ACCES GRATUIT
Interviu: Sponsorizări: Cum ar putea fi afectate ONG-urile de limitarea redirecționărilor din impozitele datorate de firme și persoane fizice și ce soluții sunt
Modificările fiscale date la sfârșitul anului trecut de către Executiv au adus schimbări pe mai multe paliere, unul dintre ele fiind facilitățile fiscale pentru sponsorizările către ONG-uri - făcute atât de către firme, cât și de către persoane fizice. Vorbim, astăzi, despre efectele acestor noutăți și despre soluțiile existente cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing.
Articolul continuă mai jos
OUG 115/2023 a schimbat, din 2024, paradigma, familiară până acum, a
facilităților fiscale pentru sponsorizările către ONG-uri. În esență,
plătitorii de impozit micro rămân fără posibilitatea de a scădea din impozit sponsorizările și
mai puține persoane fizice pot face redirecționări din impozitul pe venit.
Încercăm să lămurim ce efecte aduc aceste limitări, atât pentru sponsori, cât și pentru beneficiari, împreună cu
Cristina Săulescu, Partener la Cabot Transfer Pricing, care are o experiență de peste 20 de ani în sectorul public și în cel privat.
1. Care sunt principalele schimbări aduse de OUG 115/2023 în ceea ce privește sponsorizările făcute de firme?
Cristina Săulescu: ”
Microîntreprinderile nu vor mai avea avantaje fiscale în cazul efectuării de acte de sponsorizare sau mecenat, ultimul an fiscal în care sumele reprezentând sponsorizare se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor fiind 2023. În ceea ce privește plătitorii de impozit pe profit, aceștia vor mai putea să dispună redirecționarea impozitului pentru efectuarea de sponsorizări doar până la data-limită de depunere a declarației anuale de impozit pe profit (data de 25 a celei de-a șasea luni de la închiderea anului).”2. Cum pot fi afectate ONG-urile de noile limitări referitoare la redirecționările realizate de companii și persoane fizice?
Cristina Săulescu: ”
Este de așteptat ca, într-o primă etapă, ONG-urile să fie afectate negativ de modificările aduse de ordonanță. Cu toate acestea, toate modificările, în special înăsprirea condițiilor pentru microîntreprinderi, vor genera migrarea multor astfel de entități în zona de plătitori de impozit pe profit. Astfel, vor putea să direcționeze sume mai mari către ONG-uri. În schimb, eliminarea facilităților privind sponsorizările în cazul persoanelor fizice și PFA-urilor nu își regăsește compensare.”3. Ce soluții alternative au ONG-urile pentru a compensa pierderea potențialelor venituri de la firme și persoane fizice?
Cristina Săulescu: ”
O soluție ar fi accesarea de fonduri europene nerambursabile. La nivel european sunt lansate o serie de proiecte aferente fondurilor nerambursabile, în diverse domenii de activitate, cu profil social, care pot fi accesate de ONG-uri.”4. Ce strategii pot adopta companiile pentru a continua să susțină ONG-urile în lumina noilor limitări?
Cristina Săulescu: ”
Un exemplu de o astfel de posibilă strategie o reprezintă parteneriatele între ONG-uri și companii. Astfel, acestea pot să își unească resursele financiare și de expertiză pentru a avea un impact strategic asupra calității vieții oamenilor.”5. Care sunt consecințele limitării facilităților de la impozit pe profit pentru acordarea burselor private?
Cristina Săulescu: ”
Începând cu anul 2024, bursele private vor putea fi deduse în anumite limite, respectiv maximum 5% din suma cheltuielilor cu salariile personalul și maximum 1.500 lei pentru fiecare bursă acordată. Modificările intrate în vigoare în 2024 în ceea ce privește bursele private nu cred că vor avea un impact major, având în vedere faptul că nu a fost eliminată de tot posibilitatea acordării lor, ci doar criteriile de acordare au fost «înăsprite». Chiar cred că, astfel, mai multe persoane vor putea beneficia de astfel de burse, având în vedere limitarea sumei care poate fi acordată individual. Doar că valoarea lor individuală evident că va fi mai mică. Cu toate acestea, trebuie să avem în vedere faptul că acordarea de burse private nu este o practică chiar așa răspândită în România.”6. Ce măsuri noi ar putea lua Guvernul în viitor pentru a încuraja contribuabilii să sprijine ONG-urile?
Cristina Săulescu: ”
Dacă în ceea ce privește persoanele fizice lipsa facilităților fiscale nu este generatoare 100% de schimbare a atitudinii față de ONG-uri, în ceea ce privește persoanele juridice trebuie să avem în vedere faptul că acestea, prin însuși statutul lor, sunt în imposibilitatea de a susține ONG-urile dacă această susținere nu este reglementată prin lege. O societate comercială nu are dreptul să efectueze acte de gratuitate decât în condițiile legii. Iar legea spune că sumele folosite pentru a acorda gratuitate nu sunt deductibile. În consecință, nu există nicio motivație a societăților să efectueze astfel de acte, ci dimpotrivă. Astfel, contribuabilii pot fi încurajați să susțină ONG-urile doar prin primirea de facilități fiscale sau de altă natură, cum ar fi, de exemplu, accesul mai facil la fonduri nerambursabile.”Notă: Mai multe informații despre măsurile din OUG 115/2023 și efectele lor pot fi găsite în
secțiunea noastră specială de aici.
Citește mai mult despre
OUG 115/2023 modificari fiscale si bugetare,
cheltuieli de sponsorizare,
scadere sponsorizari din impozit,
sponsorizari,
ONG,
asociatii si fundatii,
interviuri fiscale,
interviurile avocatnet.ro,
asociatii,
fundatii,
impozit micro,
impozit pe profit,
impozit pe venit,
persoane fizice,
persoane juridice,
profesionisti,
PFA,
activitati independente,
venituri independente
Specialiști citați în acest articol
Cristina este licențiată în economie a Universității de Vest din Timișoara, membru al Camerei Consultanților Fiscali din România, și activează în această profesie de peste 20 de ani atât în sectorul privat, cât și în cel public din țara noastră.
Experiența ei în sectorul privat constă într-o plajă largă de coordonare și dezvoltare de servicii de contabilitate, asistență de specialitate pe proiecte de fuziuni și achiziții, conformitate și asistență fiscală, consultanță pe problematicile prețurilor de transfer atât la nivel național, cât și regional.
Cristina a lucrat în sectorul public pe o perioadă de 7 ani ca inspector fiscal în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, plus încă 10 ani în funcții de conducere în sectorul privat.
Ea are o expertiză semnificativă în domeniul prețurilor de transfer, tranzacții transfrontaliere, reorganizări, precum și implicații fiscale în raport cu dreptul român și internațional, oferind servicii profesionale de calitate diverselor corporații multinaționale, bănci și companii locale.
Nu în ultimul rând, Cristina are o vastă experiență ca lector și trainer, ea susținând, din aceste poziții, conferințe și ateliere pe diverse teme din domeniul impozitării locale și internaționale și al prețurilor de transfer.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)