Buna ziua,
Locuiesc in Romania, tara a UE. Plec in Grecia, sau in Germania. La granita cu Bulgaria sau cu Ungaria mi se cer documente pentru controlul vehiculelor si ale persoanelor din vehicul la trecerea frontierei! De ce se intampla acest lucru? La granita Bulgariei cu Grecia, de ce ni se mai cer, inca o data, aceste documente? De ce la granita cu Austria venind dinspre Ungaria, patim, cu totii, la fel? In rest, in Europa, nu mai exista granite. Deci, Romania este in EU sau suntem la "granita" ei? E povestea cu Schengen-ul?
Domnule Grama,
Multumesc frumos pentru raspunsul detaliat pe care mi l-ati dat. De dragul discutiei, va rog sa primiti raspunsul firmei X referitor la speta pe care tocmai am discutat-o!
"Am inteles ca va deranjeaza ca platiti cu 19% in plus, insa nu avem ce face.
In privinta modului in care incheiem polita cadrul, discutia se opreste aici, regulile sunt clare in cadrul grupului si tin de bucataria interna, nu va pot da mai multe detalii.
In privinta consulantilor, nu vorbim de un domn sau o doamna ci de cele mai importante companii de consultanta din Romania (PWC, Ernst Young, etc) , iar refacturarea tva-ului a fost validata si de catre autoritatile fiscale. Personal, si eu mi-as fi dorit sa putem factura fara tva, atunci cand clientii au obiectii nici noi nu ne simtim confortabil. Contractul incheiat cu noi este unul de inchiriere, nu leasing financiar sau operational. Pe langa asta, mai avem urmatoarele aspecte:
- Societatea X nu este broker de asigurari pentru a beneficia de scutirea de TVA, cf. Art. 292 Alin ( 2) din Codul fiscal an 2017 coroborat cu normele metodologice de aplicare a acestuia.
- Societatea X nu suporta riscul asigurarii.
- Controalele Fiscale primite au verificat aceste tipuri de facturi si le-au aprobat, subliniind faptul ca nu intra in categoria de operatiuni scutite.
Norme metodologice:
1) În sfera operațiunilor scutite conform art. 292 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal nu se cuprind operațiuni precum serviciile de marketing și serviciile administrative, cum ar fi acceptarea cererilor de asigurare, gestionarea modificării contractelor și a primelor de asigurare, încheierea, administrarea și rezilierea polițelor, organizarea și managementul sistemului informatic, furnizarea de informații și întocmirea rapoartelor pentru părțile asigurate, furnizate de alte persoane impozabile către persoanele impozabile care realizează operațiunile scutite de taxă prevăzute la art. 292 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. În acest sens a fost pronunțată hotărârea Curții Europene de Justiție în Cazul C-472/03 Arthur Andersen.
(2) O caracteristică esențială a unui serviciu de asigurare o reprezintă existența unei relații contractuale între prestator și beneficiarul serviciilor. Scutirea de taxă pentru serviciile de asigurare și/sau de reasigurare se aplică de către societatea care suportă riscul și care încheie contractul cu clienții, inclusiv în cazul externalizării tranzacțiilor în domeniul asigurărilor/reasigurărilor. În acest sens a fost pronunțată hotărârea Curții Europene de Justiție în cazul C-240/99 Skandia.
Va stau la dispozitie pentru orice alta informatie, eventual putem discuta telefonic, daca este mai simplu."
Buna ziua,
Ridic si eu o problerma, mai mult pe partea de contabilitate, unde, in speta mea, s-au pronuntat fel de fel de consultanti fiscali.
Pe scurt, in cadrul companiei mele am achizitionat niste laptop-uri. Ca sa nu cletuim toti banii odata, le-am cumparat sub un regim "de inchiriere", urmand sa platim in rate intreaga achizitie.
Toate bune si frumoase pana cand mi s-a emis o factura pentru serviciile de asigurare. Si este buine asa, pentru ca, fiind vorba de laptop-uri, care au o anumite valoare, nici nu m-as fi gandit vreodata sa le las neasigurate. Deci, revenind la factura, firma "finantatoare" ca sa zic asa, care a platit laptop-urile in locul meu, care mi-a facut contractul de inchiriere si careia urmeaza sa-i platesc eu ratele, a platit si asigurarea acestora.
