ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nelămuriri fiscale actuale
UPDATE: e-Factura B2C: Doar anumite tranzacții cu persoanele fizice trebuie însoțite de o factură care să fie transmisă în sistem. Exemple de situații în care factura NU se emite
În contextul extinderii sistemului e-Factura și la relația business to consumer (B2C), mulți contribuabili au înțeles greșit că, de la 1 ianuarie 2025, trebuie să emită facturi pentru toate tranzacțiile ce implică persoane fizice. Din acest motiv, specialiștii subliniază că transmiterea facturilor B2C în e-Factura se face doar în cazurile în care legislația prevede în mod expres că trebuie emise facturi.
Articolul continuă mai jos
„Atunci când am cumpărători persoane fizice, dacă legea nu mă obligă să le emit factură -- pentru că sunt anumite situații în care factura este obligatoriu a fi emisă persoanelor fizice --, simpla obligație de a raporta facturile în e-Factura nu creează pentru mine o obligație de a factura. Este o neînțelegere destul de des întâlnită. Foarte mulți dintre cei cu care am vorbit au rămas cu impresia că, începând cu 1 ianuarie 2025, absolut toate tranzacțiile vor trebui însoțite de o factură - or, lucrul acesta nu este adevărat. Important, de asemenea, este de menționat faptul că există obligația, impusă în sarcina vânzătorului, să transmită factura către persoanele fizice printr-unul dintre mijloacele care sunt menționate de articolul 319 din Codul fiscal.Altfel spus, în funcție de cum m-am înțeles cu clientul meu să-i livrez factura -- o trimit cu poștașul, o pun la dispoziție în contul creat pe site-ul meu --, înțelegerea respectivă trebuie respectată, iar după ce am emis factura și am pus-o la dispoziția cumpărătorului, factura respectivă va fi încărcată și în e-Factura. În ceea ce privește perioada care începe cu 1 ianuarie 2025, această opțiune de a încărca facturile către consumatori în sistemul e-Factura va deveni obligație. În sensul că facturile emise către persoanele fizice, pentru tranzacții care au locul în România, în condițiile în care vânzătorul este o persoană impozabilă stabilită în România, vor trebui încărcate obligatoriu în e-Factura. Dar este vorba de aceeași regulă: comunic factura către cumpărător așa cum ne-am înțeles și, suplimentar, raportez Fiscului, ca să știe că am emis o factură care are drept client o persoană fizică”, a clarificat recent, la o conferință organizată de avocatnet.ro,
Mirela Păunescu, Expert contabil și Consultant fiscal.
Așadar, asta înseamnă că firmele trebuie să analizeze cu atenție legislația aplicabilă în cazul relației lor cu consumatorii pentru a vedea dacă și în ce condiții este obligatorie emiterea facturii. Transmiterea facturilor B2C în e-Factura este obligatorie doar în cazurile în care acestea trebuie emise către persoanele fizice.
„Regula generală spune că trebuie emise facturi pentru toate livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate, indiferent cine este clientul și de unde este el (persoană fizică, persoană juridică - din România, UE sau nonUE). Găsiți această regulă în Codul fiscal (la art. 319 alin. 6 lit. a). Simplu, nu? Ne-am luat de-o grijă! Deci, regula generală zice că trebuie să emitem facturi către persoanele fizice, nicidecum invers, cum este percepția generală. Acum să vedem excepțiile”, a explicat,
într-un articol recent, Expertul contabil
Luiza Daneliuc, care a detaliat atât situațiile în care factura
nu trebuie emisă deloc persoanei fizice (nici măcar la cerere), cât și situațiile în care factura se emite
doar la cererea persoanei fizice:
1. Nu se emit deloc facturi în aceste cazuri:
- servicii medicale, stomatologice;
- învățământ, meditații, servicii livrări legate de asistența și protecția socială, protecția copiilor - furnizate de către ONG-uri;
- activități radio-TV ce nu sunt activități comerciale, servicii poștale, livrare de timbre poștale, fiscale și orice alte timbre similare;
- servicii de natură financiar-bancară, asigurare și reasigurare;
- pariuri, loterii și alte jocuri de noroc;
- arendare, concesionare și leasing de imobile (cu excepția: sector hotelier, camping, locuri parcare, utilaje fixate, seifuri), livrare de construcții și părți de construcții (cu excepția construcțiilor noi, părților de construcții noi și terenurilor construibile).
2. Se emit facturi, dar doar la cerere, în aceste cazuri:
- comerț cu amănuntul (bunuri) și prestări de servicii către populație pentru care este obligatorie emiterea de bon fiscal;
- livrări de bunuri și prestări de servicii furnizate către persoane fizice pentru care se emit alte documente tipizate, cum ar fi bilete pentru târguri, expoziții, muzee, cinematografe, transport de persoane etc.;
- livrări de bunuri prin automate comerciale, reîncărcare de cartele electronice, parcare prin automate;
- livrarea de energie electrică efectuată de prosumatori.
Referitor la emiterea facturilor la cerere, și Luiza Daneliuc a subliniat că,
„În aceste cazuri, dacă persoana fizică solicită factura, atunci eu trebuie să o emit și să o trimit în sistem. Altfel nu trebuie emisă și nici nu am ce să trimit. Cu alte cuvinte, obligația de a transmite factura nu creează obligația de a o emite - doar dacă a fost emisă trebuie transmisă.”Conform OUG 69/2024,
folosirea e-Factura pentru facturile emise în relația B2C a fost opțională în perioada 1 iulie - 31 decembrie 2024. De la 1 ianuarie 2025, folosirea sistemului în relația B2C a devenit obligatorie pentru majoritatea contribuabililor. Totuși,
amenzile pentru neîndeplinirea obligației pot fi aplicate abia din 1 iulie 2025.
Citește mai mult despre
e-Factura,
clarificari practice e-Factura,
factura electronica,
facturare electronica,
B2C,
business to consumer,
consumatori,
persoane juridice,
societati comerciale
Specialiști citați în acest articol
Mirela Păunescu
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București
Cu o experiență de peste 20 ani, Mirela oferă consultanță de specialitate pe probleme de fiscalitate, raportări financiare conform IFRS sau sustenabilitate și servicii de formare profesională internă pentru companii multinaționale și naționale.
Fiind implicată în forurile de conducere ale organismelor de supervizare ale sectorului financiar contabil din România, de-a lungul timpului, Mirela a coordonat departamentele responsabile cu emiterea de reglementări legislative proprii, învățământ, publicații și altele, participând activ și în procesul de transpunere în România a legislației europene cu impact în domeniul financiar-contabil.
Mirela acoperă industrii precum: Pharma, Apărare, Producție, Imobiliare, Servicii și Comerț de bunuri diverse etc.
Oferim consultanta contabila si fiscala FREELANCERILOR, persoane fizice care obtin venituri din strainatate activand pe diverse platforme online (elance, themeforest etc), prestand diverse servicii cum ar fi: writing online, marketing si publicitate online, creatie teme site-uri/bloguri/logo-uri, servicii IT etc. Mai multe detalii pe site-ul nostru.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (4)