1. În ce situații se anulează codul de TVA al unui contribuabil?
Luisiana Dobrinescu: „Situațiile de anulare a codului de TVA sunt enumerate în Codul fiscal și acestea sunt:
- când o societate este declarată inactivă fiscal;
- când administratorilor li se atrage răspunderea solidară;
- când nu au fost depuse deconturi de TVA pentru șase luni sau două trimestre sau când în acele deconturi nu există operațiuni de achiziții sau de livrări;
- dacă persoana impozabilă nu era obligată și nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA;
- când persoana impozabilă solicită scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA.
2. Pot apărea probleme în practică la solicitarea scoaterii din evidența celor înregistrați în scopuri de TVA?
Luisiana Dobrinescu: „Ce probleme am întâlnit pe procedură? De exemplu, un client de-al nostru care s-a deînregistrat (a solicitat scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA), pentru că n-a mai atins cifra de afaceri în anul curent în care a solicitat și nici în anul anterior, așa cum spune Codul, a primit o decizie, din partea organului fiscal, în care i se comunică faptul că, având în vedere că nu s-au depus deconturile și n-au fost evidențiate operațiuni, s-a procedat la anularea din oficiu. După care, conform registrului contribuabililor, figurează radiat începând cu data de 1 februarie 2016.
Cum să combinăm noi sancțiunea -- pentru că anularea codului de TVA este o sancțiune -- cu radierea entității însăși? De cel puțin un an de zile ne chinuim, în corespondență scrisă și prin viu grai, să-i spunem organului fiscal că societatea n-a «murit» cu totul, astfel încât să o radieze, și că n-ar trebui să mai fie înregistrată în scopuri de TVA. Nu se poate reînregistra acum, cu toate deconturile depuse, pentru că ei zic că nu se poate acest lucru pentru că societatea este radiată. Și societatea așteaptă să facă niște tranzacții imobiliare de un an și ceva, dar n-o putem «resuscita» de nicio culoare... Deci, concluzia este că nu trebuie combinate chestiunile și trebuie să fiți foarte atenți, atunci când vă confruntați cu astfel de situații, la ce scrie în decizia organului fiscal, pentru că s-ar putea ca în text să se ascundă niște cuvinte care nu sunt corecte și care duc apoi la niște confuzii mari.”
3. Ce interpretări greșite apar în practică la anularea codului de TVA?
Luisiana Dobrinescu: „Vorbim despre aparențe în operarea pe un cod de TVA anulat. Și anume: contribuabilul spune că se poate continua activitatea economică, se pot emite facturi, că persoana impozabilă, nemaifiind înregistrată în scopuri de TVA, nici nu are obligații de TVA, nu trebuie să plătească nimic, și că anularea codului n-are niciun impact asupra investițiilor anterioare pe care le-a efectuat, asupra rambursărilor de TVA anterioare... Ce se întâmplă în mod real? Totul este impozabil, nimic nu este deductibil, din perspectiva TVA, persoana impozabilă trebuie să colecteze și să plătească TVA la bugetul de stat și, mai mult, trebuie restituit TVA-ul aferent bunurilor supuse ajustării. Cu alte cuvinte, stăm atât de liniștiți, dar, de fapt, este un coșmar în spate.”
4. Care este perspectiva vânzătorului în cazul anulării codului de TVA?
Luisiana Dobrinescu: „Ce se întreabă el? Am codul de TVA anulat - oare ce fac de acum încolo este ilegal? Nu, nu este ilegal -- în sensul că activitățile economice pot fi derulare --, numai că au această componență de nelegalitate din perspectiva TVA-ului, care se percepe, dar ești, totuși, sub impactul acelei sancțiuni de anulare a codului de TVA. Din perspectiva impozitării directe (impozit pe profit, impozit micro, impozit pe venit), totul este impozabil din activitatea respectivă.
În ceea ce privește colectarea de TVA, nu se poate aplica scutirea caracteristică micilor întreprinderi - cu alte cuvinte, dacă ți s-a anulat codul de TVA, nu te-ai transformat în contribuabil mic scutit de colectarea TVA. Deci, pentru orice operațiune, trebuie să colectezi TVA în aceeași cotă pe care ai fi colectat-o și în situația în care nu ți s-ar fi anulat codul de TVA. Sunt anumite distincții, însă, de format - adică pe factură nu trebuie să apară, pe rubrica de TVA, TVA. TVA-ul se adaugă bazei de impozitare - este o singură sumă. În rubrica de TVA nu mai ai ce să treci, pentru că nu mai ai dreptul să folosești terminologia de TVA în factură, nici decontul de TVA nu mai poți să-l depui, ci ai un formular special (declarația 311 - n. red.). Nu contorizezi o nouă depășire a cifrei de afaceri, nu ți-a resetat cineva, prin această sancțiune, cifra de afaceri și te așteaptă să mai vinzi de 300.000 lei, astfel încât să trebuiască să colectezi.
Ajustarea de TVA - se consideră că bunurile nu mai sunt folosite în scopul activității economice, așa că trebuie să dai înapoi bugetului de stat, proporțional cu perioada de ajustare rămasă, TVA-ul dedus anterior. (...) În ceea ce privește taxarea inversă, contribuabilul nu poate aplica taxarea inversă nici la momentul operațiunilor, nici ulterior după înregistrarea sa în scopuri de TVA.”
5. Care este perspectiva notarului?
Luisiana Dobrinescu: „Notarul asigură legalitatea actului, nu asigură conformitatea și corectitudinea sa din perspectivă fiscală.”
6. Care este perspectiva cumpărătorului în cazul anulării codului de TVA?
Luisiana Dobrinescu: „Cumpărătorul nu are drept de deducere a TVA-ului perceput de vânzătorul cu cod de TVA anulat. Adică, dacă un furnizor are codul de TVA anulat și pune TVA pe factură (chiar dacă îl include corect în baza de impozitare la grămadă, fără să se vadă distinct pe factură, chiar dacă face eroarea formală de a-l pune distinct pe factură), în nicio situație cumpărătorul nu poate să deducă acel TVA. Și, ulterior reînregistrării vânzătorului în scopuri de TVA, acesta poate, într-o nouă factură, cu menționarea distinctă a TVA.”
7. Care este perspectiva autorităților publice?
Luisiana Dobrinescu: „Statul încasează TVA-ul colectat de la furnizorul care are codul de TVA anulat și nu permite deducerea acestui TVA de către cumpărător. Cu alte cuvinte, o grămadă de bani la bugetul de stat.”
8. Ce altceva ar fi de reținut?
- dacă furnizorul se reînregistrează ulterior în scopuri de TVA și emite în mod corect o factură cu TVA, cumpărătorul, deși a cumpărat bunul sau serviciul respectiv în perioada în care furnizorul său nu era OK, pentru că avea codul de TVA anulat, poate să-și exercite dreptul de deducere;
- ce se întâmplă ca urmare a reînregistrării în scopuri de TVA a beneficiarului? O persoană impozabilă nu poate fi împiedicată să-și exercite dreptul de deducere pe motivul că nu s-ar fi înregistrat în scopuri de TVA înainte de a utiliza bunurile dobândite. Este vorba de situația în care un cumpărător nu este înregistrat încă în scopuri de TVA;
- ce se întâmplă în cazul reînregistrării în scopuri de TVA a vânzătorului? Acesta poate să emită o factură, să pună pe ea în mod corect TVA și are dreptul de a ajusta, în favoarea sa, ce a ajustat în defavoarea sa la momentul la care i s-a anulat codul.
Citește și:
Comentarii articol (0)