În primul rând, vorbim despre trecerea la precompletarea obligatorie a declarației unice pentru persoanele fizice. Această măsură mai fusese anunțată acum câțiva ani (în 2021), ca o facilitate pentru ajutorarea contribuabililor, dar nu fusese prevăzută efectiv în Codul fiscal.
„Începând cu veniturile aferente anului 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală transmite contribuabilului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzută la art. 122 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, precompletată cu datele privind veniturile realizate și impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și cuantumul contribuțiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informațiilor disponibile în bazele de date”, scrie în ordonanță.
În acest sens, procedura de precompletare, verificare și transmitere a formularului 212 se va aproba prin ordin al Fiscului, care trebuie emis în termen de 180 de zile de la publicarea OUG 128/2024, adică până pe 10 mai 2025. Din moment ce măsura are în vedere veniturile din 2025, asta înseamnă că prima declarație precompletată obligatoriu va fi cea care se va depune la 25 mai 2026.
În al doilea rând, ordonanța conține o serie de simplificări notabile legate de completarea și depunerea declarației unice. Poate cea mai importantă dintre ele este eliminarea obligației de a depune formularul 212 pentru veniturile estimate, pentru contribuțiile sociale aferente estimate și pentru toate situațiile în care intervin modificări sau recalculări ale estimărilor inițiale. Aceste schimbări se aplică, majoritar, începând cu veniturile aferente anului 2025. Iată-le pe cele mai relevante:
1. Dispare obligația de declarare anuală a estimărilor (art. I, pct. 11, 20, 22, 24 din ordonanță). Au fost abrogate în mod expres articolele 120 și 120^1 din Codul fiscal. Acestea două conțineau regulile privind obligația de a declara anual veniturile estimate a se realiza în anul curent și regulile privind determinarea și plata impozitului pe venitul anual estimat. De asemenea, au fost schimbate formulările folosite la contribuția la pensii și contribuția la sănătate, pentru veniturile independente, astfel încât să dispară ideea de estimări.
2. Declarația unică nu se mai depune, în anumite situații, la alte termene din timpul anului, dincolo de cel din 25 mai (art. I, pct. 2, 4, 8, 11, 12, 18, 20, 21, 23, 26). Astfel, dispar mai multe situații în care contribuabilii trebuiau să depună declarația unică în timpul anului, dincolo de termenul din 25 mai. Pentru aceste situații, declarația 212 se depune de-acum până la data de 25 mai a anului următor evenimentului în cauză:
- anunțarea începerii unei activități, a încetării unei activități sau a suspendării temporare a unei activități, care se făcea în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului în cauză (art. I, pct. 11, 12);
- anunțarea obținerii noilor venituri din chirii (altele decât veniturile din arendare, din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, precum și din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă), care se făcea în termen de 30 de zile de la încheierea contractului între părți (art. I, pct. 11, 12);
- opțiunea pentru determinarea venitului net anual în sistem real în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal, care se transmitea în 30 de zile de la începerea activității; pentru această situație, formularul 212 se depune de-acum până la data de 25 mai a anului următor (în acest caz, perioada de doi ani fiscali cuprinde anul fiscal de realizare a veniturilor pentru care se depune declarația unică prin care se exercită opțiunea și anul fiscal următor acestuia); aici există și o prevedere tranzitorie pentru cei care și-au exprimat opțiunea înainte de 2025, în sensul că perioada în care aplică determinarea venitului net în sistem real se calculează conform regulilor în vigoare la data exprimării opțiunii și se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă de doi ani fiscali consecutivi dacă nu solicită revenirea la sistemul anterior, iar pentru a reveni la sistemul anterior aceștia completează declarația unică aferentă veniturilor realizate în anul următor expirării perioadei de doi ani și o depun până la data de 25 mai a anului următor (art. I, pct. 2, 4, 18);
- în cazul activităților agricole, anunțarea reducerii normei de venit proporțional cu pierderile înregistrate ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile ce pot fi asimilate dezastrelor naturale ca îngheț, grindină, polei, ploaie abundentă, secetă și inundații, precum și a epizootiilor ce afectează peste 30% din suprafețele destinate producției agricole vegetale/animalele deținute, care se făcea în 30 de zile de la constatarea pagubelor; pentru această situație, formularul 212 se depune de-acum până la data de 25 mai a anului următor (art. I, pct. 8);
- în cazul persoanelor cu handicap grav sau accentuat, în scopul scutirii de impozitul pe venit pentru restul anului, anunțarea obținerii certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, care se făcea în 30 de zile de la obținerea certificatului; de-acum, formularul se depune până la data de 25 mai a anului următor (art. I, pct. 11, 12).
4. Scutire de plata contribuției la sănătate pentru cei care au pierdere sau sunt pe zero (art. I, pct. 23, 26). Autoritățile au corectat o situație anormală, despre care scrisese și redacția noastră, în care persoanele fizice care derulează activități independente trebuiau să achite contribuția la sănătate chiar și dacă erau pe pierdere sau pe zero. Acum, la articolul 174 din Codul fiscal este prevăzută o excepție expresă pentru aceste persoane de la obligația plății contribuției la sănătate, dar și posibilitatea de a opta pentru plata contribuției.
Comentarii articol (0)