ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controale ANAF: Sponsorizările făcute de firme, în colimatorul inspectorilor fiscali
Plătitorii de impozit pe profit au posibilitatea de a accesa o facilitate fiscală pentru sponsorizările pe care le fac către ONG-uri și biserici. Asta înseamnă că o parte din impozit nu mai ajunge la bugetul de stat, ci la acele entități. Astfel, inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au verificat cu atenție, în 2024, aplicarea facilității în practică, ceea ce se poate întâmpla și în 2025.
Articolul continuă mai jos
„Un alt subiect care a intrat în focusul autorităților fiscale în anul 2024 a fost reprezentant de facilitățile fiscale la calculul de impozit pe profit. Aici, în 2024, o sumă de peste jumătate de miliard de lei a ajuns în conturile ONG-urilor și unităților de cult și nu a fost virată către bugetul de stat. Prin urmare, era evident că și autoritățile își vor îndrepta atenția asupra acestui subiect. Iar în lista facilităților fiscale voiam să menționez acțiunile de sponsorizare. Sponsorizările au reprezentat și subiectul unei circulare interne, la nivelul ANAF, de verificări în masă la contribuabili. Pe acțiunile de sponsorizare avem condiții de formă și de fond în Codul fiscal și în Legea sponsorizării, însă există și niște zone sensibile pe care autoritățile fiscale încearcă să le exploateze.Unde le-am văzut mai des? În situația în care există sponsorizări către fundații sau către alte entități din cadrul grupului sau care sunt apropiate contribuabilului. Și aici am văzut, spre exemplu, fundații din cadrul grupului unde autoritățile au încercat să inducă, în mod abuziv, ideea unei potențiale relații de afiliere sau de control direct sau indirect între contribuabil și cel sponsorizat. Ce putem face ca să ne protejăm de astfel de situații? Bineînțeles, să ne asigurăm că înainte să intrăm într-o acțiune de sponsorizare avem o documentare, atât din punct de vedere juridic, cât și fiscal, ca să ne asigurăm că toate condițiile prevăzute de lege sunt îndeplinite”, a punctat joi, la o conferință organizată de EY România,
Amelia Toader, Senior Manager la EY.
Conform articolului 25 din
Codul fiscal, contribuabilii care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat
pot să scadă sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre următoarele:
- valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
„În cazul sponsorizărilor efectuate către entități persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, în limitele prevăzute (...), doar dacă beneficiarul sponsorizării este înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale (...)”, mai prevede actul normativ.
Este bine de amintit că, începând cu anul 2024,
plătitorii de impozit micro nu mai au facilități fiscale legate de sponsorizări.
Notă: Noutățile legate de controalele derulate de ANAF la contribuabili pot fi urmărite în secțiunea noastră specială de aici.
Citește mai mult despre
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2025,
cheltuieli de sponsorizare,
scadere sponsorizari din impozit,
sponsorizari,
impozit pe profit,
ONG,
biserici,
asociatii,
asociatii si fundatii,
fundatii,
unitati de cult,
grupuri de firme
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)