Buna ziua, va prezint urmatoarea situatie:
- am achizitionat de la un furnizor o aplicatie software cu tot ce tine de ea, cod sursa, drepturi depline de folosire. Aceasta aplicatie o modific si o adaptez nevoilor mele si o folosesc mai departe in numele meu
- cum furnizorul imi este si client, voi presta in valoarea achizitii servicii si ii voi factura inapoi, dupa care vom face compensare. Prestarea serviciilor va fi pe o durata mai lunga deci intre momentul primirii facturii si compensare poat trece cateva luni.
Din cate stiu eu, aceasta achizitie va fi considera amortizare de imobilizare necorporala si va fi deductibila pe parcursul urmatorilor 3 ani.
Intrebarea mea este: cand incep amortizarea ei efectiv?
1.de la data in care am primit factura de la furnizor
2.de la data cand am facut documentul de compensare
Am o curiozitate: din cate stiu eu, cei care avem mai multe prenume, legea spune ca ele se despart obligatoriu, prin cratima in documentele de stare civila, in certificatul de nastere/cartea de identitate. Deci Popescu Ion-Radu, nu Popescu Ion Radu.
Cum aveti voi trecut pe Certificatul de inregistrare de la ONRC prenumele voastre? Cu cratima sau fara cratima? Am vazut ca exista ambele situatii si ma gandesc ca o fi la latitudinea fiecarui centru ONRC? Eu de exemplu am fara cratima prenumele trecute, urmate de Persoana Fizica Autorizata, desi in CI sunt cu cratima.
Pe site la ONRC zice ca:
"Firma unui profesionist, persoană fizică autorizată, se compune din numele acestuia scris în întregime sau din numele şi iniţiala prenumelui acestuia, la care se adaugă sintagma "persoană fizică autorizată" sau PFA."
Deci eu ma gandeam ca numele asta trebuie sa fie exact ca in cartea de identitate, insa probabil cand s-a depus cererea de rezervare nume, s-a trecut fara cratima. Eu abia am descoperit cratima, pana acum nu i-am dat nici o atentie, tot timpul mi-am scris prenumele fara ea.
Vad ca sunt PFA care pe langa nume si prenume, mai au si alt text trecut intre ghilimele gen: Nume prenume "Servicii IT" PFA, sau multi au trecuta initiala tatalui desi nu este prevazut lucrul asta nicaieri, asa ca banuiesc ca e important sa fie unic numele, ca e cu cratima, ca e fara.
Ma gandeam doar sa nu am ceva probleme... ca in rest, prefer fara cratima cum e.
Probabil ca e o intrebare stupida insa as dori sa stiu, pe facturile emise de mine, cum este corect:
1) Nume Prenume Persoana Fizica Autorizata
2) Nume Prenume P.F.A.
Deci, e corect/legal sa se scrie forma prescurtata P.F.A. ? Banuiesc ca da, avand in vedere ca si al firme se trece S.C. sau S.R.L.
Va prezint urmatoarea situatie:
- in 2013 eu, sotia, impreuna cu mama si tatai ei, am facut un contract de intretinere in urma caruia eu si sotia avem nuda proprietatea asupra casei+terenului iar parintii ei au uzufruct viager
- tatal sotiei a decedat in urma cu putin timp.
Pe extrasul de carte funciara scrie asa:
- Intabulare, drept de PROPRIETATE, intretinere, bun comun, dobandit prin Conventie, cota actuala 1/1 si numele meu si al sotiei.
- Intabulare, drept de UZUFRUCT VIAGER, sarcina de intretinere si numele parintilor.
Intrebarile mele sunt:
- avand in vedere sa tatal sotiei a decedat de curant, mai trebuiesc facute ceva demersuri?
- eu am un PFA si am incheiat un contract de comodat intre mine si sotie ca proprietari si PFA. Este corect acest contract sau aceasta nuda proprietate nu imi permite sa il fac, si trebuia defapt ca el sa fie facut intre PFA si mama sotiei.
Si eu sunt freelancer IT si mi-am facut PFA dupa ce m-am interesat ce si cum. Teoretic, clientul tau ar astepta o factura de la tine, pentru serviciile pe care le-ai prestat, iar tu ca PF nu poti sa eliberezi factura. Evident, depinde ce activitate de freelancer ai. Atentie, pentru clientii din UE exista niste reguli mai stricte legate de TVA, iar PFA-ul trebuie sa se inregistreze in Registrul Operatorilor Intracomunitari. Cum, daca iti faci PFA esti neplatitor de TVA, pentru a fi in ROI trebuie sa te inregistrezi in scopuri de TVA. De aici sunt tot felul de reguli pe care cateodata trebuie sa sun de 2-3 ori la anaf pentru a gasi raspunsul corect.
