Codul muncii stabilește foarte clar că anterior încheierii contractului individual de muncă, persoana care solicită angajarea trebuie să cunoască riscurile specifice viitorului său loc de muncă și să fie examinat din punct de vedere medical pentru a se constata dacă este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea sarcinilor și atribuțiilor specifice, în funcție de factorii de risc identificați la locul de muncă respectiv.
Când toate aspectele legale sunt ignorate, apar și posibile abuzuri, unul fiind semnalat chiar în forumul avocatnet.ro:
„Angajatorul mi-a schimbat încadrarea fără ca eu să semnez, folosindu-se de medicul de medicina muncii care spune că se recomandă schimbarea funcției, dar acest medic nu m-a văzut, nu m-a consultat, ce pot face în situația asta?”
Art. 48 din Codul muncii prevede situația în care angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii, ca măsură de protecție a salariatului, iar aici pot intra și situațiile în care medicul de medicina muncii stabilește, în urma examinării, că pentru salariatul respectiv se impune modificarea locului și/sau felului muncii, temporar.
Practic, presupunem că la angajare salariatul era apt din punct de vedere medical, iar ulterior, cu ocazia unui examen medical periodic, s-a constatat că starea sa de sănătate nu-i permite desfășurarea activității din cauza factorilor de risc profesional.
Dacă ne raportăm la situația în care salariatul nici nu a trecut prin cabinetul medicului de medicina muncii, atunci ne întrebăm cum s-a pronunțat medicul respectiv cu privire la starea de sănătate a lucrătorului sau chiar dacă există o fișă de aptitudine.
În privința fișei de aptitudine, un exemplar al acesteia trebuie să ajungă la angajator, acesta având obligația de a atașa fișei de instruire individuală (SSM) o copie a ultimei fișe, iar un exemplar i se va înmâna salariatului examinat.
Cu alte cuvinte, orice lucrător ar trebui să primească un exemplar al fișei de aptitudine, precizarea regăsindu-se chiar în fișa de aptitudine, conform anexei 5 din cadrul HG 355/2007.
Dosarul medical al fiecărui salariat se păstrează de către structura de medicina muncii pe durata derulării contractului cu angajatorul și va include și fișa de identificare a factorilor de risc, actualizată corespunzător și/sau în funcție de situație.
De ce trebuie să primească și lucrătorul un exemplar al acestei fișe, care confirmă sau infirmă aptitudinea medicală sau, după caz, recomandările medicului de medicina muncii?
În primul rând pentru a elimina orice situație în care s-ar acționa abuziv, adică pentru a preîntâmpina cazuri similare cu cel semnalat.
În al doilea rând, lucrătorul poate contesta fișa de aptitudine, în condițiile prevăzute de art. 30-34 din HG 355/2007, având în același timp posibilitatea de a sesiza Inspecția Muncii și Direcția de Sănătate Publică.
Avem în vedere și faptul că există o decizie de modificare a locului/felului muncii, pentru persoana respectivă susține că nu a fost vorba despre un act adițional, deci vorbim și despre posibilitatea sesizării instanței competente pentru contestarea deciziei unilaterale de modificare a felului/locului muncii.
Pentru a putea fi contestată, decizia trebuie să existe, deci să fie emisă și să fi fost comunicată, conform dispozițiilor legale, salariatului în cauză, pentru că în situația în care nu există acest document, lucrătorul nu are obligația de a presta o altă activitate sau într-un alt loc, ci va executa ceea ce și-a asumat inițial prin contract și în locul prevăzut în contractul de muncă.
Totuși, inclusiv în cazul în care totul se desfășoară pe baza „informațiilor transmise verbal”, nefiind o situație care să se încadreze în limitele bunei-credințe, se poate adresa Inspecției Muncii.
Simpla afirmație că „medicul nu m-a văzut” ne indică atât nerespectarea dispozițiilor legale, cât și ignorarea scopului acestora, de a le asigura lucrătorilor un mediu de muncă sigur și sănătos.
Comentarii articol (0)