Adica, ei, firma X, au un contract cadru cu o firma de asigurari, Y, unde platesc o asigurare de byunuri. Desigur, suma asigurata este, mai mereu, una care creste sau scade functie de vanzarile acestei firme X. Aici intervine problema mea, respectiv facturarea serviciului de asigurare de catre aceasta firma, X, cu TVA.
Este cunoscut faptul ca, in asigurari, primele platite de noi toti catre societatile de asigurari, nu sunt purtatoare de TVA. Eu m-am aratat mirat si-am scris firmei X despre acest lucru. Ei mi-au raspuns ca, firma fiind platitoare de TVA, trebuie sa-si puna acest 19% peste prima de asigurare pe care ei o datoreaza societatii de asigurare. Desigur, societatea X nu este broker de asigurare ci doar un client al societatii de asigurare, care are un contract cadru, dupa cum spuneam, ca sa asigure toate bunurile pe care ei le dau spre inchiriere. FDeci, firma X doar colecteaza, pur si simplu, banii de asigurare si ii vireaza, presupun, pe baxza acestei conventii, lunar, catre Asigurator.
Intrebarea mea fireasca este aceea de ce eu, ca firma, care nu sunt platitoare de TVA, sa platesc acest TVA, care, oricum, ajunge la stat? Imi dau seama ca, daca firma are 10.000 de clienti/luna, la o incasare medie de 200 de lei, se trimit statului roman, total nejustificat o suma de 238.000 de lei.
Ca sa se evite plata de TVA de catre firmele care sunt clientii firmei X am propus ca fiecare firma sa primeasca un decont direct de la asigurator, mai ales ca, prima de asigurare platita este una anuala, la fiecare firma care are contract cu firma X. Astfel se evita incarcarea nejustificata, dupa parerea mea, a unei facturi cu un TVA care chiar nu-si are rostul in aceasta afacere.
Dumneavoastra, ca si consultanti fiscali, ati mai intalnit aceasta speta? Ce parere aveti?
Mulktumesc anticipat si sa aveti o zi plina de realizari
Bogdan
E normal ca avocatul sa primeasca un raspuns de la FGA. Pai, in primul rand, ati semnat un mandat in acest caz,. Acest act il face avocatul cu clientul sau tocmai pentru ca acesta il
'mandateaza" pe respectivul sa se ocupe de caz. In al doilea rand, actele se trimit la domiciliul ales, care, intotdeuna, este sediul de lucru al avocatului, tocmai ca, pentru urmarirea dosarului sa fie un loc fix. Un client se mai poate muta intre timp, poate pleca in starinatate, cum sa procedeze FGA-ul in acest caz? Cum ajunge corespondenta la Dvs.? Si, de ce-ar ajunge? Ca, Dvs., dupa aceea, sa dati o fuga la avocat, sa-i inmanati documentele?:)))
Totul este absolut legal, nu va panicati degeaba.
Intrebare: spuneti ca v-ati uitat pe dosar? Cu ce ocazie? La o vizita facuta la avocat?
Buna ziua,
Aveti obligatia de "Operator de date" conform Regulamentului? Aveti, ca Scop, aceasta "culegere" a datelor cu caracter personal? Sau este o obligatie legala?
Desigur, raspunsul este ca aveti o "obligatie legala" sa prelucrati datele cu caracter personal ale angajatilor Dvs si NU sunteti un operator de date personale.
Sfat: angajati un DPO (Data Protection Officer) sau, mai bine, "ridicati" din randul echipei Dvs. aceasta persoana care, atentie, trebuie sa fie total independenta in firma, sa nu raspunda, in cadrul unei scheme de personal, de directorul general sau de seful serviciu administrativ si sa creeze un algoritm intern in baza Regulamentului, astfel incat sa raspunda la toate cele 8 drepturi ale unei persoane fizice. Inca o atentionare: nu-l recrutati din randul IT-ului, HR-ului sau Legal-ului!
De aceste drepturi veti fi intrebat de Autoritate, daca aveti grija de ele, daca le stocati in mod corespunzator, daca le-ati criptat, daca puteti raspunde, in mod judicios, la unul dintre drepturile fundamentale ale unei persoane fizice.
