avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 797 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Cultură generală Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - ...
Discuție deschisă în Cultură generală

Comentarii literare - satire - parodii - pamflete - fabule

Dacă Andreea E a ajuns în manualul de istorie alternativă, de ce nu ar ajunge şi maneliştii în manualele de literatură română? Probabil asta s-a întrebat persoana care a compus următorul comentariu literar.
Este vorba despre un text care circulă pe internet. Cu speranţa că nu vom apuca ziua când vom vedea acest text într-o lucrare de bacalaureat, vă prezentăm în continuare... comentariul litarar al unei manele.

"Trei luni de senzaţii" de Florin Peşte - Comentariu literar

Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric.
"Ce miracol şi ce vrajă /Stau cu gagica pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă - trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea. Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul.
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren:
"Am chef de distractie/ 3 luni de senzatie"
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie". Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate - trei luni - iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor.
Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri. Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică.
Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare. Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis.
A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul.
"Dau o cheie la Mertan Si am plecat pe litoral/Mi-am pus plinul de benzina/ Si in dreapta o blondina"
"Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi. Folosirea expresiei "plinul de benzină" nu este deloc întâmplătoare. Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu operează cu jumătăţi de măsură. Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce.
Noţiunea “plin” are şi un sens metaforic. Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre perfecţiune. Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare. Ea este o "blondină" - simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului. Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă.
"Am mertanul de mult timp/ Si-o blondina prototip/ E a mea numai a mea/Si-mi petrec vara cu ea"
Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă unică. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita - "prototip" - autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemenea ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară.
Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi. În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera care domneşte între îndrăgostiţi.
"Marea neagra e calduta/ Blonda-i sexy si finuta"
Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei descrie relaţia dintre ei. Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului.
"Ziua stau cu ea la soare/Noaptea o scot la plimbare"
Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă. Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul, eroul va trece şi peste acest obstacol. Este vorba doar de trei luni de distracţie.




Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:05, 9 Mai 2017
:( gresit raspuns...evident, nu tot ce citim ne multumeste..insa ceea nu citim nu ne poate 'afecta'

sunt si gelos...pe unde umbli, ce platforme?
Platforme educationale. Caut materiale, cursuri, bibliografie, edituri etc...

N-am spus ca tot ce citim ne multumeste, ci doar ca tindem sa citim un autor pentru ca fie am mai citit si ne-a placut, fie este foarte titrat si starneste curiozitatea. Eu mi-am luat teapa cu recomandarile. Asa cum ziceam, citesc Umberto Eco, Tutea si Staniloae, Plamadeala si Sf. Damaschin, Cioran si Eliade (fara literatura erotica, dar nici "Sarpele" nu mi-a placut), Marin Preda si Sadoveanu si multi, multi altii, dar nu si Nietzsche. Clasicii imi plac ca am crescut cu ei, dar modernistii imi par un fel de dadaisti pentru care e mult prea important sa vanda ca sa renunte la erotismul vanitos si desantat. Cred ca citim ce suntem obisnuiti sa descoperim la finalul lecturii, apreciem sincer ceea ce corespunde structurii noastre. Nu-mi place Pascal Bruckner pentru mitocania exprimarii in privinta grotescului, a evidentierii partii cavernoase a relatiilor noastre, dar nici ideile pe care le construieste in romanele sale. Cred ca-mi place limbajul elevat si cred ca sufar profund ca romanele editate in zilele noastre nu mai au prefata. Pentru mine este important sa stiu unde ma situez in raport cu critica, mai ales ca piata de carte este sufocata de grobianism, teatrul este superficial ca tematica si cam desantat in limbaj. Comedia nu este construita pe un comic de limbaj autentic si inteligent, ci de mahala, comicul de situatie nu este un ridicol subtil, ci e de-a dreptul de budoar (cam acolo tinde orice opera literara contemporana), iar daca ne raportam la schema literara, constatam ca Emil Brumaru se regaseste, in diferite masuri, in literatura.

Fiecare cititor este, atunci când citeşte, propriul său cititor.
Cati cititori se regasesc in actuala literatura?!
Ultima modificare: Vineri, 5 Septembrie 2014
elena138, utilizator
bun exercitiu de cultura generala:D

cum cati cititori se regasesc? pai levantul l-a citit ultimul presedinte:D
e adevarat ca ultimii nu si-au creat o expunere in acest sens
Identitatea fluidă a lui Cioran de Gabriel Onţeluş


