Obligația multinaționalelor de a publica periodic un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene se aplică în România începând cu 2023, astfel că documentul întocmit în acest sens trebuie să devină public până la finalul anului 2024. Totuși, deoarece Comisia Europeană (CE) n-a stabilit încă formatul raportului, Ministerul Finanțelor (MF) a venit recent cu recomandări pentru companiile de la noi.
Este vorba despre transpunerea în România a directivei europene care a stabilit că multinaționalele și întreprinderile autonome trebuie să întocmească și să publice periodic
un raport cu informații legate de impozitul pe profit, dacă obțin venituri de peste aproximativ 750 de milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.
Transpunerea a fost făcută direct printr-un ordin al MF, care
se aplică începând din 1 ianuarie 2023, cu toate că directiva prevedea o implementare după prima jumătate a anului 2024. Așadar, MF a decis să aplice obligația mult mai repede decât se așteptau multinaționalele,
ceea ce generează unele probleme, așa cum atenționaseră anul trecut cei de la Camera Consultanților Fiscali.
Printre altele, sunt așteptate unele formulare-standard și intrucțiuni de la CE, însă acestea vin cândva în partea a doua a anului 2024. Din acest motiv, multinaționalele au nevoie de ajutorul MF în privința
raportului pe 2023, care trebuie publicat până la
31 decembrie 2024. Printr-un
comunicat recent, MF a precizat că firmele
pot respecta, momentan, instrucțiunile generale ale CE legate de formatul raportului sau că
pot stabili un format propriu. Desigur, asta doar până ce Comisia rezolvă aceste chestiuni.
„Primul an de raportare corespunde exercițiului financiar al anului 2023, raportul privind informațiile referitoare la impozitul de profit fiind publicat cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2024. Potrivit art. 48c alin. 3 și 4 din Directiva contabilă, informațiile referitoare la impozitul pe profit pot fi raportate pe baza instrucţiunilor de raportare menţionate în secţiunea III părţile B şi C din anexa III la Directiva 16/2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal şi de abrogare a Directivei 799/1977 și «sunt prezentate utilizând un model comun și formate de raportare electronică cu citire automată. Comisia stabilește, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, respectivul model comun și respectivele formate de raportare electronică.»Având în vedere faptul că aceste formate nu au fost stabilite încă de către CE, operatorii economici vizați de cerințele de raportare care urmează să publice informaţiile privind impozitul pe profit până la data emiterii regulamentului care să stabilească modelul comun și formatele de raportare electronică, se pot folosi de instrucţiunile de raportare menţionate în secţiunea III părţile B şi C din anexa III la Directiva 16/2011 sau își pot stabili propriul format de raportare, raportul în cauză cuprinzând informațiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile”, explică reprezentanții MF.
În esență, raportul respectiv trebuie să includă informații despre toate activitățile entității autonome sau ale societății-mamă finale, inclusiv activitățile tuturor entităților afiliate, consolidate în situațiile financiare aferente exercițiului financiar în cauză. Printre altele, este vorba de venituri, profit sau pierdere, impozit pe profit plătit ori număr de salariați.
Raportul trebuie publicat online în termen de
12 luni de la data bilanțului exercițiului financiar pentru care este întocmit. Documentul trebuie să fie disponibil gratuit, în limba română, timp de cel puțin
cinci ani consecutivi, pe site-urile firmelor vizate.
Notă: Informații mai multe despre raportul privind impozitul pe profit pot fi găsite în secțiunea noastră de aici.