Detașarea sau delegarea angajaților străini cu permis de muncă în România se supune unor reguli specifice, diferențiate de contextul deplasării, dar și de locul deplasării - în România ori în afara României. Una dintre întrebările ce apar în practică în mod frecvent este dacă e nevoie de avize în cazul oricăror deplasări de acest gen sau, dacă nu, ce trebuie notificat inspectoratelor. Citește articolul
Angajarea străinilor în România înseamnă respectarea nu doar a cadrului legal aplicabil în cazul angajaților români, ci și a normelor speciale, dedicate strict celor dintâi. Pentru că vorbim de un tablou normativ destul de amplu, în practică se observă nu de puține ori omiterea unor aspecte deosebit de importante, ceea ce se traduce prin amenzi substanțiale ori chiar, în cazuri extreme, răspundere penală, dar și prin prejudicierea intereselor angajaților înșiși. Prin adoptarea unor practici proactive și prin înțelegere aprofundată a normelor legale și a implicațiilor practice, angajatorii pot gestiona eficient conformitatea și riscurile asociate angajării forței de muncă străine în România. Citește articolul
Pentru a putea angaja legal cetățeni străini în România, companiile trebuie să urmeze o procedură administrativă clară, reglementată de mai multe acte normative. De la obținerea avizului de muncă și echivalarea diplomelor de studii, până la semnarea contractului individual de muncă și solicitarea permisului de ședere, fiecare etapă presupune documente specifice și termene care trebuie respectate. Un consilier juridic ne-a explicat care sunt primii pașii în acest sens, ce obligații revin angajatorilor și ce taxe trebuie achitate în acest proces. Citește articolul
O lege care va intra joi în vigoare, în contextul transpunerii corespunzătoare a Directivei 2014/36/UE privind lucrătorii sezonieri din țări terțe, vizează revocarea vizei sau dreptului de ședere temporară în cazul angajatorilor cu probleme financiare și obligația acestora de a compensa lucrătorii sezonieri în cazul retragerii vizei, precum și simplificarea unor condiții de obținere a avizului de angajare. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat luna trecută că, în contextul legislației aplicabile până în martie 2024, pentru eliberarea avizului de angajare a străinilor în România, nu era suficientă doar înscrierea codurilor CAEN în documentele de înregistrare ale angajatorului, ci era necesară și desfășurarea efectivă a activităților compatibile cu funcția solicitată. Această interpretare a fost întărită prin modificările aduse de Legea nr. 28/2024 în martie anul trecut, ce au introdus expres cerința desfășurării efective a activităților, prevenind astfel posibile abuzuri în obținerea avizelor de muncă pentru cetățenii străini. Decizia Curții a apărut luni în Monitorul Oficial, judecătorii arătând că simpla interpretare ad litteram a textelor de lege nu putea duce la altă concluzie decât aceea că e necesară și desfășurarea efectivă a activităților. Citește articolul
Angajatorii sau beneficiarii prestărilor de servicii au obligația de a notifica Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) inclusiv în ceea ce privește modificarea sau încetarea contractului individual de muncă ori a detașării unui străin. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă, ce poate fi aplicată pentru fiecare angajat străin pentru care angajatorul a omis să facă notificarea. Citește articolul
Guvernul a dat joi undă verde unei noi ordonanțe care modifică mai multe acte normative privind regimul străinilor în România. Publicată vineri, ordonanța actualizează dispozițiile conținute de legislația privind regimul străinilor în România, în materie de acordare/prelungire a valabilității vizelor, în acord cu Decizia (UE) 2024/210, actualizează definiția „șederii ilegale”, în acord cu dispozițiile Codului frontierelor Schengen și prevede și măsuri privind controlul migrației ilegale în contextul contingentului de lucrători străini. Citește articolul
În materia lucrătorilor înalt calificați, recenta lege privind modificări la regimul străinilor în România a adus, din 8 martie, importante schimbări și în privința Cărții albastre a Uniunii Europene (UE) - printre altele, dreptul la ședere temporară în România în scop de muncă în calitate de lucrător înalt calificat în cadrul unei mobilități. Citește articolul
Ordonanțele privind regimul străinilor și încadrarea și detașarea străinilor pe teritoriul României se modifică substanțial începând de mâine. Cele mai multe dintre modificări vizează regimul lucrătorilor înalt calificați: condițiile speciale de obținere a avizelor de angajare pentru aceștia se modifică, perioada minimă contractuală, dar și salariul minim cu care trebuie să fie plătiți. Citește articolul
Publicată recent în Monitorul Oficial, o lege privind regimul șederii și muncii străinilor în România stabilește noi condiții privind obținerea avizelor de angajare pe care angajatorii trebuie să le îndeplinească. Notabile sunt modificările ce privesc activitatea angajatorului: pe de o parte, nu mai sunt admisibile situațiile în care angajatorii funcționează doar pentru a facilita intrarea străinilor în România și, pe de altă parte, e nevoie ca activitatea pentru care se aduce un lucrător străin să se presteze efectiv în România. Pentru respectarea acestor condiții, cei de la Imigrări vor face vizite în teritoriu, la angajatori. Citește articolul