ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-Transport: Firmele ar trebui să salveze istoricul transporturilor raportate din ultimele șase luni, în caz de control
Contribuabilii care au de a face cu sistemul e-Transport ar trebui să păstreze o evidență internă a raportărilor făcute în aplicația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Această practică este deosebit de utilă în cazurile în care, ulterior desfășurării transporturilor raportate, autoritățile vin în control.
Articolul continuă mai jos
De ce este recomandată
ținerea evidenței raportărilor în e-Transport pentru numai șase luni în urmă? Deoarece faptele mai vechi de șase luni nu mai pot fi sancționate de inspectorii veniți în control.
„Ce e relevant de știut aici e că toate aceste fapte sunt prevăzute ca și contravenții și trebuie să avem în vedere și OG 2/2001, care reglementează contravențiile, pentru că acolo este prevăzut, pentru amenzile acestea, un termen de prescripție de șase luni. Practic, dacă au trecut cele șase luni de zile, autoritățile nu mai pot aplica sancțiuni pentru fapte mai vechi. Important de ținut cont aici e că, atunci când vin în control autoritățile, indiferent că este vorba de un transport cu probleme sau nu sau pur și simplu se face un control, acestea vă pot solicita transporturile din urmă. Cum am menționat, deși legislația prevede, teoretic, că vom primi un XML cu o semnătură electronică din partea Ministerului de Finanțe, acest lucru nu se întâmplă practic. Prin urmare, nu o să avem o dovadă propriu-zisă că am declarat un anumit transport și acestea dispar din sistem după 60 de zile. Deci, e foarte relevant pentru noi să salvăm acele coduri UIT și să le putem pune la dispoziție, dacă avem un control, pentru ultimele șase luni de zile. Și, pe lângă codul UIT propriu-zis, să avem și documentele justificative la îndemână, ca să le prezentăm. (...)Teoretic, există o secțiune în care se poate extrage un raport. Din ce am văzut noi, am putut să extragem folosind o aplicație, adică pe baza conexiunii API, pentru că se generează un raport cu absolut toate transporturile din ultimele 60 de zile. Termenul de 60 de zile este foarte relevant pentru că după acesta transporturile dispar din sistem. (...) În principiu, indiferent că folosim aplicația ANAF sau folosim o aplicație dezvoltată de o altă persoană, când generăm acest raport pe baza conexiunii API, tot suntem limitați la cele 60 de zile. Într-adevăr, acolo o să apară toate transporturile - transporturile încărcate manual și transporturile trimise printr-o aplicație. Există un indicator care ne va spune fie API, fie prin aplicația ANAF, doar că acel raport tot la 60 de zile va fi limitat. Ce facilitează folosirea unei aplicații -- și cred că asta se poate găsi la absolut toate aplicațiile -- este istoricul cu transporturile declarate prin acea aplicație. Dar dacă avem un mix -- și manual, și prin aplicație --, nu există aplicație care să poată extrage un raport pentru o perioadă mai veche de 60 de zile - doar dacă nu a fost extras deja și salvat în aplicație. (...) Chiar dacă transporturile nu vor mai fi afișate în sistem, în Spațiul Privat Virtual, sigur că autoritățile le au undeva pe un server și le poți solicita”, a lămurit, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Bogdan Borleanu, Manager la Deloitte România.
e-Transport vizează raportarea transporturilor rutiere internaționale de bunuri (riscante și neriscante) și a transporturilor rutiere naționale de bunuri cu risc fiscal ridicat stabilite în mod precis de autorități (e vorba doar de vehiculele cu o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei).
Citește mai mult despre
e-Transport,
controale firme,
controale firme 2024,
controale vamale,
controale ANAF,
controale persoane fizice,
controale PFA
Specialiști citați în acest articol
Bogdan are peste șase ani de experiență în domeniul fiscal, cu o specializare în TVA. A participat la o gamă largă de proiecte, de la consultanță și asistență la inspecții fiscale și audituri, la proiecte de compliance, due diligence și digitalizare.
Bogdan este un promotor activ al digitalizării în domeniul fiscal. A implementat cu succes soluții SAF-T, RO e-Transport și RO e-Factura pentru diverse organizații. Abordarea sa include furnizarea unei imagini de ansamblu asupra datelor disponibile, identificarea soluțiilor pentru completarea datelor lipsă și
recomandări pentru îmbunătățirea calității datelor existente.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)