Noua versiune a declarației unice va fi utilizată de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate şi a contribuţiilor sociale datorate pentru anul 2024 (contribuția la pensii, CAS, respectiv contribuția la sănătate, CASS). Totodată, formularul 212 va fi folosit pentru declararea CASS datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei în cursul anului 2025.
Modificările la declarația unică vin în contextul Legii 296/2023, al OUG 115/2023 și mai ales al recentei OUG 128/2024, care a simplificat radical regulile formularului 212.
Potrivit inițiatorilor, modificările față de versiunea formularului 212 folosită în 2024 sunt, în principal, următoarele:
1. La Capitolul I (date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate):
- introducerea unor rubrici în vederea îndeplinirii de către succesorii persoanelor care şi-au încetat existenţa a obligaţiilor fiscale aferente perioadei în care persoana a avut calitatea de subiect de drept fiscal;
- introducerea unor rubrici privind depunerea declarației după anularea rezervei verificării ulterioare potrivit art. 105 alin. (6) din Codul de procedură fiscală;
- introducerea unor câmpuri pentru rectificarea declarației unice ca urmare a unei notificări de conformare;
- eliminarea de la secțiunea 1 (date privind impozitul pe veniturile realizate din România), subsecțiunea 1 (date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli), a categoriei de venit „cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente”;
- la secțiunea 3 (date privind CAS şi CASS datorate), subsecțiunea 2 (date privind CASS datorată):
- introducerea unor câmpuri pentru stabilirea și declararea obligațiilor fiscale anuale reprezentând CASS datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse, începând cu anul fiscal 2024, potrivit legii;
- eliminarea din tabelul de la pct. 1 (venituri realizate pentru încadrarea ca plătitor de CASS) a pct. 1.1. (venituri din activități independente);
- redenumirea secțiunii 4, modificarea acesteia în vederea stabilirii impozitului anual datorat pe veniturile din activități independente, impuse în sistem real, precum și introducerea unor subsecțiuni distincte privind stabilirea CAS și CASS deductibile pentru calculul impozitului pe venit;
- eliminarea de la secțiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 132/2020, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- introducerea la secțiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea impozitului anual datorat pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, impuse în sistem real, precum și a unei subsecțiuni distincte privind stabilirea CAS deductibile pentru calculul impozitului pe venit;
- introducerea unei secțiuni distincte, secțiunea 6, în vederea stabilirii impozitului aferent diferenței de CASS rezultate în urma recalculării potrivit art. 147 alin. (7) din Codul fiscal;
- restructurarea secțiunii „Sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 7, prin:
- sintetizarea obligațiilor stabilite în plus/în minus cu titlu de impozit pe venit, CAS și CASS, în declarația curentă;
- eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 132/2020, precum și a celor privind contribuțiile sociale reținute la sursă de plătitorii de venit, conform art. LXI alin. (3) din OUG 115/2023;
- introducerea unei subsecțiuni (obligații fiscale de plată/de restituit) pentru evidențierea sumelor care trebuie plătite de contribuabil sau a sumelor care trebuie restituite acestuia. În cazul completării declarației unice cu ajutorul aplicației de asistenţă, sumele se calculează automat, prin intermediul aplicației informatice suport;
- eliminarea secțiunii privind direcționarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net/câștigul net anual impozabil, ca urmare a abrogării dispozițiilor legale.
3. Introducerea unui capitol distinct dedicat persoanelor fizice care optează în cursul anului 2025 pentru plata CASS, respectiv Capitolul II (date privind CASS datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuţiei pentru anul 2025).
