În contextul în care termenul pentru întocmirea și depunerea raportărilor contabile semestriale din 2023 este miercuri, companiile ar trebui să știe principalele aspecte legate de aceste bilanțuri, conform regulilor date de Ministerul Finanțelor (MF).
Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2023 pentru companii a fost aprobat recent prin
Ordinul MF 2.195/2023. Bilanțurile semestriale trebuie transmise online, către MF, până la data de 16 august 2023.
1. Ce firme trebuie să întocmească și depună raportările. Bilanțurile semestriale vizează numai contribuabilii cu o cifră de afaceri netă ce depășește echivalentul în lei al unui milion de euro. Adică o bună parte dintre plătitorii de impozit pe profit. Pe de o parte, vorbim de contribuabilii cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate (Ordinul MF 1.802/2014), iar, pe de altă parte, de contribuabilii cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (Ordinul MF 2.844/2016).
Inclusiv firmele ce aplică un exercițiu financiar diferit de cel calendaristic trebuie să se conformeze obligației.
2. Ce firme nu întocmesc bilanțuri. Dincolo de firmele cu o cifră de afaceri netă ce NU depășește echivalentul în lei al unui milion de euro, alte companii scutite de obligație sunt cele care n-au desfășurat activitate de la momentul înființării și până la 30 iunie 2023, cele care în tot semestrul I al anului 2023 s-au aflat în inactivitate temporară, cele înființate în cursul anului 2023 și cele aflate în lichidare.
3. Ce indicatori sunt folosiți. Încadrarea în cifra de afaceri de un milion de euro, echivalent în lei, se face în baza indicatorilor determinați din situațiile financiare anuale ale exercițiului financiar 2022, respectiv în baza balanței de verificare încheiate la finele exercițiului financiar 2022. Se folosește, în acest sens, cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, valabil la data încheierii exercițiului financiar precedent. Și indicatorii total active, cifră de afaceri netă și număr mediu de salariați se determină în baza situațiilor financiare anuale pe 2022.
4. Ce conțin bilanțurile semestriale. Pentru contribuabilii cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, raportările contabile cuprind: Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (cod 10); Contul de profit și pierdere (cod 20), respectiv Contul prescurtat de profit și pierdere (cod 20); Date informative (cod 30). Pentru contribuabilii cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, raportările contabile cuprind: Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (cod 10); Situația veniturilor și cheltuielilor (cod 20); Date informative (cod 30).
5. Completarea datelor de identificare. Conform ordinului MF amintit, se completează datele de identificare (denumirea entității, adresa, numărul de telefon și numărul de înmatriculare la Registrul Comerțului), dar și datele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate și codul unic de înregistrare (fără a folosi prescurtări sau inițiale). În căsuțe se trec codurile care delimitează încadrarea entităților. O completare incorectă, pe prima pagină a Situației activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, a informațiilor respective duce la imposibilitatea identificării entității (se consideră că raportarea n-a fost depusă).
6. Completarea datelor privind activitatea. Referitor la acest aspect, este scris că se completează codul privind activitatea - cel format din patru cifre (clase de activități), potrivit Clasificării activităților din economia națională - CAEN (HG 656/1997). De asemenea, firmele mai completează codul CAEN privind activitatea preponderentă desfășurată efectiv. Dacă e cazul, se completează și codul LEI (identificatorul entității juridice - legal entity identifier).
7. Semnarea raportărilor contabile. Documentele sunt semnate de persoanele în drept (se includ și numele în clar al acestora). Rândul corespunzător calității persoanei care a întocmit raportările contabile se completează astfel: directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție; persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România. Bilanțurile se semnează și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării companiei.
8. Formatul și modalitatea de transmitere. Raportările contabile semestriale trebuie întocmite și depuse în format electronic. Mai precis, formatul electronic al raportărilor contabile constă într-un fișier .PDF, la care este atașat un fișier .XML. Bilanțurile în formă electronică (
fișierele sunt disponibile la Fisc), semnate cu certificat digital calificat, trebuie depuse pe portalul
www.e-Guvernare.ro.
9. Ce sancțiuni sunt pentru depunerea cu întârziere sau pentru nedepunere. Sancționarea se face în conformitate cu prevederile articolelor 41 și 42 din Legea contabilității. Concret, nerespectarea reglementărilor MF cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a raportărilor contabile se sancționează (diferențiat) cu amenzi care încep de la 300 și ajung până la 4.500 de lei (în funcție de faptă și în funcție de cât de târziu se depun bilanțurile după termenul legal). De asemenea, există și o amendă special pentru nedepunerea (deloc a) raportărilor contabile - de la 2.000 la 5.000 de lei.
Comentarii articol (0)