Cand transmiteti datele personale tuturor institutiilor cu care colaborati, vedeti ca, Dvs. deveniti "operator de date" si ceilalti trebuie sa se supuna, tot pe un sistem gen Regulament, Dvs.
Faceti acest lucru cat mai grabnic cu putinta pentru ca data de 25 Mai este foarte aproape iar algoritmul intern se poate face numai dupa consultarea tuturor departamentelor firmei, inclusiv a directorului general. Da, cititi bine, in conditiile Regulamentului, ar fi bine ca si directorul general, atunci cand semneaza un contract, sa-l aiba "de-a dreapta" lui si pe DPO, tocmai pentru a nu incalca sau contraveni Regulamentului....
Buna ziua,
Din mesajul Dvs. nu prea inteleg clar ce ati solicita de la un Asigurator. Ma gandesc ca solicitat acest lucru in calitatea de Pagubit, asa-i? Ma gandesc ca raspunsul il pot aborda in 2 parti:
1) In cazul in care este vorba de o dauna obisnuita, intr-un cuantum "normal" ca sa zic asa, Asiguratorul aproba reparatia pe care urmeaza s-o faca service-ul unde a fost lasata masina Dvs. pentru acest lucru. Cuantumul despagubirii nu va intereseza pe Dvs., cele 2 societatii "dialogand" intre ele. Service-ul face reparatia in limitele impuse de Asigurator (piese, timpi de manopera, regie = bani) iar Asiguratorul plateste factura finala, dupa executarea reparatiei. Dvs. nu sunteti implicat cu nimic, dor duceti masina la service si o luati cand este gata;
2) Vorbim de un caz de despagubire mai grav. Noi il numim "dauna totala". Sa nu credeti ca masina este praf si pulbere si nu mai putem alege nimic din ea. Algoritmul de calcul este altul. Pe baza devizului estimativ dat de catre service-ul auto, pe baza unui program recunoscut de amandoi (Audatex se cheama el care, de altfel, si la primul punct, tot pe baza lui s-a intocmit devizul) se ajunge la concluzia ca este dauna totala.
Care este definitia "daunei totale"? Este cazul in care, valoarea totala a despagubirii este mai mare de 75% din valoarea de PIATA a autovehicului la data accidentului. In acest caz, Asiguratorul observa ca ar da mai multi bani pe reparatie decat "face" autovehiculul si astfel, acum, va instiinteaza pe Dvs. asupra calculelor la care el a ajuns si va propune sa luati despagubirea in cash cu sau fara lasarea epavei.
Adica, fie alegeti sa ramaneti cu masina avariata, moment in care Asiguratorul calculeaz diferenta de bani pe care are sa vi-o dea, fie epava va fi cumparata de un comerciant, care va va da o suma de bani, iar, in completare, Asiguratorul, pana la incidenta sumei care a fost stabilita. Aceasta suma se stabileste, cum am spus, prin respectarea Legii nr 132/2017
Dvs. la ce punct va incadrati? 1 sau 2? Daca ati ridicat acest subiect, atunci spuneti-ne si imprejurarile pentru care solicitati aceasta informatie.
Ordonanţa de urgenţă nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie
În vigoare de la 19 septembrie 2016
Consolidarea din data de 18 octombrie 2016 are la bază publicarea din Monitorul Oficial, Partea I nr. 723 din 19 septembrie 2016 şi include modificările aduse prin următoarele acte: Rectificare 2016; Ultimul amendament în 26 septembrie 2016.
CAPITOLUL V
Obligaţiile asiguratului
ARTICOLUL 16 Notificarea asigurătorului RCA în cazul producerii unui eveniment asigurat
(1) Ca urmare a producerii unui accident de vehicule, asiguratul notifică asigurătorul RCA cu privire la aceasta în termen de 5 zile lucrătoare de la producerea accidentului.
(2) Asiguratul furnizează asigurătorului RCA informaţii cu privire la cauzele şi împrejurările producerii accidentului, documentele necesare instrumentării cazului.
