avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 750 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Cultură generală Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - ...
Discuție deschisă în Cultură generală

Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - fabule

Dacă Andreea E a ajuns în manualul de istorie alternativă, de ce nu ar ajunge şi maneliştii în manualele de literatură română? Probabil asta s-a întrebat persoana care a compus următorul comentariu literar.
Este vorba despre un text care circulă pe internet. Cu speranţa că nu vom apuca ziua când vom vedea acest text într-o lucrare de bacalaureat, vă prezentăm în continuare... comentariul litarar al unei manele.

"Trei luni de senzaţii" de Florin Peşte - Comentariu literar

Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric.
"Ce miracol şi ce vrajă /Stau cu gagica pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă - trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea. Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul.
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren:
"Am chef de distractie/ 3 luni de senzatie"
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie". Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate - trei luni - iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor.
Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri. Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică.
Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare. Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis.
A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul.
"Dau o cheie la Mertan Si am plecat pe litoral/Mi-am pus plinul de benzina/ Si in dreapta o blondina"
"Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi. Folosirea expresiei "plinul de benzină" nu este deloc întâmplătoare. Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu operează cu jumătăţi de măsură. Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce.
Noţiunea “plin” are şi un sens metaforic. Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre perfecţiune. Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare. Ea este o "blondină" - simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului. Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă.
"Am mertanul de mult timp/ Si-o blondina prototip/ E a mea numai a mea/Si-mi petrec vara cu ea"
Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă unică. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita - "prototip" - autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemenea ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară.
Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi. În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera care domneşte între îndrăgostiţi.
"Marea neagra e calduta/ Blonda-i sexy si finuta"
Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei descrie relaţia dintre ei. Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului.
"Ziua stau cu ea la soare/Noaptea o scot la plimbare"
Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă. Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul, eroul va trece şi peste acest obstacol. Este vorba doar de trei luni de distracţie.




Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:05, 9 Mai 2017
A calatorit mult, n-avea automobil, ceva trebuia sa faca, sa-si omoare timpul...
Iorga avea preocupari nefiresti pentru zilele noastre, in consecinta ma gandesc ca era insultator pentru generatia de azi sa vii sa-i spui ca inveti in tren, cand in tren se asculta manele, se buzunaresc calatori s.cl.Iti imaginezi, ce obscen: sa cante un salam si tu sa-i vorbesti in italiana despre frumusetea limbilor latine ....:)
Ultima modificare: Marți, 3 Decembrie 2013
elena138, utilizator
Ultima modificare: Marți, 3 Decembrie 2013
ContSters305985, utilizator
Am gasit versiunea engleza. Mda, e ceva ciudat cu tipul ala. Ma intreb cand mai ai timp sa fii si poet?
:)
Cred ca poezia si poetii nu-s punctul meu forte, as zice ca imi place mai mult critica, dar si misterul ;)
Corneliu Vadim Tudor
16 decembrie
PAMFLET INEDIT
Femeia curvă
Motto: „Nu-mi plac pe lume şi îi iau la rost
Femeia curvă şi bărbatul prost".

Femeia curvă nu are ruşine
E-n stare să se culce cu oricine.

Îşi pîngăreşte sufletul şi trupul
Cînd intră în călduri, urlă ca lupul.

Ea are doar un gînd: cum să înşele
ªi urmele trădării să le spele.

Are bărbat, dar şi cîţiva amanţi
De-a valma - poliţişti şi traficanţi.

De e nevasta unui general
ªoferul e măgarul ideal.

Ce teatru joacă! ªi ce sfîntă pare!
Fără bărbatul ei te juri că moare!

Face mîncare, calcă, spală vase
L-a-mbrobodit cu vorbe drăgăstoase.

Dar cînd în pat cu el se tăvăleşte
Nemernica la altul se gîndeşte.

ªi-n mintea cu IQ sărac şi nul
O călăreşte-atunci un alt mascul.

Această scenă zilnic se repetă
În tot mai multe locuri pe Planetă.

Roasă de pofte, ca un animal
Ea dogoreşte, vai, ca un furnal.

ªi primitivă, ca un drac senil,
Compară, critic, cine-i mai viril.

Apoi pîndeşte clipa s-o zbughească
Pe unul din amanţi să-i întîlnească.

