Acum, prin HG 796/2024, care a apărut în Monitorul Oficial și este în vigoare din 11 iulie 2024, autoritățile au majorat ajutorul de la 13 bani pe litru la 20 bani pe litru: „Din calculele noastre a reieșit că putem suporta această creștere fără să depășim bugetul aprobat inițial de 180 de milioane lei, ca parte din planul nostru de a veni în întâmpinarea operatorilor de transport rutier, ajutându-i să-și mențină activitatea. Indirect, este o măsură temporară de ajutor pentru întreg mediul de afaceri. În contextul în care, în imaginea de ansamblu, operatorii de transporturi asigură interconectarea între sectoare economice cum sunt producția, comerțul, agricultura și turismul. Fie că este vorba de transportul materiilor prime, produselor finite, echipamentelor sau persoanelor, este un domeniu care asigură funcționarea eficientă a întregii economii”, a spus Marcel Boloș, Ministrul finanțelor, în legătură cu măsura.
Noua valoare a ajutorului de stat se aplică și cererilor de compensare a creșterii accizei la motorină aflate în curs de analiză la data de 11 iulie 2024.
Concret, ajutorul este pentru motorina (codurile NC de la 2710 19 41 la 2710 19 49) utilizată drept combustibil pentru motor în:
- transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone;
- transportul rutier de persoane regulat sau ocazional, cu excepţia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3.
Banii se pot obține prin depunerea unei cereri (împreună cu o serie de documente justificative), la Autoritatea Rutieră Română, în primele 30 de zile ale trimestrului următor celui pentru care se cere ajutorul. Totuși, pentru alimentările din perioada 1 octombrie - 15 noiembrie, cererea se depune între 15 și 30 noiembrie. Soluționarea se face în cel mult 30 de zile lucrătoare de la momentul depunerii cererilor.
Pentru a beneficia de ajutorul de stat, transportatorii rutieri trebuie să îndeplinească anumite condiții, printre care să dețină o licență comunitară eliberată în România și cel puțin un vehicul eligibil, să fie activi și să nu aibă probleme financiare.
Conform inițiatorilor, măsura este necesară pentru a ajuta transportatorii rutieri să treacă peste o perioadă cu dificultăți majore apărute din cauza creșterii prețurilor la motorină:
„Pentru a evita creșterea prețurilor la transportul rutier de mărfuri și persoane și, implicit, majorarea prețurilor pentru alte produse și servicii, constatându-se o perturbare a lanțurilor de aprovizionare ce afectează mai multe sectoare economice, pe de o parte, cât și pentru preîntâmpinarea unei posibile reorientări a transportatorilor în efectuarea alimentării cu carburant a mijloacelor de transport în alte state, pe de altă parte, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, este necesar ca Guvernul României să adopte în acest sens o hotărâre.
În prezent, operatorii de transport rutier se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la motorină, costurile de operare crescând semnificativ. Firmele de transport rutier nu au posibilitatea absorbției creșterii costurilor de operare, presiunea prețului motorinei aducând costuri suplimentare imediate care pot determina insolvența sau chiar falimentul acestora. Spre exemplu, costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut în transportul internațional cu 29%, iar în transportul național - cu 39%.”