1. Casele de marcat vor trebui să transmită informații suplimentare către sistemul Fiscului (art. I din ordonanță).
Concret, se prevede că, în termen de maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței (30 mai 2024), Guvernul va stabili prin hotărâre informații suplimentare care trebuie transmise de aparatele de marcat electronice ale comercianților și prestatorilor către sistemul e-Case de marcat (Registrul caselor de marcat). Inițiatorii spuneau că un exemplu în acest sens este codul de TVA al contribuabilului, de care este nevoie neapărat pentru funcționarea viitorului sistem e-TVA - cel care va genera deconturi de TVA precompletate pentru contribuabili.
2. e-Transport: Noi prevederi ce vizează transportul internațional de bunuri (art. II, III).
Mai întâi, pentru transporturile internaționale de bunuri (mai nou, atât cele riscante, cât și cele neriscante), lista contribuabililor obligați să facă raportări în e-Transport a fost extinsă cu:
- prestatorul de servicii din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
- beneficiarul din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
- clientul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât și pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate inițial;
- furnizorul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile expediate din România, cât și în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
- transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mișcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
- transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale, definite conform prevederilor punctului 16 al articolului 2 din OUG 13/2013 privind serviciile poștale.
3. Modificări punctuale privind impozitul pe profit, accizele și impozitul special pentru case de mare valoare (art. IV, V, VI, VII).
În cazul impozitului pe profit, s-a stabilit că sunt neimpozabile veniturile din reversarea ajustării creanțelor rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate ca active financiare potrivit reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile instituțiilor de credit persoane juridice române constituite în conformitate cu prevederile Legii 207/2022 (băncile de dezvoltare). Măsura se aplică, pentru calculul impozitului pe profit, începând cu anul fiscal 2024.
În legătură cu impozitul special pe locuințele în valoare de peste 2,5 milioane lei (așa-zisa taxă pe lux aplicabilă din 2024), autoritățile locale trebuie să înștiințeze anual, până la data de 30 mai, proprietarii ale căror clădiri se încadrează la această categorie. Totodată, se prevede că acești contribuabili sunt obligați să calculeze, să declare și să achite impozitul special până la data de 30 septembrie, nu până la 30 aprilie, cum era stabilit anterior.
S-a stabilit că accizele nearmonizate se aplică și în cazul produselor cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90. Pentru aceste produse, nivelul accizelor (115 lei / kg în 2024, 120,5 lei / kg în 2025, 126 lei / kg în 2026) se aplică la cantitatea de substrat solid care conține nicotină. Măsura se aplică de la 1 iunie 2024. Prin derogare, pentru produsele aflate în stoc la 1 iunie, este precizat că faptul generator și exigibilitatea intervin la data vânzării pe piața internă a produselor respective.