Dacă Andreea E a ajuns în manualul de istorie alternativă, de ce nu ar ajunge şi maneliştii în manualele de literatură română? Probabil asta s-a întrebat persoana care a compus următorul comentariu literar.
Este vorba despre un text care circulă pe internet. Cu speranţa că nu vom apuca ziua când vom vedea acest text într-o lucrare de bacalaureat, vă prezentăm în continuare... comentariul litarar al unei manele.
"Trei luni de senzaţii" de Florin Peşte - Comentariu literar
Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric.
"Ce miracol şi ce vrajă /Stau cu gagica pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă - trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea. Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul.
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren:
"Am chef de distractie/ 3 luni de senzatie"
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie". Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate - trei luni - iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor.
Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri. Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică.
Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare. Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis.
A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul.
"Dau o cheie la Mertan Si am plecat pe litoral/Mi-am pus plinul de benzina/ Si in dreapta o blondina"
"Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi. Folosirea expresiei "plinul de benzină" nu este deloc întâmplătoare. Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu operează cu jumătăţi de măsură. Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce.
Noţiunea “plin” are şi un sens metaforic. Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre perfecţiune. Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare. Ea este o "blondină" - simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului. Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă.
"Am mertanul de mult timp/ Si-o blondina prototip/ E a mea numai a mea/Si-mi petrec vara cu ea"
Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă unică. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita - "prototip" - autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemenea ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară.
Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi. În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera care domneşte între îndrăgostiţi.
"Marea neagra e calduta/ Blonda-i sexy si finuta"
Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei descrie relaţia dintre ei. Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului.
"Ziua stau cu ea la soare/Noaptea o scot la plimbare"
Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă. Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul, eroul va trece şi peste acest obstacol. Este vorba doar de trei luni de distracţie.
Dupa cum arata si titlul , "Camera roz " , putem afirma ca acea culoare , care dupa unii oameni de stiinta este culoarea optimismului , a increderii in sine .
Desi face afirmatia " Inainte nu stiu ce a fost" , in fapt acest lucru nu inseamna ca este dezorientat, ci dimpotriva , autorul stie la concret ce si cum .El se simte ca un prost , adica nu este adaptat , mediul in care isi desfasoara activitatea putem considera ca ii este ostil .Dar , atentie , nu este vorba de prostia data de incultura .Cuvantul "prost" trebuie interpretat sinalagmatic , in sensul de "neadaptat ".
De aceea se refugiaza in acea camera , de culoare roz, pentru ca acolo isi redobandeste optimismul, increderea in sine , isi incarca bateriile, dupa cum spune Platon intruna din scrierile sale .
Oboseala de care vorbeste la finalul operei nu este datorata neaparat unui fizic precar sau unei constitutii fragile . Oboseala este datorata mai degraba efortului de adaptare in/out adica iese din camera roz, are a face cu mediul ostil, intra la loc in camera roz s.a.m.d . Acel du-te vino il face pe erou obosit .
Faptul ca se complace , dupa cum elegant se exprima in final , inseamna speranta , inseamna ca de fapt mediul exterior va fi dominat, incet dar sigur , iar intregul sau univers va fi transformat , redundant si sigur , intr-o imensa camera roz , in care , nu-i asa , o sa ne simtem bine cu totii .
In acest context , al adaptarii mediului dupa chipul si asemanarea autorului, remarcam si numele formatiei . Nu este intamplator.
Mesajul transmis este unul simplu : cine va perturba efortul de adaptare va primi , dupa fapta , o capsa emanata de pistolul respectiv .
Furnica munceşte din greu întreaga vară, în căldura distrugătoare, construind şi consolindându-şi casa şi pregătind proviziile pentru iarnă. Greierele o consideră proastă, râde, dansează şi se joacă întreaga vară. Vine iarna, furnica stă la caldură şi este bine hrănită.
Greierele tremura,nu are mincare sau adapost,asa ca moare de frig...
