Optional poate sa plateasca si contributie la pensie ( pentru "rotunjirea" acesteia ) dar la CASS este obligatorie contributia de 5,5 % din venitul net.
Sunt de acord cu danike-cu exceptia suspendarii doar de catre ONRC. Si Fiscul poate suspenda activitatea in conditiile in care contribuabilul nu depune declaratii la 2 termene consecutive (intr-un semestru).In acest caz,societatea e trecuta in randul soc. inactive si e scoasa din randul platitorilor de TVA-urmand ca la reactivare sa solicite inreg. ca platitor de TVA si implicit sa achite amenzile pentru nedepunerea declaratiilor.
Fiind soc. cu datorii,poate sa solicite ONRC inreg.inactivitatii (nu i se solicita nimic din partea fiscului) dar nu poate obtine derogare de la depunerea declaratiilor. Atentie la termenul in care este judecata cererea de inscriere a inactivitatii-inteleg ca este foarte mare.
Va doresc un an bun si cu o ampla activitate folositoare !
La multi ani !
Ca persoana fizica autorizata aveti obligatia declararii si platiti contrib.de asigurari de sanatate in cuantum de 5,5 %-din venitul net realizat (in primul an plata se face sub forma de "plati anticipate"-functie de venitul ce ati estimat ca-l realizati in anul respectiv prin declaratia depusa la AF - urmand sa faceti regularizarea pana la 25 mai -anul urmator-cand se definitiveaza situatia financiara).In plus trebuie sa va inregistrati la AF ca platitor de impozite,sa tineti contabilitate, sa faceti declaratii anuale. Inteleg ca doriti sa desfasurati o activitate comerciala- sau o meserie intrucat, fiind student,nu aveti o autorizatie.Referitor la faptul ca sunteti student,ca salariat nu beneficiati nici dvs.ca angajat si nici angajatorul de facilitati privind contributiile la somaj,sanatate sau pensie.Angajatorul are obligatia calcularii,retinerii si virarii acestor contributii la bugetul asigurarilor de stat.Normal era sa negociati suma pe care o primiti in mana si nu salariul brut.Daca probl. dvs. consta in sumele ce trebuie achitate de catre angajator,va sfatuiesc sa ramaneti la statutul de angajat si sa nu treceti la PFA-care implica mai multe...
Termenul de inregistrare este de 20 zile.Daca angajatorul nu l-a inregistrat ,ma indoiesc ca ar vrea sa-l inregistreze retroactiv pentru ca e pasibil atat de amenda ( ITM ) cat si de majorari de intarziere pentru (declararea ) plata tuturor contributiilor si a impozitului pe salarii cu intarziere. In plus, persoana in cauza poate fi singurul angajat si atunci intervine si amenda pentru nedepunerea formularului 010-privind vectorul fiscal,nedeclararea datoriilor ce decurg din calculul salariilor,etc, etc...
Cele 42 de zile sunt ca un "concediu medical" urmare nasterii.Nu se poate acorda indemnizatia de crestere copil pana la varsta de 2 ani inainte de cele 42 zile (care se platesc din FNUAS). Primaria la care o sa inregistrati dosarul de indemnizatie v-ar putea lamuri daca exista un inpediment faptul ca nu ati primit indemnizatie pentru aceasta perioada. De fapt aveti nevoie de o adeverinta de la angajator din care sa rezulte: calitatea de angajat pe cel putin 1 an inainte de nastere, perioada in care s-a acordat indemnizatie de concediu pre si post natal (implicit ca aveti cel putin 42 zile dupa naster-dar nu si ca ati fost platita sau nu !).
Tocmai in asta consta "impozitul minim"-adica daca impozitul pe profit este inferior "impozitului minim", te inregistrezi (in analitic) si achiti acest impozit minim.
Nu multi contabili au solicitat reglarea fisei pe platitor in timp util in anii anteriori ! Din experienta ultimilor ani am ajuns la concluzia ca una avem in evidentele noastre si alta poate fi in fisa pe platitor.Motivele sunt multiple:pot fi plati facute eronat,poate fi declaratia eronata,poate veni diferenta de plata din anii anteriori (s-au schimbat 3-4 programe de la trecerea pe evidenta in calculator,trecerea la Ron, stingerea majorarilor din platile facute pentru debite, etc).Analiza tb.facuta de cineva de specialitate care sa aiba multa rabdare . Referitor la bani,inteleg ca i-a dat ca recompensa pentru reglarea "amenzilor" sau ptr. inreg.eventuale declaratii-fara sa figureze o amenda ! ca pentru impozite, plata se face prin trezorerie sau OP.Pentru a fi siguri ca ati achitat datoriile e necesar sa solicitati certificat de atestare fiscala.Ptr. asta sunt necesare:dosar cu sina,cerere de elib. a certif. (2 exeml.)CUI,Decl. priv.sedii secundare, Decl. (tip) ca soc.are/nu are puncte de lucru ,delegati+copie CI si timbru fiscal de 8 lei. Se elib. in 5 zile de la data reglarii fisei pe platitor.Formularele in discutie le puteti lua de la xerox sau de pe internet. Va sfatuiesc sa-l solicitati -macar sa stiti ca sunteti la zi ! Bafta !
Totul tine de natura cheltuielilor .Daca le dati salariatilor,stabiliti sub ce forma le dati .Daca sunt chelt.sociale (asta insemnand ca le distribuiti copiilor salariatilor de sarbatori,1 iunie,etc;femeilor de 8 martie s.a ) - implicit tb.sa luati in considerare si Legea 571 care mentioneaza limita de deductibilitate . In interiorul limitei de deductiilitate,nu trebuie sa calculati nicio contributie.Peste limita de deductibilitate ele pot fi considerate-si deci si tratate-ca avantaje ale salariatilor.
Verificati insa cum stati cu protocolul si eventual diferenta o inregistrati ca protocol,fara sa mai aratati ca le-ati dat salariatilor.
Cautati in MO 63 din 03/02/2009 Hotararea 50/29.01.2009 -clasificarea activ. din Romania,selectati activitatea pe care o veti desfasura,vedeti daca se preteaza ca activitatea respectiva sa fie desf. de agent (sau va alegeti si o activitate care se desf. prin agent-dar in nici un caz vanzare soft-care se rezolva prin internet) .Din foaia de parcurs rezulta nr. total de km efectuati (exista la bord un kilometraj din care se pot calcula km parcursi) si, functie de consumul de carburant al masinii poti calcula si combustibilul consumat ptr. km parcursi. Daca dovediti ca acest consum se reflecta si in bonurile de carburant iar prin foaia de parcurs justificati distantele parcurse in exercitarea acestei meserii-e OK! Bineinteles sa justificati ca nu faceti km de dragul "stampilelor" ci al veniturilor incasate.Amortizarea se face in baza Legii amortizarii-indiferent de modul de dobandire.Amortizarea intr-un numar de ani mai mic decat cel prev. in lege trebuie bine justificat si reprez. ch. nedeductibila la calculul impozitului pe profit.
pe intelesul dvs: ca sa puteti deduce tva trebuie sa urmariti cerintele Ordonantei (vezi mai sus) si anume,tb.utilizat EXCLUSIV acest agent de vanzari.Aceasta implica sa aveti in ob.de activitate al firmei ca faceti vanzari prin agent,sa aveti angajata persoana cu aceasta meserie, sa faceti dovada prin foaie de parcurs ca utilizati doar in acest scop autoturismul,sa aveti inregistrate venituri din aceasta activitate.