4. Actualizarea într-un mod corespunzător a instrucțiunilor pentru completarea declarației unice.
Contextul schimbărilor
Așa cum scriam mai sus, aceste noutăți propuse pentru declarația unică pentru persoanele fizice vin în contextul Legii 296/2023, al OUG 115/2023 și mai ales al recentei OUG 128/2024. „Modificările au vizat, în principal, reglementările care privesc stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice în anul 2024, precum și simplificarea obligațiilor declarative ale contribuabililor prin eliminarea obligației de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate şi a contribuţiilor sociale datorate în cursul anului fiscal”, scriu inițiatorii proiectului de ordin, detaliind că este vorba de aceste schimbări recente la Codul fiscal:
I. Stabilirea impozitului pe veniturile realizate şi a contribuţiilor sociale datorate pentru 2024.
1. Modalitatea de stabilire a bazei de impunere și a impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor. În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, venitul net anual se stabilește prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut. Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă se impun prin reținere la sursă, impozitul fiind final. Totodată, au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de cinci contracte de închiriere sunt calificate ca venituri din activități independente. De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
2. Modalitatea de stabilire a venitului net anual impozabil din activități independente, determinat în sistem real. În vederea stabilirii venitului net anual impozabil din activități independente, contribuabilii determină:
CAS deductibilă se stabileşte proporţional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, aplicată asupra CAS calculată potrivit art. 151 alin. (1). CASS deductibilă se stabileşte proporţional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, aplicată asupra CASS calculate potrivit art. 174 alin. (1).
3. Modalitatea de stabilire a venitului net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuală, determinat în sistem real. În vederea stabilirii venitului net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuală, contribuabilii determină:
CAS deductibilă se stabileşte proporţional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, aplicată asupra CAS calculate potrivit art. 151 alin. (1).
4. Modalitatea și perioada de reportare/compensare a pierderilor fiscale anuale. Pierderea fiscală anuală înregistrată pe fiecare sursă de venit din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, determinată în sistem real sau din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului de investiţii, se reportează şi se compensează de către contribuabil în limita a 70% din veniturile nete anuale sau câștigul net anual, obţinute din aceeaşi sursă de venit în următorii cinci ani fiscali consecutivi. Pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenţi anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se compensează din veniturile nete anuale sau, după caz, câştigurile nete anuale realizate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă din cei șapte ani, în limita a 70% din veniturile nete anuale sau, după caz, câştigurile nete anuale respective. Pentru aplicarea limitei de 70%, pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenţi anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se cumulează cu pierderile fiscale anuale înregistrate începând cu anul 2024.
5. Eliminarea deductibilității costului de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale din impozitul anual datorat. Sumele care nu au fost scăzute din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023 nu se reportează şi reprezintă cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, începând cu veniturile aferente anului 2024.
6. Eliminarea posibilității direcționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat. Pentru impozitul anual datorat începând cu anul 2024, direcționarea unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul anual se poate realiza numai din impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.
7. Modificarea prevederilor privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând CASS datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse (venituri care se determină în sistem real, venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă sau venituri stabilite pe baza normelor de venit, după caz). În cazul veniturilor din activități independente, CASS datorată se stabilește la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere al declaraţiei unice (capitolul II), respectiv data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează contribuţia.
Persoanele fizice care au realizat în cursul anului de impunere venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulţi plătitori de venituri şi CASS reţinută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară au obligaţia recalculării CASS, prin depunerea declaraţiei unice (capitolul I) până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenţa de CASS rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit.
II. Eliminarea obligației de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate şi a contribuţiilor sociale datorate în cursul anului fiscal.
Începând cu anul 2025, contribuabilii nu mai au obligația depunerii declarației unice pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale, precum și a declarării CAS și CASS în cursul anului fiscal. Stabilirea și declararea veniturilor efectiv realizate și a obligațiilor datorate pentru anul 2025 se va realiza de toate categoriile de contribuabili în anul următor celui de impunere, până la data de 25 mai 2026, inclusiv. Eliminarea obligației depunerii în anul curent a declarației unice a fost reglementată și pentru contribuabilii care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părţi.
III. De asemenea, a fost reglementată posibilitatea anumitor categorii de contribuabili prevăzute de lege de a opta în anul curent pentru plata CASS. În acest caz, baza de calcul a contribuției este egală cu șase salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care se exercită opțiunea.
Atenție! Ca să fie folosită pentru definitivarea veniturilor și taxelor aferente anului 2024, noua formă a declarației unice trebuie aprobată de ANAF și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)