Greierele si Furnica -Varianta Britanica
Un asistent social găseşte greierele tremurând, face o conferinţă de presă şi cere să afle de ce furnicii îi este permis să stea la căldură şi să fie bine hrănită, în timp ce alţii mai puţin norocoşi, precum greierele, stau în frig şi mor de foame.
BBC-ul trimite o echipă pentru a oferi un reportaj live cu greierele care tremură de frig; transmisia îmbină imaginile cu greierele cu cele furnicii care stă confortabil în casa ei încălzită, la o masă plină cu bucate. Presa britanică informează naţiunea că ar trebui să îi fie ruşine că, într-o ţară de o asemenea bogăţie, săracul greiere trebuie să sufere atâta, în timp ce alţii au din belşug.
Partidul Laburist, Greenpeace, Animal Rights şi Consiliul Greierilor din Marea Britanie demonstrează în faţa casei furnicii. BBC, întrerupând transmisiunea in direct a unui festival cultural special din Notting Hill, transmite un cor multicultural ce cântă “Împreună vom izbândi”. Ken Livingstone perorează, într-un interviu cu Trevor McDonald, că furnica s-a îmbogăţit pe spinarea greierilor, cere o mărire imediată a taxelor pentru furnică pentru a o obliga să îşi plătească “partea echitabilă” şi măreşte pentru furnici taxa de acces în centrul Londrei. Ca răspuns la presiunea media, guvernul pregăteşte Actul Economic de Echitate şi Antidiscriminare a Greierilor, retroactiv începând cu vara trecută. Taxele furnicii sunt reevaluate.
Furnica este dată în judecată şi amendată pentru că nu a angajat greieri pe post de constructori pentru munca pe care a depus-o singură la propria casă, la aceasta adăugându-se încă o amendă pentru sfidarea curţii, întrucât a declarat instanţei că greierele nu a vrut să muncească.
Greierele primeşte o casă din partea consiliului, ajutor financiar pentru a o mobila şi un abonament la o firmă locală de taxi pentru a i se asigura mobilitatea socială. Mâncarea furnicii este preluată de stat şi redistribuită la membrii mai nevoiaşi ai societăţii, în cazul de faţă greierului.
Fără destui bani pentru a mai cumpăra mâncare, a plăti amenda şi noile taxe la care este supusă, furnica trebuie să renunţe la casa mare pe care o are şi să îşi construiască o alta.
Autorităţile locale iau în proprietate vechea ei locuinţă şi o folosesc ca adăpost temporar pentru nişte pisici care au luat ostateci pasagerii unui avion pentru a li se permite să ajungă în Marea Britanie, întrucât erau nevoite să îşi împartă ţara cu şoarecii. La venire, încearcă să arunce în aer aeroportul din cauza dragostei pe care britanicii o au faţă de câini. Pisicile sunt arestate pentru luare de ostateci, dar sunt imediat eliberate pentru că poliţia le-a hrănit cu sardele în loc de somon pe durata arestului. Tentativele de a le înapoia în ţara de origine sunt abandonate de frica uciderii lor de către şoareci. Pisicile născocesc şi pornesc o înşelătorie pentru a obţine bani de pe cărţile de credit ale oamenilor.
O ediţie specială a BBC Panorama arată cum greierele a terminat ultima fărâmă din mâncarea furnicii, deşi mai sunt multe luni până la primăvare, şi cum casa se prăbuşeşte cu el în ea pentru că nu s-a sinchisit să o îngrijească. Este arătat consumând droguri. Alocarea ineficientă de fonduri guvernamentale este blamată pentru “boala” drogării de care suferă greierele.
Pisicile caută compensaţii în tribunalele britanice pentru tratamentul la care au fost supuse de la venirea în Regatul Unit.