ARTICOLUL 17 Informarea persoanei prejudiciate
Asiguratul transmite părţii prejudiciate, la cererea acesteia, informaţiile necesare pentru formularea pretenţiilor de despăgubire, în special:
a) numele, prenumele şi adresa persoanei care a condus vehiculul asigurat în momentul producerii daunei;
b) numele, prenumele şi adresa sau denumirea, sediul contractantului ori asiguratului;
c) denumirea, sediul asigurătorului RCA care a emis contractul RCA, seria şi numărul contractului RCA, precum şi numărul de înmatriculare/înregistrare al vehiculului asigurat ori numărul de identificare al acestuia.
(10) Asigurătorul RCA are obligaţia deschiderii dosarului de daună la data înregistrării avizării de daună; procedura privind constatarea daunelor se stabileşte prin reglementări ale A.S.F., potrivit art. 38 alin. (5).
ARTICOLUL 19 Cererea de despăgubire
(1) Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze cererea de despăgubire către asigurătorul RCA sau către propriul asigurător RCA în cazul compensării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA, respectiv către BAAR, în cazul producerii unui risc acoperit de acesta în condiţiile prevăzute la art. 32.
(2) Cererea de despăgubire se poate înainta şi prin mijloace electronice.
ARTICOLUL 25 Prevederi generale
(1) Persoana prejudiciată poate obţine repararea prejudiciului de la propriul asigurator RCA pe baza mecanismului de compensare directă prevăzut de prezentul articol.
(2) În urma compensării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate recuperează contravaloarea daunei de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.
(3) Compensarea directă este aplicabilă la îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) accidentele auto se produc pe teritoriul României;
b) vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România;
c) prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
d) ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului;
e) prejudiciile exclud vătămările corporale.
(4) Procedura compensării directe se stabileşte prin convenţii multilaterale încheiate între asigurătorii RCA. Condiţiile compensării directe sunt convenite în mod voluntar între asigurat şi asigurător.
(5) Prevederile alin. (1)-(4) nu afectează dreptul persoanei prejudiciate în urma unui accident auto produs de un vehicul asigurat RCA de a exercita acţiunea directă pentru recuperarea prejudiciului produs împotriva asigurătorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului auto.
CAPITOLUL XIII Constatarea amiabilă de accident
ARTICOLUL 37 Constatarea amiabilă de accident
(1) Pentru evenimentele în care sunt implicate două vehicule, din care rezultă numai prejudicii materiale, informarea societăţilor din domeniul asigurărilor se poate face şi în baza unui formular tipizat, eliberat de către societăţile din domeniul asigurărilor, denumit constatare amiabilă de accident, în care conducătorii vehiculelor implicate consemnează informaţii privind data şi locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto implicaţi, ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate şi ale propriilor societăţi de asigurare RCA, precum şi informaţii privind circumstanţele producerii accidentului.
CAPITOLUL XIV Dispoziţii finale
ARTICOLUL 38 Dispoziţii finale
2) Prezenta ordonanţă de urgenţă se completează cu dispoziţiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi cu cele ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Buna ziua,
Daca Dvs. aveti o asigurare facultativa de locuinta care sa cuprinda si clauza de raspundere civila pentru inundatie procedura este urmatoarea:
1) Intr-un termen de 48 de ore de la constatarea daunei, notificati Asiguratorul Dvs. prin Call Center, mail sau telefonic. Sau, rugati broker-ul Dvs. sa preia cazul Dvs.
2) In notificarea telefonica, sa spunem, se va face referire la cine este asigurat, care este locuinta asigurata, ce dauna aveti, etc. Chestiuni de identificare.
3) Call center-ul va verifica valabilitatea politei de asigurare, plata primei de asigurare corespunzatoarei ratei aferente, etc.
4) Vi se da OK si se va stabili, tot atunci, de comun acord, o data si o ora pentru a fi prezenta la constatarea pe care specialistul Asiguratorului Dvs o va face la locuinta Dvs. si la locuintele celor 2 pe care Dvs. ii indicati ca fiind pagubiti de inundatie.
5) Dvs., sa nu uitati, veti fi despagubita de Asigurator, direct, iar ceilalti 2, in baza clauzei Dvs. din contract, adica a clauzei de inundatie pentru vecini.
