Având aceste atuuri, îl putem plia rapid și putem schimba, cel puțin teoretic, foarte rapid peisajul, pentru că în câteva minute -- poate chiar secunde -- îl deschidem, ne conectăm la internet (există suficiente soluții mobile) și suntem gata de livrat obiectivele - din mașină, din tren, din aeroport sau din gară, de pe malul mării/oceanului ori chiar din vârful unui munte. Are ecran, are putere de procesare, are tastatură, are touchpad sau îi putem atașa sau nu mouse, avem și conexiunea (dacă este nevoie), avem contract de telemuncă, deci cam tot ce ne trebuie, am putea concluziona.
În realitate, condițiile tehnice nu sunt chiar atât de simple și au la bază studii și reglementări la nivel european, deși întâlnim des trei opinii/sintagme care generează pe termen lung prejudicii: „lăsă că merge și așa”, „semnăm niște hârtii și suntem acoperiți”, „la nevoie, cunosc eu pe cineva”. Aspectele enumerate în continuare nu transformă laptopul într-un instrument ineficient în privința telemuncii, însă atuurile sale nu asigură integral un mediu de muncă sigur și sănătos pentru telesalariați.
În primul rând, avem în vedere regula generală potrivit căreia angajatorul trebuie să pună la dispoziția salariaților săi (inclusiv telesalariaților) echipamente de muncă fără riscuri pentru securitatea și sănătatea lor, iar în cazul în care părțile convin ca aceste mijloace să fie ale telesalariatului (de regulă cu asigurarea costurilor de către angajator), acestea să îndeplinească aceleași condiții.
Să ne gândim că nu am discuta despre un telesalariat, ci despre un salariat care utilizează tehnologia informației și comunicațiilor într-un birou al angajatorului și ne întrebăm dacă salariatul ar veni de acasă cu propriul laptop, cu propriul scaun, cu propria masă de lucru, cu propria tastatură și chiar cu propria centrală termică sau cu propriul aparat de aer condiționat? Cum ar arăta un astfel de loc de muncă? Este evident că nu ar fi posibilă o astfel de situație, însă în privința telemuncii, pentru a facilita flexibilizarea relațiilor de muncă, într-o anumită măsură, Legiuitorul a prevăzut și posibilitatea ca telesalariatul, în anumite condiții, să utilizeze anumite mijloace proprii sau chiar pe toate.
HG 1.028/2006 prevede, în anexă, o serie de obligații privind echipamentele de muncă, „în măsura în care, pe de o parte, elementele avute în vedere sunt prezente la postul de lucru şi, pe de altă parte, cerințele sau caracteristicile intrinseci ale sarcinii de muncă nu împiedica acest lucru”. O parte dintre aceste condiții sunt îndeplinite de cel mai des întâlnite echipamente dotate cu ecran de vizualizare, laptopurile, însă pentru restul vor fi identificate soluțiile corespunzătoare. Condiții îndeplinite, în funcție de model (aș adăuga și de cost!):
- caracterele de pe ecran trebuie să fie bine definite şi distincte, de dimensiuni corespunzătoare şi cu spațiu suficient între caractere şi între rânduri;
- imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără fenomene de scânteiere sau alte forme de instabilitate;
- strălucirea şi/sau contrastul dintre caractere şi fondul ecranului trebuie să poată fi ușor de reglat de către operator şi ușor de adaptat condițiilor ambiante;
- pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie să poată fi orientat şi înclinat cu ușurință;
- ecranul nu trebuie să prezinte străluciri supărătoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul;
- spațiul din fața tastaturii trebuie să fie suficient pentru a permite sprijinirea mâinilor şi brațelor operatorului. Acest aspect nu depinde exclusiv de laptop, ci într-o mai mare măsură de masa de lucru;
- pentru a evita reflexiile, suprafața tastaturii trebuie să fie mată;
- poziția tastaturii şi caracteristicile tastelor trebuie să faciliteze utilizarea tastaturii;
- simbolurile tastelor trebuie să prezinte un contrast suficient şi să fie lizibile din poziția normală de lucru.
- programul trebuie adaptat sarcinii de muncă;
- programul trebuie să fie ușor de folosit şi, dacă este cazul, să poată fi adaptat nivelului de cunoștințe sau experienței operatorului;
- niciun dispozitiv de verificare calitativă sau cantitativă nu poate fi folosit fără știrea lucrătorilor;
- sistemele trebuie să furnizeze lucrătorilor indicații cu privire la derularea operațiunilor;
- sistemele trebuie să afișeze informațiile într-un format şi într-un ritm adaptate operatorilor;
- trebuie aplicate principii de ergonomie informatică, în special în cazul operațiilor de prelucrare a datelor de către operator.
- trebuie să fie posibilă utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran;
- tastatura trebuie să fie inclinabilă şi separată de ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziții de lucru confortabile, care să evite oboseala brațelor şi mâinilor;
- suportul pentru documente trebuie să fie stabil şi ușor de reglat şi trebuie poziționat astfel încât să diminueze mișcările incomode ale capului şi ochilor;
- trebuie să existe spațiu suficient pentru a permite lucrătorilor o poziție confortabilă;
- iluminatul general şi iluminatul local (lămpi de lucru) trebuie să asigure condiții de iluminat satisfăcătoare şi un contrast corespunzător între ecran şi mediul înconjurător, ținând seama de tipul de activitate şi de necesitățile vizuale ale utilizatorului;
- scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să asigure operatorului libertate de mișcare şi o poziție confortabilă;
- scaunul trebuie să poată fi reglat pe verticală;
- spătarul scaunului trebuie să poată fi înclinat şi reglat pe verticală;
- un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziție celor care îl doresc;
- perifericul căruia îi spunem generic „mouse” sau tastatura (poziția acesteia) trebuie să protejeze utilizatorul împotriva afecțiunilor generate de presiunea prelungită sau repetată pe podul palmei ori pe regiunea carpiană, inclusiv flexie/extensie/laterodeviație a pumnului sau prehensiune palmo-digitală.
Comentarii articol (1)