Greierele este arestat pentru înjunghierea unui câine bătrân în timpul unei tâlhării comise cu scopul de a face rost de bani pentru droguri. Este închis, dar eliberat imediat pentru că a fost în arest câteva săptămîni. Greierele este dat în grija unui centru de eliberări condiţionate care trebuie să îl supravegheze. În alte câteva săptămâni, ucide un porc de guineea în timpul unui alte tâlhării. Este înfiinţată o comisie de anchetă care duce costurile investigaţiei la 10 mil. £ şi ajunge la aceeaşi concluzie evidentă.
Sunt alocaţi alţi bani pentru finanţarea unui centru de dezintoxicare pentru greieri şi pentru avocaţii care îi reprezintă în instanţă pe solicitanţii de azil politic. Pisicile azilante sunt lăudate de guvern pentru îmbogăţirea diversităţii multiculturale a Marii Britanii şi câinii sunt criticaţi pentru incapacitatea lor de a se împrieteni cu pisicile.
Greierele moare în urma unei supradoze. Presa dă vina pe incapacitatea evidentă a guvernului de a adresa cauzele principale ale disperării ce rezultă din inechitate socială şi experienţa traumatizantă a închisorii. Se cere demisia unui ministru.
Pisicilor le sunt plătite milioane de lire sterline pentru că le-au fost încălcate drepturile atunci când guvernul a eşuat în a le anunţa că în Marea Britanie există şoareci.
Furnica, câinii şi victimele luării de ostateci, ai atentatului cu bombă, spargerilor şi tâlhăriilor trebuie să plătească încă un procent din venituri pentru a acoperi pierderile, iar taxele lor sunt mărite pentru a se asigura legea şi ordinea în stat, fiindu-le comunicat că vor fi nevoite să se pensioneze după vârsta de 65 de ani pentru că guvernul nu mai are fonduri de pensii.
Sfirsit.
O poezie de Lewis Carroll (la fel de bine e a Ninei Cassian - traducatoarea). Nu-i asa ca intelegeti despre ce se vorbeste? Desi 90% din cuvinte-s inventate?
BÂZDÂBOCUL
Dădeau în plopot ţopi asprili
Trombind, borţind prin ierboteci.
Stifos îi stupureau sporili
şi muimele zglăveci.
«Băiete, fugi de Bâzdâboc,
De fălci şi ghiare care-nşfacă,
De-naripata Cotârjacă
şi de hidosul Croc!»
El apucă un harpiduc
şi-n murmur prunic, de coprus,
Se tăvăli sub pomul Huc
Căzând pe gânduri dus.
Pe când stătea cu gând luptor,
Cel Bâzdâboc cu ochi de pară
Veni dinspre pădurea rară
Hulbărisind de zor.
Un-doi! Un-doi! şi-aşa, şi-aşa!
Cu harpiducul îl sfâşie
şi-l lasă fără scăfârlie
şi ploncăie în şa.
«Pe Bâzdâboc l-ai crust! Ce zi!
Te-mbrăţişez, băiat frumos,
Sorinescent. Calc! Calos!»
şi vesel, sfârcoti.
Dădeau în plopot ţopi asprili,
Trombind, borţind prin ierboteci.
Stifoşii stupureau sporili
şi muimele zglăveci.
Toate urarile de bine în noul an!
Da, se înţelege "poezia", se înţelege şi mesajul, dar limba aceasta păsărească e...
Îmi dati voie să fiu rezervată în comentarii ...
În notele critice la poezia "Riga Crypto şi lapona Enigel" a lui Ion Barbu, marea doamnă a criticii literare româneşti, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, afirmă - după o foarte amănunţită prezentare - că "nu deţinem cheia " pentru a comenta mai mult.
Simt că mă depăşeşte ...
Un post interesant despre cum traduci asa ceva in romana [ link extern ]
Tot Lewis Carroll:
Unicornul si Leul se bateau pe coroana
Leul fugarea Unicornul, era prigoana,
Le-au dat paine neagra si alba si placinte
I-au gonit prin oras fara multe cuvinte.
:D