avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 190 soluții astăzi
Forum Activitate Aqua_blue

Activitate Aqua_blue

Salutari!

Cine a reusit sa lectureze, atent, OUG 20/2016? Ati facut simulari de salarii aplicabile de la 01.08.2016? In grilele noi, din anexe, se utilizeaza termenul de "salariu de baza" in locul termenului de "salariul de incadrare" utilizat in Legea 63/2011. Sa luam un exemplu de functie :

- Şef serviciu (administrator financiar/patrimoniu) (studii superioare, invatamant superior)

salariul de baza grad I - 3887 lei ; grad II 4423 lei.

In primul rand, cum se delimiteaza gradele, concret ?


Din lecturare, ar reiesi ca salariul de baza, in cazul asta, ar contine salariul de incadrare + indemnizatia de conducere. Dupa efectuarea calculelor, daca noul brut este mai mare, de la 01.08.2016 s-ar acorda doar diferenta de 50% dintre cele doua salarii brute, restul (salariul de baza din anexa) se va acorda de la 01.12.2017, nu?
Bun, dar cei 50% cum se vor distribui, in ce elemente din salariu ? (in salariu de incadrare, in sporuri ) ?
Deocamdata m-as "opri" aici, urmand sa astept feed-back-ul vostru. Multumesc, anticipat.
In august 2014, societatea la care lucram de la momentul infiintarii a procedat la concedieri colective motivate de dizolvarea/lichidarea societatii. Salariatii au beneficiat de ajutoare de concediere (ca drept teoretic) la momentul incetarii CIM. Pana in vara acestui an (2015) nu s-a platit nimic din acele ajutoare de concediere. Astfel, am beneficiat in aceasta vara de un procent de sub 30% din valoarea ajutorului de concediere.
Inaintea acestor plati partiale cu cateva saptamani, lichidatorul m-a notificat tardiv (cu 3 zile intarziere din cele 7 zile in care aveam dreptul sa contest notificarea la Biroul Procedurilor de Insolventa) ca mi-a inlaturat de la masa credala suma de 7.500 lei, motivat de un raport al Curtii de Conturi. Raportul Curtii de Conturii nu l-am vazut niciodata, insa in continutul notificarii m-au informat ca suma de 7.500 lei a fost inlaturata pentru ca am beneficiat (in 2012) de o indemnizatie de secretar de Consiliu de Administratie, indemnizatie care, chipurile, nu ar fi avut baza legala.
Din punctul meu de vedere, s-a savarsit un abuz grosolan, din mai multe motive:
1. Apreciez ca indemnizatia de secretar a fost perfect legala (in 2012, in momentul reorganizarii societatii in societate pe actiuni, Presedintele Consiliului de Administratie a emis Decizia nr. 1 in care eu si o alta colega de la "firma mama" eram nominalizati ca secretari ai CA, specificandu-se, fara echivoc, valoarea de 750 lei/sedinta);Legea societatilor comerciale nu interzice remunerarea secretarului CA; in plus, statele de plata au fost semnate de directorul economic, de persoana care exercita controlul preventiv, de directorul general (in 2012).
2. Directorul general /lichidatorul mi-au comunicat notificarea tardiv, asa incat sa nu pot contesta in cele 7 zile.
3. Consider ca lichidatorul trebuia sa ma dea in judecata pentru a recupera cei 7.500 lei, nu sa ii ia "cu japca", inlaturand suma de la masa credala.

Oricum, stateam si foarte prost cu banii (eram in somaj), imi erau necesari 200 de lei taxa de timbru si nu aveam nici un semnal ca voi mai primi, vreodata, vreun leu din acele ajutoare de concediere. Daca as fi vrut sa fiu la curent cu "manevrele" lichidatorului, in timp util, ar fi trebuit sa platesc vreo 700 de lei sa ma abonez la Buletinul Procedurilor de Insolventa.

As avea doua intrebari:

1) Credeti ca mai exista vreo sansa sa imi recuperez cei 7.500 lei? Sunt dispus sa platesc un avocat, daca am siguranta ca va castiga procesul. Sansa ar fi sa actionez in instanta pe lichidator sau societatea la care am lucrat care este, oricum, reprezentata de lichidator, fiind in faliment?
2) Considerati ca indemnizatia de secretar de CA nu avea temei legal? Ati mai intalnit o astfel de speta (Curtea de Conturi sa impute acea suma) ?;

Multumesc, din suflet, pentru orice opinii care ma pot ajuta.
Numai bine!
Salutari tuturor celor interesati de subiect.