Ba uneori, cînd soţul nu-i acasă
Neruşinata-l bagă şi în casă.

Emoţia e mare, dulce-i riscul
Face şpagat, de-i sare şi meniscul.

Aud vecinii ţipetele ei
Însă în loc s-o toarne, vor şi ei!

Îl pune pe ibovnic şi la masă
Îi dă halatul soţului, ce-i pasă?

Stau hăndrălăii, bucuroşi, la coadă
Să o muncească, pînă o deznoadă.

ªi cînd încornoratul vine-acasă
E mai candidă decît o mireasă.

Nici usturoi, putoarea, n-a mîncat
Nu ştie, el, ce ştie-ntregul sat.

Toţi sînt complici, printr-o tăcere laşă
Poftind, şi ei, muierea cea iabraşă.

N-are nimica sfînt acest curvoi
E scroafa ce se scaldă în noroi.

În zori de zi, nebuna dă cu banul
Latrina Publică îşi face planul.

Al cui e rîndul? Prospătură oare?
Joacă acasă, sau în deplasare?

Nu poate nici o zi să se abţină
Are cisterne de foliculină.

Dă telefoane, viciul o îmbie
Îşi pune cea mai fină lenjerie.

Apoi aleargă sprinten, ca din puşcă
A evadat din casa ca o cuşcă.

Eşarfe colorate, ruj, rimel
ªi-o adiere de parfum rebel.

Nechează ca o iapă fără frîu
Ar trece marea ca pe un pîrîu.

Tot sîngele îi fiebe, n-are frică
ªi pîntecul cel lacom o furnică.

Nici popii cu aghiasmă şi cu cruce
N-o-ntorc din drumul care-n foc o duce.

Transpiră, în delir, ca la galere
Docilă, face tot ce i se cere.

Aude în urechi vorbe porcoase
E excitată-n carne şi în oase.

Fiori electrici îi frămîntă splina
Nu e Dalila - este Mesalina.

În ea se luptă legiuni de draci
N-o poţi salva şi nu ai ce să faci.

Gonflabilă pompată scurt şi des
Îşi trece tot mai mulţi în palmares.

Asemenea bordeluri ambulante
Nu sînt neveste, nu sînt nici amante.

Sînt creaturi de-a dreptul infernale
E mai prudent să nu le stai în cale.

Distrug familii, calcă pe cadavre
Nu merită doi bani aceste javre.

Femeia curvă nu are scăpare
Ea n-are creier - are doar ovare.

Ea e stricată pînă într-atît
Că putrezeşte, mirosind urît.

Nu-i pasă nici de boli, nici de scandal
Nici c-o fac poştă şuţii din canal.

Isterică, ea îşi trăieşte clipa
Fără să-i simtă Iadului aripa.

Fără să înţeleagă, nimfomana
Că s-a făcut amanta lui Satana...

CORNELIU VADIM TUDOR
15-16 decembrie 2013

[ link extern ]
Cine l-o fi suparat de vorbeste asa? N-am ce sa zic, e reusit pamfletul. Totusi, parca e prea mult naduf ... Nu zic ca n-am mai auzit asa povesti, dar in versuri, inca nu. In ce-l priveste pe autor, mi-a picat in mana un ziar tiparit de partidul lui. Toate articolele, indiferent pe cine priveau, aveau acelasi discurs ... dar in proza :D

Alte discuții în legătură

A murit poetul adrian paunescu rosu gheorghe rosu gheorghe Incepand de astazi Flacara poeziei lui ADRIAN PAUNESCU nu mai palpaie, dar ne va lumina neincetat. Odihna vesnica neobositului poet! (vezi toată discuția)
Intra aici cu sufletul si esti mai acasa ca oriunde... justitiarul3 justitiarul3 Daca iubesti poezia, daca esti fascinat de frumusetea cuvantului... nu sta pe ganduri, scrie, scrie asa cum stii tu, incepe cu putin si mai ales nu-ti fie ... (vezi toată discuția)
De la mos craciun pentru toti membrii comunitatii avocatnet.ro Valeriu TUDOR Valeriu TUDOR Aseara-a venit Mos Craciun, Mosul cel darnic si cel bun. Sper ca din sacul plin cu toate V-a adus Mosul multa sanatate! Petreceti sarbatorile cu ... (vezi toată discuția)