Potrivit prevederilor Codului fiscal, (doar) contribuabilii care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor (mai) pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit conform legii, prin completarea formularului 230 (cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat). Formularul se depune în anul curent pentru cel anterior, iar termenul din 2025 este 26 mai. Dincolo de depunerea personală la autorități, salariații mai au și opțiunea depunerii la ONG-ul sau biserica pentru care fac redirecționarea.
Astfel, potrivit prevederilor ordinului menționat, procedura privind stabilirea sumei direcționate este detaliată în anexa nr. 1, care reglementează criteriile și modalitățile prin care contribuabilii pot opta pentru redirecționarea unei părți din impozitul pe venit, în timp ce articolul 2 al aceluiași act normativ stabilește modelele și instrucțiunile de completare pentru mai multe formulare esențiale în procesul de direcționare a sumelor (dincolo de formularul 230), respectiv:
- 255 „Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”;
- 258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităţilor nonprofit/unităţilor de cult”;
- „Situaţie centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară”;
- „Notificare privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult”;
- „Notificare privind comunicarea contului bancar de către entitatea beneficiară”;
- „Notificare privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor direcţionate de aceştia din impozitul pe venit”;
- „Referat de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităţilor nonprofit/unităţilor de cult”.
Un alt aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu dispozițiile art. 3 din Ordinul ANAF nr. 103/2025, măsurile prevăzute în procedura de direcționare a unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, către entități nonprofit, unități de cult și pentru burse private, se aplică începând cu veniturile obținute din anul 2024.
Totodată, important de precizat este faptul că procedura stabilește pașii necesari pentru exercitarea acestei opțiuni, evidența cererilor și mecanismul de virare a sumelor către beneficiari. Prin urmare, contribuabilii care doresc să sprijine o entitate nonprofit sau o unitate de cult trebuie să completeze și să depună formularul 230.
Formularul poate fi obținut gratuit de la sediile organelor fiscale sau accesând website-ul
www.anaf.ro, astfel:
a) formularul obișnuit - secțiunea „Asistență contribuabili”, subsecțiunea „Declararea obligațiilor fiscale”, rubrica „Toate formularele, cu explicații”;
b) formularul inteligent - secțiunea „Servicii online”, subsecțiunea „Declarații electronice”, rubrica „Descărcare declarații”.
Formularul 230, împreună cu anexele completate, se poate depune astfel:
a) online, prin intermediul portalului ANAF, accesând serviciul „Spațiul Privat Virtual”;
b) online, prin intermediul portalului
www.e-guvernare.ro, prin utilizarea unui certificat digital calificat;
c) în format hârtie, la registratura organului fiscal competent, în mod individual;
d) prin poștă, în mod individual, cu confirmare de primire;
e) direct la entitatea la care se face redirecționarea, care îl transmite apoi la ANAF (prin intermediul Situaţiei centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de către entitatea beneficiară a sumei).
Pentru anul 2025, formularul 230 trebuie depus la ANAF până cel târziu la data de 26 mai 2025.
După depunere, cererile vor fi procesate de compartimentul specializat din cadrul ANAF, care:
- verifică și înregistrează solicitările;
- notifică contribuabilii în cazul unor erori de completare;
- organizează evidența electronică a tuturor solicitărilor.
Fiecare cerere trebuie să includă datele de identificare ale contribuabilului și ale entității beneficiare, precum și procentul ales pentru redirecționare. În cazul în care o persoană a optat pentru redirecționarea automată timp de doi ani, datele sunt preluate și înregistrate corespunzător.
În ceea ce privește activitatea de stabilire a sumelor ce urmează a fi redirecționate și virarea acestora, important de specificat este faptul că, după verificarea cererilor, ANAF determină suma exactă ce poate fi redirecționată, bazându-se pe declarațiile fiscale privind veniturile salariale.
În termen de 90 de zile, sumele aprobate vor fi virate în conturile entităților nonprofit și unităților de cult. Înainte de virare, autoritățile verifică dacă beneficiarii sunt înregistrați în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale. Dacă un beneficiar nu figurează în acest registru, contribuabilul este informat că transferul nu poate fi efectuat.
Comentarii articol (0)