Mi-as fi dorit sa fi fost o treaba simpla, unde ca PF sa poti sa iti desfasori activitatea iar interesul ANAF sa fie doar primirea banilor insa mie mi s-a spus ca e neaparat nevoie de PFA deoarece desfasor o activitate comerciala. Avantajul PFA e ca poti sa iti deduci cheltuielile care le faci pentru desfasurarea activitatii. Pe langa asta trebuie contabil avand in vedere ca sunt declaratii de depus, mai ales daca ai clienti din UE si tot felul de hartoage de facut care e recomandabil sa le faca un contabil. Ce frumos ar fi fost ca la finele anului sa mergi sa spui la ANAF, uite atat am facut si vreau sa va platesc impozit, ca persoana fizica. Ah, nu mai zic de faptul ca la PFA platesti anticipat pe anul urmator, o prostie din punctul meu de vedere.... dar nah, legea e lege.
Va prezint situatia mea, poate va dati cu parerea. Eu ca PFA doresc sa achizitionez sursele unei aplicatii software de la un furnizor. In schimbul sumei care ar urma sa o platesc, voi presta servicii IT.
Dupa multe telefoane la ANAF/Vama am inteles urmatoarele:
- fac impreuna cu clientul un contract de vanzare cumparare in engleza. Eventual si in romana
- clientul imi elibereaza o factura si imi da aplicatia
- eu prestez serviciile respective si eliberez o factura
- fac un document de compensare in care specific care factura de la el se compenseaza cu care factura de la mine
- depun la BNR anexa nr 6 in luna in care se face compensarea
- de la vama am fost informat ca nu am nici o treaba cu ei si mai mult, comisionarul vamal a trebui vreo 2 zile sa intrebe intr-o parte si alta ca nu s-au mai confruntat cu problema asta :)
- nefiind vorba de redeventa, nu se retine impozit la sursa
- fiind achizitie de software va fi amortizat in 3 ani.
Stiu ca e o problema mai delicata, insa va rog sa ma corectati daca mi-a scapat ceva.
Multumesc.
Am vazut intre timp in normele BNR ca este exact cum ati precizat. Evident, asta daca am inteles eu bine:
" Art. 3. -(1) Plăţile, încasările, transferurile şi orice alte asemenea operaţiuni între rezidenţi, care fac obiectul comerţului cu bunuri şi servicii, se realizează numai în moneda naţională (leu), cu excepţia operaţiunilor prevăzute în anexa nr. 2 "Categorii de rezidenţi care pot efectua operaţiuni în valută", care se pot efectua şi în valută.
(2) Toate celelalte operaţiuni între rezidenţi, care nu fac obiectul comerţului cu bunuri şi servicii, pot fi efectuate în mod liber fie în moneda naţională (leu), fie în valută.
Din raspunsul dvs. cat si din acest articol din Regulamentul Nr. 4 al BNR eu inteleg ca pot sa fac ce vreau cu banii in valuta pe care ii primesc in contul de PFA. Fie ii transfer in contul de PF, fie ii convertesc in LEI, fie ii ridic de la ghiseul bancii.
Problema ar fi daca as factura in EUR catre rezidenti serviciile mele, insa cum clientii mei sunt doar din alte tari, facturile mele sunt doar in EUR/USD. Catre clientii din Romania, cand am foarte rar, facturez in LEI.
Citesc tot felul de lucruri despre banci zilele astea si am vazut o fraza "ca PFA nu poti sa faci retrageri in valuta, decat in lei" si as vrea sa va intreb daca este adevarata aceasta afirmatie sau nu.
Mai precis, se da urmatoarea situatie:
- cont PFA in EUR si RON in care primesc bani pentru serviciile prestate ca PFA.
- cont PF in EUR pentru o rata la creditul facut pe persoana fizica.
- deoarece am incasari constant in EUR la PFA, prin internet banking am optiunea de transfer fara comision a unei plati repetitive. Mai precis am setat ca si "Retragere Numerar" suma care o am ca rata in fiecare luna, iar banca in data de 27 a lunii, face automat acest transfer intre contrul de PFA si PF.
E corect acest lucru sau incalc ceva norme BNR/cod fiscal ?