6) Tot la telefon vi se va comunica si de ce documente trebuie sa aveti la Dvs., in copie, in momentul in care inspectorul constatator va sosi la fata locului: copie documente casa, schita apartament, copie CI, etc
7) Trebuie sa vorbiti cu administratorul pentru o declaratie a comitetului in care sa se stipuleze ceva de genul" la data de, ora de, am fost anuntati de D-na XXX ca s-a produs o inundatie in apartamentul dansei, de la nr YY. In cadrul acestui eveniment au mai fost afectate si apartamentele ZZZ si QQQ aflate la etajul...sau pe palierul cu apartamentul de la nr YY. E un fel de proces verbal de constatare a autoritatii locale care va constitui piesa la dosarul de dauna. Pe ce baza sa fie despagubiti respectivii?
8) Instiintati-i si pe vecinii afectati ca la data si ora stabilita sa fie acasa pentru constatarea inundatiei si fotografierea acesteia. Sa-si faca copii la CI si sa le dea inspectorului impreuna cu declaratia aferenta...."subsemnatul.....GGG, cu domiciliul.....am constata la data de....., in jurul orei de...... ca pe peretelei bucatariei/holului/sufrageriei s-a produs o inundatie care provine de la apartamentul YY......etc.....ce mai vrea inspectorul.
9) Nu este nevoie sa dati o copie nimanui, aici nu discutam ca la RCA este o alta procedura
10) Mult succes!
Buna seara,
Din punct de vedere al asigurarii, rubrica UTILIZATOR este o rubrica in care se trece un utilizator, PF sau PJ, daca motocicleta face parte dintr-un contract de LEASING. Asiguratul este societatea de leasing iar UTILIZATORUL este SC MOTORUL VESEL srl. Nu ca proprietarul este tata si eu ma "dau" cu motorul, ca utilizator (de la a utiliza = a-l folosi). A nu se incurca termenii, da?
Ca si date tehnice, in polita de asigurare se trec caracteristicile, in cazul Dvs., ale motorului, dar, ca si Asigurat, este trecut doar ceea ce scrie in talon sau cartea de identitate a motorului. De asemenea, la incheierea politei de asigurare trebuie solicitat si un act de identitate al proprietarului de unde rezulta si CNP-ul acestuia (vorbesc in calitate de broker, fara aceste date, eu neputand incheia asigurarea) Sau, daca este in vederea inmatricularii/inregistrarii, se va mai cere si actul de vanzare-cumparare unde este trecut proprietarul si, evident, se vede si CNP-ul acestuia. Daca pe proprietar ikl cheama Popescu Vasile si nu trecem nici un CNP la rubrica speciala, ne-am ars! Cati Popesti sunt in Romania de-i mai cheama si Vasile? Zeci de mii! Deci, motorul, cui il atribuim?
Ca sa aveti talon nou, trebuie sa faceti ITP-ul, pt ITP, va trebuie cartea, in original, precum si asigurarea, tot in original. Ca sa aveti asigurare, va trebuie CNP-ul proprietarului, care, in acest caz, NU SUNTETI DVS. ci INC proprietarul din acte. Talonul nu are inscris "s-a instrainat catre....". Toate aceste documente ar trebui facute pe numele Dvs. si Primaria va va inregistra pe Dvs. in calitate de nou proprietar.
Domnul Avocat va explicat faptul ca, actul pe care il aveti facut cu "fostul" proprietar, care, da, este un act de mana, semnat de amandoi, NU are putere juridica decat DUPA ce este trecut printr-o instanta care sa-l AUTENTIFICE.Numai dupa acesta autentificare, acest contract produce efecte, si anume va pune pe DVS. in postura de nou proprietar. Pana atunci, aveti un motor, care proprietarul nu va poate acuza ca l-ati furat de la el pentru ca aveti un "inscris" la mana (hartie semnata, servetel, semnat, ce-o fi el) dar care nu va este de folos in fata Primariei pentru ca nu are putere de lege nefiind solutionat de o hotarare in instanta. Numai instanta, in cazul Dvs., poate intari faptul ca s-a produs un act de vanzare cumparare, ca ati dat banii, celalalt i-a primait (ca de-ia ati facut documentul) si ca sunteti, Dvs. si nu altcineva, proprietar.
Toate hartiile astea au un sens. Lasate la voia intamplarii, cu vesnicul "n-avem timp, le facem mai incolo", actele produc efecte neasteptate in timp. Si, din pacate, ele sunt, intotdeauna, efecte negative...