Am rugamintea sa postati sau sa-mi trimiteti prin e-mail (via mesaj privat) grilele de salarizare aplicate de la 01.01.2013 pana la 01.03.2015 (inaintea aplicarii celor doua majorari de 5% din martie si septembrie 2015).
Este vorba strict de salariile de incadrare (cele specifice fiecarei functii), minim si maxim, pentru toate categoriile de salariati, astfel:

- personalul didactic;
- personalul didactic auxiliar;
- personalul nedidactic,

din invatamantul superior.

Ideea este ca am identificat 3 variante de salarii de incadrare si nu stiu care este cea corecta, complet legala. Concret, pentru functia de administrator financiar, gradul I (similar pentru toate celelalte functii), am 3 variante de valori:
1.616 lei (cea valabila in 2008, inaintea "taierii" de 25% "a lui Boc", din 2009;
1.619 lei (daca dupa "taierea lui Boc" aplicam reintregirea de 15% din 2011 - Legea 63/2011- si cele doua reintregirii din 2012, de 8% in 01.06.2012 si 7,4% in 01.12.2012);
1.517 lei #-o - valoarea aplicata in Universitatea unde lucrez (considerata ca valoare maxima a functie de administrator financiar gradul I).

Daca lucreaza cineva la Biroul/Serviciul/Directia de Resurse Umane la o univeristatea de stat din Romania (sau cunoasteti personal pe cineva), va rog foarte mult sa ma ajutati cu aceste informatii.

Va multumesc, anticipat, foarte mult.

Toate gandurile bune!
1. Suspendat de drept (arest preventiv) - asa a ramas si-n Revisal, timp de aproape 2 ani, desi arestul a fost ceva mai mult de 30 de zile.
2. Ar fi trebuit suspendat, ulterior eliberarii din arest, din initiativa angajatorului (pe perioada controlului judiciar), ceea ce nu s-a mai facut (eu nu eram angajat in acea perioada).

Intrebare suplimentrara:

- daca va fi repus pe functie si nu va avea ore in semestrul II (conform statului de functii), ce se va intampla? Va fi platit doar pentru munca nenormata (alte activitati specifice normei, in afara de cursurii/seminarii)? Daca va avea "plata cu ora", va fi platit de doua ori ? (si pentru functia de baza, unde nu are alocate si pentru plata cu ora?
Cine sa faca plangere penala? Universitatea nu a facut. Lectorul a fost denuntat de un student (a afirmat ca ia spaga pentru a-i trece pe restantieri). Eu sunt angajat de doua luni, evenimentele s-au petrecut in septembrie 2013. M-am documentat mai mult din mass media. Cred ca, momentan, este urmarit penal in calitate de suspect. Nu ma pricep deloc la "penal". Stiu ca a mai avut doua tentative de a iesi de sub control judiciar, dar au fost respinse. Acum controlul judiciar a incetat de drept.
Salutari tuturor!

Am rugamintea sa va exprimati punctul de vedere despre o situatie nu foarte obisnuita.

Un cadru didactic a solicitat reinceperea activitatii ("de indata"), deoarece a expirat de drept masura controlului judiciar. Practic, acesta a fost arestat preventiv in 2013 (pentru trafic de influenta si luare de mita) dupa care a fost eliberat sub control judiciar (printre masuri era si aceea de interdictie a exercitarii profesiei. La acel moment senatul universitar i-a suspendat CIM-ul (insa, in Revisal apare doar suspendarea pe motivul arestului preventiv). Intre timp, nu prea s-a mai intamplat nimic la dosar, motiv pentru care a expirat controlul judiciar. Asa arata solutia:

"Tip solutie: Admis fond
Solutia pe scurt: Încheiere În baza art.241 alin.2 C.p.p.: Admite cererea formulată de către inculpatul XXX. În baza art.241 alin.1 lit.a teza a doua C.p.p.: Constată încetată de drept măsura liberării provizorii sub control judiciar dispusă prin decizia penală nr......./30.10.2013 a Curţii de Apel XXX faţă de inculpatul XXX. Prezenta se comunică cf. art.241 alin.4 cu aplic. art.215 alin.5 C.p.p.. Cu drept de contestaţie în termen de 48 de ore. Pronunţată în camera de consiliu astăzi, 6.04.2015.
Document: Încheiere - măsuri preventive (faza de UP) XXX/2015 XX.04.2015"

Datorita faptului ca acest personaj m-a sunat insistent, punand presiune si facand amenintari (doreste urgent sa reinceapa activitatea didactica, adica luni), eu nefiind jurist de profesie si avand o discutie prealabila cu rectorul si consilierul juridic, va rog sa raspundeti la cateva intrebari, eu avand singura grija de a proceda legal intr-un termen rezonabil:

