Angajatorii care solicită avizele de angajare potrivit OG nr. 25/2014 trebuie să bifeze mai multe condiții - pe de o parte, ordonanța prevede o serie de condiții legate strict de angajator și de activitatea sa, adică un set de condiții generale, iar, de cealaltă parte, vorbim de condiții specifice în funcție de tipul de lucrător pentru care se cere avizul.
Din 8 martie, ca urmare a Legii nr. 28/2024, condițiile generale de solicitare a avizului de angajare se vor modifica semnificativ.
(1) Prima modificare e referitoare la desfășurarea activității - legea cere de acum înainte prestarea efectivă pe teritoriul României a activităților compatibile cu funcția pentru care se solicită încadrarea în muncă - pentru nevoia de clarificare a textului, spuneau cei de la Ministerul Muncii, întrucât în practică apăruseră mai multe interpretări ale acestei condiții legate de activitatea angajatorului.
(2) Mai mult decât atât, o nouă condiție impune ca activitatea angajatorului să nu fi fost înființată sau să nu se deruleze în scopul principal de a facilita intrarea străinilor pe teritoriul României. Inițiatorii măsurii spun că această din urmă condiție era necesară prin chiar Directiva pe care Legea 28 o transpune. Dacă ne uităm în directivă vedem însă că această condiție e impusă în mod strict doar în privința lucrătorilor înalt calificați:
Art. 7 (1) „Statele membre resping o cerere pentru eliberarea unei cărți albastre a UE în cazul în care: (...) d) activitatea angajatorului a fost înființată sau se derulează în scopul principal de a facilita intrarea resortisanților țărilor terțe”
La noi însă condiția e impusă în mod general tuturor angajatorilor, indiferent de tipul de lucrător pentru care se cere avizul de angajare. E greu de spus la acest moment ce anume în mod specific îi va descalifica pe unii angajatori din această privință sau, altfel spus, cum vor refuza cei de la imigrări emiterea unor avize în baza acestei condiții.
Foarte important, în noua lege scrie că, pentru a verifica aspectele de la punctele (1) și (2) de mai sus, „Inspectoratul General pentru Imigrări poate efectua controale la sediile sociale sau punctele de lucru ale angajatorilor”.
(3) Mai departe, s-a impus necesitatea achitării tuturor obligațiilor către bugetul de stat, nu doar a celor pe ultimul trimestru. Aici, modificarea e doar o corelare cu legislația fiscală privind eliberarea certificatului de atestare fiscală.
Dovada îndeplinirii acestei condiții se face prin prezentarea de către angajator a certificatului de atestare fiscală valabil, emis de administraţia finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi are sediul social sau profesional ori, după caz, domiciliul angajatorul, privind achitarea obligaţiilor către bugetul de stat.
Și, în fine, (4) o ultimă condiție modificată prin recenta lege reprezintă tot o corelare legislativă, practic: străinul pe care angajatorul dorește să-l aducă la muncă în România să nu fi săvârșit, cu intenţie, pe teritoriul României ori în străinătate, infracţiuni pentru care li s-a aplicat o pedeapsă privativă de libertate mai mare de trei ani.
Tot prin Legea 28, legiuitorul a făcut modificări și în privința modului de dovedire a unor condiții speciale.
De pildă, atunci când se cere un aviz de angajare pentru un lucrător permanent, angajatorul trebuie să arate că a depus diligențele pentru ocuparea locului de muncă vacant de către un cetăţean român, de către un cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, de către un cetăţean al Confederaţiei Elveţiene sau de către un străin titular al dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României.
Conform OG 25/2014, angajatorul trebuie să aducă mai multe documente pentru a demonstra aceste diligențe. Unul dintre documente este o adeverință de la AJOFM. Din 8 martie, adeverința va trebui eliberată cu cel mult 90 de zile anterior depunerii cererii pentru avizul de angajare, în loc de 60 de zile, cum era până acum.
Legea nr. 28/2024 aduce însă cele mai multe completări în privința lucrătorilor înalt-calificați. Ne vom uita la acestea însă într-un material viitor.
În fine, o completare importantă făcută de Legea 28 este în privința cazurilor de anulare a avizelor de angajare/detașare: acestea se vor anula și la încetarea contractului de muncă sau a detașării.
Comentarii articol (0)