Cartea lui Ion Vartic, intitulată Cioran naiv şi sentimental şi publicată la sfârşitul anului trecut de editura clujeană Biblioteca Apostrof, reprezintă încununarea firească a unui efort de peste un deceniu, menit să valorifice şi să facă accesibile cititorilor români aspecte inedite ale vieţii şi operei răşinăreanului clasicizat în Paris. Trebuie amintit, în acest context, excepţionalul volum 12 scrisori de pe culmile disperării, apărut în 1995, la aceeaşi editură şi relevând un "Cioran înainte de Cioran", care spulberă definitiv iluzia unora de a-l disocia irevocabil pe trăitorul în România de auto-exilatul parizian.
Oferta interpretativă constă într-o suită de 20 de eseuri, ordonate cu tâlc, propunând inspirate aproximări ale identităţii cioraniene, paradigmatică pentru modernitatea crepusculară. Autorul dovedeşte specială subtilitate analogică, graţie căreia compune un portret nuanţat, în care cel vizat credem că s-ar fi recunoscut. Apelul paratextual la celebra dihotomie schilleriană este convingător, întrucât surprinde întocmai caracterul esenţial contradictoriu al biografiei şi creaţiei celui care a alcătuit Silogismele amărăciunii. Flashurile hermeneutice, întemeiate pe o discreţie livrescă, dezvăluie atractive ipoteze de cuprindere scripturală a unei personalităţi care fascinează şi contrariază deopotrivă. Actualitatea românească şi universală a lui Cioran nu este una facilă, întâmplătoare, ci profundă şi revelatoare pentru nihilismul faustic al umanităţii contemporane. Percepând gratuitatea pur estetică a figurii lui Euphorion, ca sinteză utopică a elenităţii contemplative şi a europenităţii pragmatice, Ion Vartic punctează corect: "Pentru că, de fapt, singura Europă reală, vie, e aceea faustică" (p. 46).
Dimensiunea "evreiască" a fiinţării sale în lume, intuită de Cioran, este confirmată şi întărită de comentator, atât generic, prin dezrădăcinarea ontică, precum şi particular, prin ipostaza vetero-testamentară a lui Iov ori aceea modernă a lui Kafka. Preferinţa cioraniană pentru fenomenul ratării şi ilustrările sale antologice, cunoscute în tinereţea românească, este inteligent analizată din perspectiva disjuncţiei dintre "a avea" (o operă, o specializare) şi "a fi" (pur şi simplu). Avem de-a face cu atracţia sentimentală, în accepţie schilleriană, faţă de naivitatea aurorală a insului, a culturii. Cel realizat râvneşte, nostalgic şi compensator, la acela pururi virtual, aflat într-o potenţialitate inocentă.
Aproape o jumătate a cărţii este centrată pe comentarea unei probleme care - dată fiind sensibilitatea cu totul specială pentru evoluţia post-decembristă a României - a înveninat relaţiile dintre intelectuali, reiterându-se grotesc disputa constantă a modernităţii noastre. Este vorba, bineînţeles, de carenţele dificil surmontabile ale identităţii româneşti, confruntată fatal cu plasarea pe o orbită occidentală. Eseurile "Prusia" de la graniţa Kakaniei, Complexul lui Fiesco, "Don Quijote" şi "Mioriţa", mituri ale vinovăţiei, Peer Gynt şi înţeleptul laş, "Cum poţi să fii român?" pledează, fără echivoc, în sensul criticii acerbe pe care Cioran o face, în Schimbarea la faţă a României, etniei noastre "păcătoase". Chiar dacă în volumul publicat de noi la Editura Junimea din Iaşi, anul trecut şi intitulat Emil Cioran, un exeget liric al Căderii enunţam, în legătură cu această problemă, un punct de vedere sensibil diferit de acela exprimat în cartea lui Ion Vartic, recunoaştem totuşi justeţea celor mai multe dintre observaţiile critice făcute de acesta. Astfel, spusa cronicarului Miron Costin în privinţa înţelepciunii resemnării noastre faţă de etern româneştile "cumplite vremi de acmu" este corect deconstruită, prin invocarea mediocrităţii (p. 181). Verosimilă apare şi amprenta pre-cioraniană detectată în Ţiganiada lui I. Budai-Deleanu (p. 192). Singura rezervă formulabilă aici ar fi aceea a exactei contextualizări a crizei identităţii româneşti sesizată şi de autorul clujean. În vreme ce Ion Vartic consideră că această criză ar constitui o permanenţă a evoluţiei noastre istorice (p. 218), noi credem că ea trebuie circumscrisă cu precădere ultimelor două secole, adică perioadei moderne sau, cel mult, asociată şi procesului de feudalizare a statelor medievale româneşti. Cât despre fenomenul obştii săteşti, întrebăm, evident retoric, cum ar putea să ilustreze o asemenea criză identitară? În altă ordine de idei, după aproximativ 450 de ani de amoral "paşalâc" turcesc şi alţi 45 de ani de imorală "gubernie" sovietică, probabila şi umorala "kakanie" occidentală este mai onorantă? Suntem de acord că "românitatea funcţionează la el /Cioran/ şi ca un revelator care face să apară mai pregnant negativul şi golul general-umanului (p. 230), însă ipostaza faustică, definitorie, cum am văzut, pentru european, nu este tot una nihilistă? Între "neantul valah" şi neantul generat de iluzia occidentală, diferenţa nu ni se pare de substanţă, ci doar de grad sau nivel.
Dar cea mai captivantă ipoteză de lectură propusă ni se pare aceea privind o "reverie a preexistenţei umane, stagnantă într-un stadiu oceanic" (p. 318), ale cărei semne scripturale s-ar afla în întreaga operă cioraniană. Mişcarea ondulatorie descrisă de gândirea sa presupune, într-adevăr, o constantă tendinţă regresivă, care ajunge, "firesc", până la "inconvenientul de a te fi născut" ori de a fi căzut din "paradisul intrauterin" (p. 320). Coroborând acest veritabil "mit personal" al său cu reveria analogă a unui spaţiu închis, concretizată de autori precum Dostoievski, Rozanov, Kafka, Proust, Alecsandri, I. L. Caragiale, M. Bulgakov sau L. Ciocârlie, Ion Vartic reuşeşte să contureze imaginea unui autentic temei psihanalitic al scrierilor acestora, perfect compatibil atât cu compensarea spirituală faţă de trecerea ireversibilă a timpului, cât şi cu regretul şi/sau resemnarea faţă de pierderea cvasi-ireparabilă a inocenţei copilăriei. Într-o astfel de perspectivă, apare ca îndreptăţită invocarea "rupturii" ca leit-motiv al vieţii şi operei cioraniene (p. 393). Recunoaştem că această interpretare este mai adecvată decât aceea propusă de noi, şi anume mitul Căderii, căci aceasta din urmă orientează lectura într-o direcţie strict teologică. Or, cum bine se ştie, pentru Cioran, Dumnezeu este doar un partener al propriei singurătăţi, scriitura sa ilustrând ceea ce noi am numit monolog confesiv-reflexiv, exemplar în contextul nihilismului antropocentric al modernităţii.
"Ruptura" ca "metaforă obsedantă" a eu-lui său biografic, dar şi al celui artistic, este conformă, apoi, unui alt fenomen psiho-spiritual universal, acela al "urii de sine". Demonstrându-şi înrudirea profundă cu moralismul clasic, Cioran reiterează, astfel, un topos al culturii şi civilizaţiei; ne gândim la crizele de identitate, dintre care cele religioasă, etnică şi lingvistică sunt inconfundabile în cazul său. Întrucât "cel care scrie rămâne, pentru totdeauna, legat cu un cordon ombilical de casă" (p. 377), iar pe de altă parte, logos-ul lui aparţine unui "apatrid metafizic", "ruptura" devine nu doar cheia unei personalităţi sfâşiate de contradicţii, aşa cum, de altfel, suntem noi toţi, ci o stranie certitudine a vieţuirii omeneşti. Procesul (auto)-cathartic declanşat cu fiecare creaţie/receptare a(le) unui mesaj scriptural apare cu atât mai important, cu cât aiuritoarea mercantilizare a spaţiului cultural tinde să sugrume, invariabil, dimensiunea aurorală a existenţei. Tâlcul reconfortant al cărţii lui Ion Vartic constă tocmai în entuziasmul "naiv şi sentimental" pe care lectura operei cioraniene îl provoacă autorului şi, prin mediere intelectuală, ni-l transmite şi nouă, cititorilor săi.

