În cadrul unui proces intentat în Germania companiei aeriene portugheze TAP Air de către pasagerii unei curse aeriene amânată cu zece ore, instanța a solicitat CJUE să se pronunțe cu privire la motivele care pot exonera compania de la plata compensațiilor către clienți. Forța majoră invocată de transportatorul portughez consta în decesul subit al copilotului aeronavei, al cărui trup a fost descoperit fără suflare în camera sa de hotel, cu puțin timp înaintea orei de decolare.
În data de 11 mai, CJUE a decis că transportatorul aerian trebuie să fie obligat, prin decizia instanței, să își despăgubescă clienții. Deși Curtea a acceptat că decesul nu poate fi prevăzut (ori, într-un cadru mai larg, îmbolnăvirea unui membru al echipajului), astfel de evenimente sunt presupuse ca posibile. În consecință, transportatorul aerian se poate aștepta la astfel de inconveniente neprevăzute și trebuie sa fie pregătit pentru soluționarea lor.
Prin urmare, îmbolnăvirea sau decesul unui membru al echipajului nu pot fi invocate ca făcând parte din spectrul ”împrejurărilor excepționale”, care pot determina exonerarea companiei de la plata compensațiilor către pasageri.
Despăgubiri și excepții de la compensații
Conform regulamentului european care stabilește normele în materie de compensare și de asistență a pasagerilor, aceștia sunt îndreptățiți să primească despăgubiri, dacă motivul întârzierii putea fi evitat. Sumele variază între 250 și 600 de euro, în funcție distanța pe care urma să o aibă cursa anulată sau întârziată.
Important de reținut, operatorul aerian nu este obligat să plătească compensații, în cazul în care poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepționale, care nu au putut fi evitate, în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
Atenție! Instanțele naționale sunt obligate să respecte deciziile CJUE.
Textul integral Hotărârii CJUE în cauzele C‑156/22‑C‑158/22 este disponibil aici.
Comentarii articol (0)