1) Credeti ca este necesar ca noi (universitatea) sa facem o scurta corespondenta cu Tribunalul, pentru a ne asigura, explicit, ca acel cadru didactic poate reincepe activitatea fara sa perturbam desfasurarea procesului penal ?
2) Daca pentru suspendarea CIM-ului din initiativa angajatorului s-a pronuntat, in prealabil, senatul universitar, nu este firesc ca, prin principiul simetriei, senatul universitar sa avizeze reinceperea activitatii?
3) Este corect termenul de 30 de zile pentru a formula un raspuns cererii de reincepere a activitatii intocmita de salariatul respectiv ?
4) Din ceea ce v-am expus, incumba obligatia angajatorului de a admite cererea de reincepere a activitatii sau acesta are si varianta mentinerii suspendarii CIM, conform Codului Muncii :

"Contractul individual de munca poate fi suspendat din initiativa angajatorului in urmatoarele situatii:

b) in cazul in care angajatorul a formulat plangere penala impotriva salariatului sau acesta a fost trimis in judecata pentru fapte penale incompatibile cu functia detinuta, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti; " ?

Se poate aprecia ca salariatul este "trimis in judecata" (pentru a-i suspenda CIM) sau acesta este intr-o alta faza a cercetarii penale (faza de urmarire penala)?

Sunt receptiv la orice opinie suplimentara fata de intrebarile puse.
Va multumesc!

Scuze, mi-a scapat precizarea privind "invatamantul superior" desi, in general, sunt atent la detalii.
Banuiesc ca ar avea dreptul si la gradatia de merit, nu?
Multumesc pentru raspunsuri!
Salariul de incadrare este de 1.571 lei, pentru sef serviciu; este, de fapt, salariul de incadrare pentru administrator financiar I, cu studii superioare, la care se adauga indemnizatia de conducere de 30%. "Privind" la legea care, desi e in vigoare, nu se aplica (Legea 284/2010) si comparand cu salariile pe care le-am vazut, neaplicarea Legii 284/2010 dezavantajeaza "masiv" doar personalul didactic auxiliar ("TESA"). Ca sa exemplific afirmatia, ca sef de serviciu salariul net este aprox. 1900 lei (cu spor de vechime, conducere si "crestere"). In schimb, am observat venituri nete (nu salarii) de 16.000 -19.000 lei (de zece ori mai mari), sigur, din cumul functii, plata cu ora, cercetare...toate cumulate.

Daca s-ar fi aplicat Legea 284/2010, cu anumite "corectii", "plafonari" de numar de norme, diferenta salariale nu ar fi fost atat de mare ci doar de maxim 2 ori, nu de 10 ori. Practic, un sef de serviciu ar fi avut coeficientul de ierarhizare de 5,23 si un prof. univ. cu peste 40 ani - 8,16.
Freeelis,

Iti multumesc si apreciez grija de a da un raspuns. Metodologia privind gradatia de merit este pentru invatamantul preuniversitar. In cazul descris de mine este vorba de invatamantul universitar (superior), unde nu exista metodologie la nivelul Ministerului; nu exista ordin pe acest subiect; totodata este vorba de personal didactic auxiliar (nu cadru didactic). Persoana respectiva a beneficiat de gradatia de merit (acordata incepand cu luna ianuarie 2015, pe o perioada de 5 ani; in februarie a intervenit pensionarea).

Referitor la sporul de stabilitate, a avut conditiile de acordare inainte de pensionare. Intre momentul pensionarii si reincadrare exista o discontinuitate, o intrerupere a CIM-ului de cateva zile.

"Sporul de stabilitate se acorda personalului didactic, indiferent de perioada in care a fost acumulata vechimea efectiva realizata in mod neintrerupt a celor 10 ani in invatamant.
Prin vechime efectiva neintrerupta in invatamant de peste 10 ani se intelege activitatea depusa atat in calitate de personal didactic, personal didactic de conducere, indrumare si control, cat si in calitate de personal didactic auxiliar, cu contract de munca intr-o unitate sau institutie de invatamant ori intr-un inspectorat scolar, indiferent cand vechimea a fost realizata in mod neintrerupt, conform art. 2 din Legea 63/2011."

Dupa definitie, ar putea beneficia de spor de stabilitate, nu?
Gradatia de merit se acorda pe o perioada de 5 ani. Persoana respectiva a avut o intrerupere a muncii; contractul individual de munca a incetat de drept (motivat de indeplinirea conditiilor de pensionare); intre momentul incetarii primul contract si reangajare exista o pauza de cateva zile. Din acest motiv am intrebat daca se acorda si gradatia de merit si sporul de stabilitate.