avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 725 soluții astăzi
Forum Activitate GRIGORE TANIA

Activitate GRIGORE TANIA

Răspuns la discuția Cartea de munca
Avand in vedere ca la data demisiei era in vigoare Decretul Nr. 92 din 16 aprilie 1976 privind carnetul de munca, erati indreptatita sa primiti cartea de munca. Va redau cateva articole din acest decret care v-ar interesa.Cu siguranta cartea dumneavoastra de munca se afla la ITM-teritorial in raza caruia isi are sediul social fostul angajator, intrucat a trebuit sa fie scanata, pentru ca de la 1 ianuarie 2011, intra in vigoare Registrul electronic al salariatilor(REVISAL).Pentru a va angaja nu mai aveti nevoie de cartea de munca. Pana in iunie, toate cartile de munca de la ITM-uri vor fi inapoiate titularilor.
Decretul 92/1976
ART. 4

(1) Carnetul de munca este un act personal al titularului şi nu poate fi cedat sau înstrăinat. Carnetul se păstrează de unitate atât timp cât titularul este încadrat în munca, acesta având dreptul sa verifice exactitatea tuturor datelor înscrise în carnet.
2) La încetarea activităţii sau în caz de transferare, carnetul de munca se înmânează titularului, completat cu toate înscrierile la zi.
ART. 5
Carnetul de munca poate fi reţinut numai de organul de urmărire penală, pentru cercetări în legătura cu datele pe care le cuprinde. Organul de urmărire penală este obligat sa elibereze, unităţii sau titularului, dovada de reţinere a carnetului de munca.
ART. 8
(1) Rectificarea din oficiu a înscrierilor efectuate, precum şi refuzul de a înscrie în carnetul de munca unele date rezultând din acte sau de a efectua rectificările unor înscrieri, se comunică celui în cauza, în scris şi motivat, în termen de 15 zile de la data luării măsurii.
(2) Împotriva măsurii luate potrivit alin. (1), precum şi în cazul neeliberarii carnetului la încetarea activităţii, titularul carnetului de munca se poate adresa cu plângere la judecătoria în a carei raza teritorială îşi are sediul unitatea care a luat măsura respectiva, în termen de 30 de zile de la data comunicării.
(3) Plângerile se vor soluţiona de către judecătorie, cu precădere, cu citarea părţilor, instanţa constituindu-se conform art. 2 din Legea nr. 58/1968, cu modificările ulterioare.
(4) Hotărârile pronunţate de judecătorii în soluţionarea plângerilor sunt definitive

Stimata doamna,
Director divizie informatica, face parte din grupa majora 1, subgrupa majora12, grupa minora123, grupa de baza 1236 -Conducători în informatică

Conducătorii din informatică coordonează activitatea compartimentelor de informatică din unităţi (întreprindere, instituţie, societate, comercială etc.); coordonează alegerea, instalarea, utilizarea şi întreţinerea echipamentelor de calcul, precum şi achiziţionarea, din exteriorul unităţii, de programe de calculator;stabilesc modalităţile de prelucrare a datelor la nivelul unităţii; supraveghează utilizarea eficientă şi raţională a resurselor materiale şi financiare; se preocupă de recrutarea şi pregătirea profesională în domeniul informatic şi urmăresc eficienţa personalului în subordine; reprezintă sectorul propriu în relaţiile cu alte sectoare ale organizaţiei sau cu terţi.
In contextul diversităţii structurilor organizatorice actuale (divizie, departament, direcţie, direcţie generală, atelier, laborator, centru de calcul, oficiu de calcul etc.), ocupaţiile corespunzătoare se pot concretiza prin Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al fiecărei organizaţii.
Ocupaţii componente :
123605 director divizie informatică
In cadrul acestei grupe intra categoria conducatorilor, a managerilor, persoanele care trebuie sa aiba capacitate si calitati manageriale de previziune, planificare, organizare, coordonare, antrenare, evaluare. Cum poate o persoana sa realizeze aceste sarcini, lucrand numai o ora/zi, chiar daca este o persoana cu abilitati deosebite in IT.
Daca doriti sa-l ajutati si sa va ajute in acelasi timp, cred ca mai bine il angajati collaborator, pe conventie civila conform Codului civil.
Tania GRIGORE
Avâd în vedere că, ITM, va comunicat faptul că societatea comercială la care aţi fost salariat a intrat în insolvenţă, soluţia pentru rezolvarea problemei este aceea de a lua legatura cu judecatorul sindic desemat în cauza de insolvenţă, în conformitate cu Legea 85/2006 privind procedura insolvenţei cu modificările şi completările ulterioare, pentru a vedea în ce stadiu se află insolvenţa.
Conform Legii nr. 85/2006, "insolvenţa este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficienţa fondurilor baneşti disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide şi exigibile" (art. 3 pct. 1).
Întreaga procedura de insolvenţă se se desfaşoară sub controlul direct sau indirect al instantei judecatoreşti, prin judecatorul-sindic desemnat sa gestioneze respectivul dosar de insolventa.
Potrivit art. 6 alin.(1) din lege, asa cum a fost ea modificată, cu excepţia cererii de recurs prevazut la art.8, competenţa aparţine tribunalului în a cărui rază teritorială îsi are sediul debitorul, astfel cum figurează acesta în registrul comertului.
În temeiul legii sus menţionate dumneavoastră aveţi calitatea de creditor cu rang privilegiat, conform art.3, pct.7 “ prin creditor se înţelege persoana fizică sau juridică ce deţine un drept de creanţă asupra averii debitorului şi care a solicitat, în mod expres, instanţei să îi fie înregistrată creanţa în tabelul definitiv de creanţe sau în tabelul definitiv consolidat de creanţe şi care poate face dovada creanţei sale faţă de patrimoniul debitorului, în condiţiile prezentei legi. Au calitatea de creditor, fără a depune personal declaraţiile de creanţă, salariaţii debitorului.”
Creanţele salariatilor se înregistrează de drept de către administratorul judiciar/lichidator în conformitate cu evidenţele contabile, deci fară a fi necesară o cerere din partea dumneavoastra - art 64 ”Cu excepţia salariaţilor ale căror creanţe vor fi înregistrate de administratorul judiciar conform evidenţelor contabile, toţi ceilalţi creditori, ale căror creanţe sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de admitere a creanţelor în termenul fixat în sentinţa de deschidere a procedurii; cererile de creanţe vor fi înregistrate într-un registru, care se va păstra la grefa tribunalului”
De asemenea, la plata creanţelor, drepturile rezultate din relaţii de munca au prioritate - art.123 “Creanţele vor fi plătite, în cazul falimentului, în următoarea ordine:
1. taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea debitorului, precum şi plata remuneraţiilor persoanelor angajate în condiţiile art. 10, art. 19 alin. (2), art. 23, 24 şi ale art. 98 alin. (3), sub rezerva celor prevăzute la art. 102 alin. (4);
2. creanţele izvorâte din raportul de muncă;
Sper ca v-am lamurit!
Tania GRIGORE
Stimate domn,
În sensul prevederilor Legii Nr.76/2002 privind asigurările pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare – şomer este persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este în căutarea unui loc de muncă de la vârsta de minimum 16 ani şi până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
b) starea de sănătate şi capacităţile fizice şi psihice o fac aptă pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă, în vigoare;
d) este disponibilă să înceapă lucrul în perioada imediat următoare, dacă s-ar găsi un loc de muncă.”(art.5, alin. IV)
De asemenea, pot fi asimilate şomerilor şi acele persoane care „au încetat activitatea ca urmare a pensionării pentru invaliditate şi care, ulterior, au redobândit capacitatea de muncă şi nu au reuşit să se încadreze în muncă”.
Pentru a beneficia de indemnizaţia de şomaj, trebuiesc îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
„(1)a) un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii;
b) nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă, în vigoare;
c) nu îndeplinesc condiţiile de pensionare, conform legii;
d) sunt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror rază teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.
(1^1) La stabilirea perioadei de 24 de luni, prevăzută la alin. (1) lit. a), nu se iau în calcul:
a) perioada de suspendare a raporturilor de muncă sau de serviciu, cu excepţia perioadei de incapacitate temporară de muncă, dacă aceasta nu depăşeşte 30 de zile;
b) perioada de pensionare pentru invaliditate, dacă aceasta nu depăşeşte 12 luni”.
Articolul 38, din legea sus mentionata reglementează data de la care se acordă indemnizaţia de şomaj:
“(1) Indemnizaţia de şomaj se acordă persoanelor prevăzute mai sus, la cerere, după caz, de la data:
a) încetării raporturilor de muncă;
(2) Indemnizaţia de şomaj se acordă de la data prevăzută la alin. (1), dacă cererea este înregistrată la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă, în termen de 30 de zile de la această dată.
(3) Dacă cererea este înregistrată după expirarea termenului de 30 de zile, dar nu mai târziu de 12 luni de la data prevăzută la alin. (1), indemnizaţia de şomaj se acordă începând cu data înregistrării cererii.
(4) Termenul de maximum 12 luni prevăzut la alin. (3) este termen de decădere din drepturi.

Menţionez că, încetarea raporturilor de muncă trebuie să fie din motive neimputabile salariatului, iar la calcularea stagiului de cotizare de 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii, se are în vedere condiţiile de muncă normale, respectiv program de 8 ore/zi.

Tania GRIGORE
Răspuns la discuția Nelamurire
În România actul normativ care reglementează raporturile individuale
de muncă este Legea 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
Recrutarea, selectarea şi angajarea, reprezintă activitatea de identificare a persoanelor care întrunesc cel mai bine cerinţele generale şi specifice ale postului şi constituie un atribut exclusiv al angajatorului, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
Dumneavoastră aţi fost angajat pe un post corespunzător studiilor medii. Conform reglementarilor în vigoare, angajatorul nu este obligat să vă treacă pe un post corespunzător pentru studii superioare, dacă acest post nu se regăseşte în organigrama întreprinderii si daca nu aţi fost trimis la şcolarizare din iniţiativa angajatorului si pe cheltuiala acestuia. De mentionat ca, promovare se face pe baza de competente, chiar daca lucraţi în mediu privat.
Răspuns la discuția apartament cu situatie incurcata
Situaţia este foarte încurcată, în sensul că apartamentul constituie bun comun al tatălui dumneavoastră cu prima soţie. Va trebuie ca tatăl dumneavoastră să dezbată moştenirea după moartea primei soţii, cu rudele acesteia (neavând copiii), să de o sultă moştenitorilor primei soţii pentru partea de apartament ce li se cuvine acestora, şi astfel să devină singurul proprietar al apartamentului. Al doile pas este dezbaterea moştenirii după moartea mamei dumneavoastră, unde sunteti moştenitor legal, cu tatal dumneavoastra, iar în final o să aveţi probleme cu soţia (a 3) care dacă va supravietui tatalui dumneavoastra va avea si ea dreptul la mostenirea ramasă tatalui dupa a 2 a dezbatere succesorală. Va recomand să gasiti un avocat bun. Problema e complicate.

Concedierea este reglementată de Codul Muncii în Sectiunea a 2 a.
Potrivit art. 58, alin (1)-(2), prin concediere se întelege:
(1)Concedierea reprezinta încetarea contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului.
(2)Concedierea poate fi dispusă pentru motive ce ţin de persoana salariatului sau pentru motive care nu ţin de persoana salariatului.
Art. 65 defineşte concedierea pentru motive care nu ţin de persoana salariatului ca fiind , încetarea contractului individual de muncă determinată de desfiinţarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fară legatură cu persoana acestuia.
Desfiinţarea locului de muncă trebuie să fie efectivă şi să aiba o cauză reală si serioasă.
Concedierea poate fi: individuală şi colectivă.
Codul muncii detaliază procedura concedierii colective în art. 68 -72, în sensul că, angajatorul are obligaţia de a notifica in scris intentia de concediere colectivă sindicatului sau în lipsa acestuia,
reprezentanţilor salariaţilor. Urmare acestei notificarii între părţi au loc consultări şi negocieri, privind găsirea unor soluţii de evitare a concedierilor, de diminuare a numarului de posturi ce vor fi desfiinţate, planuri de reorganizare,etc. Concedierea colectivă implic notificarea inspectoratului teritorial de muncă, precum şi agentia judeteana pentru ocuparea fortei de muncă cu 30 de zile calendaristice, anterior emiterii deciziei de concediere.
Având în vedere aceste aspecte procedurale reglementate de lege, cred că nu poate fi vorba de întrunirea elementelor constitutive ale infractiunii de Neglijenţa în serviciu, care reprezinta “încălcarea din culpă, de către un funcţionar public, a unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea ei defectuoasă, dacă s-a cauzat o tulburare însemnată bunului mers al unui organ sau al unei instituţii de stat ori al unei alte unităţi din cele la care se referă art. 145 sau o pagubă patrimoniului acesteia ori o vătămare importantă intereselor legale ale unei personae”, cel puţin din datele succinte relatate de dumneavoastră.

AJOFM - CONVENTIE
Legislaţia naţională în materie de stimulare a ocupării forţei de muncă, respectiv Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare prevede:
 scutirea angajatorilor care încadrează în muncă pe durată nedeterminată şomeri în vârstă de peste 45 de ani sau şomeri care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale, pe o perioadă de 12 luni, de plata contribuţiei datorate la bugetul asigurărilor pentru şomaj, aferentă persoanelor încadrate din aceste categorii, şi acordarea, lunar, pe această perioadă, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, a unei subvenţii reprezentând o sumă egală cu valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare.
Prin HG nr. 174/ 2002 au fost adoptate Normele Metodologice de punere in aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
Conform art. 59, alin. (1)-(2) din norme, pentru acordarea drepturilor prevăzute de lege (art. 85), angajatorii vor încheia cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la data angajării persoanelor, o convenţie potrivit modelului prevăzut de HG 174/ 2002. Modelul cererii se găseşte la sediul agenţiei judeţene, compartimentul masuri active, şi va însoţi dosarul cu documentele prevăzute de HG 174/ 2002 pentru fiecare şomer în parte, pe care l-aţi angajat.
De asemenea termenul de 12 luni este termen de decădere din dreptul de a beneficia de măsurile de stimulare, respectiv acordarea subvenţiei.
Va recomand să reveniţii la sediul AJOFM Hunedoara, în ianuarie, după aprobarea bugetului, întrucât angajarea cheltuielilor bugetare nu se fac decât în limita creditelor bugetare aprobate (Legea 500/2002 privind finanţele publice). Nerespectarea prevederilor din Leg. 500/2002, art. 4, alin. (2) si (3), constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea sau cu amenda.
În situaţia dată, creditele bugetare fiind deja angajate pentru anul 2010, singura soluţie este încheierea acestei convenţii in termenul de 12 luni de la data angajării şomerilor (oct.2010 - oct.2011), convenţia încheiată fiind valabila pe termen de 12 luni, de la data încheierii.
Sper ca v-am fost de ajutor.
Succes!

Răspuns la discuția Functia publica
Multumesc mult.in ordinul ministrului spune ca pot contesta la instanta competenta,iar HG, de reorganizare cu siguranta a fost avizata si de ANFP.
Multumesc!
Buna ziua,
As dori sa primesc un sfat in urmatoarea cauza:
O persoana ocupa o functie publica de conducere, prin concurs la ANFP, intr-o institutie publica, respectiv de director general, care are in subordine directa 2 directii si 1 serviciu.In cadrul institutiei toate functiile publice de conducere( director general,directorii,sef servicii,sef birou) sunt vacante pe ele aflandu-se interimari.Repet sunt singura persoana numita pe post prin act administrativ urmare organizarii concursului.Institutia se reorganizeaza, functia de director general se desfiinteaza, cele 2 directii si serviciul din subordine raman,dar sunt trecuta pe o functie de executie, in conf cu art 4 al OG 1/2009.Consider ca acesta reprezinta un abuz,intrucat trebuia sa ocup o functie publica de conducere de director,avand in vedere ca ele sunt vacante.Deasemenea, vreau sa intreb daca este cazul sa fac plangere prealabila la instituie, sau sa ma adresez instantei competente de contencios administrativ.Multumesc!