[ link extern ]
Hmmmm! Uite ca nu sunt singura care gandeste stramb, nu sunt singura care vede pacate si nu sunt singura care apreciaza spiritul combativ inteligent si inteligibil.
Despre scriitorii ultimi, la care am facut referire mai sus, pot crede ca nu s-au pronuntat cititorii, fie ei candidati la ceva sau renuntatori la ceva, dintr-o pudoare disimulata si pentru o imagine vandabila pe piata de gura-casca.
Cioran e atipic prin maniera personala de expunere a imaginii contemplate transpusa in interioritatea sa, este apropiat de Caragiale prin ironia grotescului cotidian, dar nu lasa umorul sau amarul sa razbata in mintea cititorului. El se mentine, Ca Praslea, la o distanta apreciabila, intre doua tigari, cafele si aburi bahici, la pozitia observatorului dezinteresat, uneori paranoic, mereu paradoxal si cu analizatorii la turatie maxima. Ce vreau sa zic este ca spectacolul lumii se poate prezenta diferit in functie de dispozitie, varsta, interese, sanatate mintala. Daca nu ma crezi, citeste cartea de bucate a lui Salvador Dali. Nu-mi spune ca nu stii de aceasta pasiune intru nebunie a celebrului pervers cu mii de talente! :)

Alte discuții în legătură

A murit poetul adrian paunescu rosu gheorghe rosu gheorghe Incepand de astazi Flacara poeziei lui ADRIAN PAUNESCU nu mai palpaie, dar ne va lumina neincetat. Odihna vesnica neobositului poet! (vezi toată discuția)
Intra aici cu sufletul si esti mai acasa ca oriunde... justitiarul3 justitiarul3 Daca iubesti poezia, daca esti fascinat de frumusetea cuvantului... nu sta pe ganduri, scrie, scrie asa cum stii tu, incepe cu putin si mai ales nu-ti fie ... (vezi toată discuția)
De la mos craciun pentru toti membrii comunitatii avocatnet.ro Valeriu TUDOR Valeriu TUDOR Aseara-a venit Mos Craciun, Mosul cel darnic si cel bun. Sper ca din sacul plin cu toate V-a adus Mosul multa sanatate! Petreceti sarbatorile cu ... (vezi toată discuția)