Adoptată luna trecută la votul final în Parlament, legea ce vizează îmbunătățirea accesului la justiție prin modificarea reglementărilor privind taxele judiciare de timbru și ajutorul public judiciar a apărut joi în Monitorul Oficial și prevede reducerea taxelor pentru cererile de partaj, uniformizarea taxelor pentru divorț și clarificarea modului în care se face dovada plății taxelor. De asemenea, legea include și clarificarea criteriilor de acordare a ajutorului public judiciar, precum și extinderea acestuia către persoanele juridice fără scop lucrativ. Citește articolul
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) privind interpretarea și aplicarea dispozițiilor din Codul de procedură civilă referitoare la arbitrajul instituționalizat a fost oficializată recent, devenind obligatorie pentru toate instanțele de judecată. Documentul stabilește că entitățile reglementate de OG 26/2000 cu privire la asociații și fundații pot include în statutul lor organizarea de activități specifice arbitrajului instituționalizat doar dacă sunt autorizate în mod expres de legiuitor să exercite acest tip de arbitraj. Citește articolul
Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite. Citește articolul
Recent, un utilizator al forumului avocatnet.ro întreba dacă există diferențe între taxarea salariaților unui ONG și taxarea salariaților unei persoane juridice? Răspunsul scurt este „nu”. Taxele salariale sunt aceleași indiferent ce calitate are angajatorul, potrivit Codului fiscal. Desigur, există și excepții de la regulă (scutiri sau reduceri de taxe), dar acolo discuția este alta. Citește articolul
Un ghid sumar cu principalele obligații fiscale pe care le au ONG-urile a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta vizează, mai precis, asociațiile, fundațiile și federațiile. Citește articolul
Formularele electronice pentru situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2023 pentru ONG-uri, ce au fost puse recent la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie transmise autorităților fiscale până pe 29 aprilie 2024. Totodată, amintim că ONG-urile trebuie să țină cont anul acesta și de unele noutăți legate de bilanțuri. Citește articolul
O nouă obligație a fost introdusă pentru ONG-urile care primesc, într-o formă sau alta, bani de la bugetul statului, fie datorită companiilor, fie datorită persoanelor fizice. Aceste entități trebuie să depună anual, odată cu situațiile financiare, o declarație prin care să arate sumele primite și sumele utilizate. Pentru a pune măsura în aplicare, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat miercuri un ordin cu modelul declarației și instrucțiunile sale. Citește articolul
Atât companiile, cât și ONG-urile beneficiază temporar de o perioadă mai lungă decât de obicei pentru a declara și a plăti la stat impozitul pe profit, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Începând cu anul 2024, numai contribuabilii care realizează venituri din salarii mai pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, prin formularul 230. Astfel, dispare posibilitatea redirecționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din activități independente pentru susținerea ONG-urilor și bisericilor. Citește articolul
Modificările fiscale date la sfârșitul anului trecut de către Executiv au adus schimbări pe mai multe paliere, unul dintre ele fiind facilitățile fiscale pentru sponsorizările către ONG-uri - făcute atât de către firme, cât și de către persoane fizice. Vorbim, astăzi, despre efectele acestor noutăți și despre soluțiile existente cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul