil, atunci persoana fizică sau persoana juridică respectivă
poate contesta actul administrativ-fiscal, mai întâi pe cale administrativă, iar ulterior în instanță, în conformitate cu dispozițiile art. 268 alin. (1) din Codul de procedură fiscală și cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Contestația împotriva actelor administrativ-fiscale, inclusiv împotriva deciziilor de impunere, constituie o cale administrativă de atac și nu înlătură dreptul la acțiune al celui care se consideră lezat în drepturile sale printr-un act administrativ-fiscal.
Contestația este o procedură administrativă, care dă dreptul contribuabilului nemulțumit de decizia de impunere de a contesta sumele conținute de acest act administrativ-fiscal. În același timp, prin contestație contribuabilul tinde la obligarea organului fiscal local emitent la reanalizarea temeiniciei și legalității măsurilor luate de organul de control. Astfel, se pot stabili, ca urmare a admiterii contestației, alte sume datorate ca obligații de plată la bugetul local.
Dacă în urma deciziei de soluționare a contestației contribuabilul este în continuare nemulțumit, acesta se poate adresa instanței de contencios administrativ competente.
Contestația formulată de contribuabil poate fi depusă la registratura organului fiscal local emitent al deciziei de impunere atacate sau poate fi transmisă electronic la adresa oficială de e-mail a organului fiscal local.
Contestația împotriva unei decizii de impunere se introduce de către contribuabil într-un termen de 45 de zile de la comunicarea deciziei de impunere de către organul fiscal local emitent. În situația în care decizia de impunere a fost emisă de către organul fiscal local pe suport de hârtie, aceasta se comunică la domiciliul fiscal al contribuabilului prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
În cazul în care contestația nu este depusă la organul fiscal emitent, aceasta se înaintează, în termen de cel mult cinci zile de la data primirii, organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Comentarii articol (4)