În Franța, angajatorii nu mai au voie să le trimită e-mail-uri în legătură cu problemele de la serviciu salariaților lor, în timpul weekend-ului. Măsura se regăsește în noul Cod al muncii din Hexagon, care a stârnit până acum numeroase proteste, atât la Paris, cât și în întreaga țară.
Textul noii reforme a Legii muncii din Franța, adoptat în luna mai prin asumarea răspunderii, după ce Guvernul condus de premierul Manuel Valls nu a reușit să obțină destule voturi pentru a trece proiectul prin Parlament, stabilește mai multe măsuri menite să reducă rata ridicată a șomajului (aceasta se ridică acum la 10,2%, potrivit tradingeconomics.com), dar conține și o altă prevedere, slab mediatizată în presa de la noi, conform căreia salariații au dreptul să se „deconecteze” în afara orelor de muncă.
„Dezvoltarea tehnologiei în domeniul informației și comunicațiilor, în cazul unei proaste gestionări sau reglementări, poate avea un impact major asupra sănătății lucrătorilor”, se arată în actul normativ citat, care mai prevede că „povara muncii și suprasolicitarea informațională, estomparea granițelor dintre viața privată și viața profesională reprezintă riscuri asociate cu utilizarea tehnologiei digitale”.
Potrivit Le Figaro, interdicția este valabilă în cazul companiilor cu mai mult de 50 de angajați. Concret, angajatorii trebuie să alcătuiască un cod de bune practici, în care să evidențieze orele - în mod normal, în cursul serii și în weekend - în care salariații nu trebuie să fie obligați să trimită sau să răspundă la e-mailuri.
Ce efecte are stresul legat de locul de muncă
Potrivit unui studiu realizat de Harvard and Stanford Business Schools, citat de today.com, stresul cauzat de problemele de la serviciu poate duce la apariția unor probleme medicale serioase, cum ar fi hipertensiunea arterială sau alte boli legate de sistemul cardiovascular.
„Toate studiile demonstrează că există un nivel mult prea mare al stresului cauzat de problemele de la locul de muncă față de până acum, iar tensiunea este constantă”, a declarat un membru al Adunării Naționale a Franței, camera inferioară a Parlamentului din Hexagon, citat de BBC. „Angajații pleacă de la birou, dar nu își lasă acolo toate problemele de la serviciu. Ei rămân legați cu un fel de lesă electronică - precum un câine. Textele, mesajele, email-urile invadează viața fiecărei persoane în parte până în punctul în care el sau ea cedează”, a mai spus acesta.
La rândul său, Linh Le, un reprezentant al unei firme de consultanță managerială, a declarat tot pentru BBC că revoluția digitală a dus la transformarea locuinței personale într-un alt tip de birou. În acest context, odată ajunși acasă, „locul de muncă poate fi bucătăria sau baia sau chiar dormitorul. Trecem de la un e-mail de serviciu la WhatsApp-ul personal, la o poză de pe Facebook și apoi la un text legat de locul de muncă, toate astea cu ajutorul aceluiași instrument (telefonul, n.red.)”, a declarat Linh Le.
„Ești acasă, dar de fapt nu ești, iar asta reprezintă o amenințare pentru relațiile cu membrii familiei”, a mai spus specialistul citat de BBC, care a adăugat că cel mai grav efect al stresului este sindromul „burn out”, cauzat de „epuizarea psihică, psihologică și emoțională” care îi face pe oameni să nu mai fie în stare să se odihnească.
Lipsa mesajelor de serviciu nu te scapă mereu de stres
În altă de idei, Jon Whittle, un cercetător la Digital Brain Switch, a declarat, într-un material publicat recent de publicația The Washington Post, că prevederea conform căreia angajații nu mai trebuie să-și verifice corespondența atunci când ies pe ușa biroului nu va rezolva problema stresului resimțit de aceștia, ba din contră, salariații se vor simți copleșiți la gândul că vin la birou dimineața și că acolo îi așteaptă un număr mare de e-mailuri în căsuța poștală.
Cercetătorul este de părere că bunăstarea la locul de muncă nu apare în mod automat atunci când e-mailurile de serviciu sunt interzise după orele de program.
„Poșta electronică este doar un mediu folosit pentru comunicare. Adevărata problemă o reprezintă cultura de a face în mod constant totul mai bine decât competitorii”, a mai afirmat Whittle.
Comentarii articol (0)