Hai sa ne imaginam o situatie in care clientul x apeleaza la avocat ca sa il reprezinte intr-un dosar civil, comercial, etc.
Cum se pregateste dosarul pentr mers in instanta? Nu ma refer la formularea actiunii sau la intampinare sau ce mai face un avocat in numele clientului sau.
Ma refer la aspectele practice ale avocaturii. Ce informatii vrei de la client? Ce notite preferi sa iti iei? Folosesti o agenda? Faci o schita a dosarului, astfel incat daca lucreaza un coleg alaturi de tine sa inteleaga dosarul chiar daca arunca un singur ochi pe el?
Care sunt cele mai importante sfaturi practice pe care le-ati da unui incepator atunci cand e vorba sa isi pregateasca un dosar pentu mers in instanta?
Hai sa gasim 5 sfaturi importante. :D
Incep eu: sa isi ia notite si sa incerce sa sistematizeze informatia pe care o afla astfel incat sa aiba, la sfarsitul dosarului, un soi de sinteza a celor mai importante lucruri / date care s-au intamplat.
in primul rand trebuie puse toate actele in ordine inainte sa mergi cu dosarul in instanta.
Pentru a evita surprizele din partea clientilor este bine ca ei sa semneze notitele pe care noi le luam atunci cand ascultam povestea sau sa vina cu telenovela scrisa de ei personal.
Pregatirea dosarului pentru mine inseamna si sa ma uit pe temeiul juridic inainte de termen( chiar daca le stim pe dinafara, uneori intelegem cu mai multa profunzime sensul unei legi prinvind-o din punctul de vedere concret al unei cauze).
De asemenea, pregatirea inseamna si a face pasul inainte in sensul de a avea deja pregatite concluziile.
Verific ce exceptii ar putea fi invocate si ma gandesc cum as putea sa prind avantaj. Alaturi de dosar imi pregatesc codul sau legea respectiva.
1) Eu scriu tot ce imi comunica clientul cu privire la cazul sau,notez deasemenea si toate actele ce mi le comunica si il pun sa semneze si sa dateze. Daca vine cu alte relatari si acte ulterioare le notez pe acelasi document (un fel de declaratie) si il pun pe client sa semneze din nou si sa dateze.
Asta am invatat de la un coleg care a fost acuzat de malpraxis de catre un client, pe motiv ca nu s-ar fi folosit in aparare de informatii pe care clientul pretinde ca le-a comunicat dar de fapt (din spusele respectivului coleg pe care tind sa il cred) a omis sa le comunice. Acuzatia de malpraxis nu a fost sustinuta dar a fost o pierdere inutila de timp si nervi de vreo 9 luni.
2) Dupa ce fac cele de la pct 1 fac si eu o schema a dosarului
1. asculta-ti clientul cu mare atentie si tot cu mare atentie sa studiezi toate actele cu care vei forma dosarul;
2. formuleaza actiunea clara si bine intemeiata juridic si cat mai concis, ca judecatorii n-au timp sa citeasca n pagini. vezi sa cuprinzi in actiune totul, astfel incat sa nu ti se mai puna intrebari suplimentare, in instanta, care ar putea sa te incurce pe tine ca incepator;
3. mergi la fiecare termen si cauta sa studiezi dosarul inainte de a intra judele. priveste totul cu seriozitate asa ca atunci cand ai fi chiar tu implicat ca parte in acel proces;
4. fa-ti o schema a dosarului si apoi noteaza pe una din copertile lui, tot ce se petrece la fiecare infatisare, te va ajuta sa te familiarizezi cu fazele procesului;
5. sa fii sigur ca toti clientii ascund cateceva sau omit sa spuna lucruri esentiale.
te mai sfatuiesc sa stabilesti clar, de la inceput onorariul, ca sa nu se iveasca neantelegeri.
fata de client, sa manifesti respect, intelegere, seriozitate si niciodata sa nu-l judeci pt. ce face sau a facut...adica respecta clientul, ca sa te respecte si el pe tine
1. il pun pe client sa-si scrie povestea adica ce doreste cu ce crede ca a fost nedreptatit etc.. hartie pe care o semneaza.;
aceasta poveste urmeaza sa o pun in actiunea lui sau sa o folosesc in apararea lui transpusa in termeni juridici.
2.Actele ce le preiau le preiau prin PV cu semnatura si specificatia ca actul ramas la mine este copie xerox certficata de mine ( prefer sa-i returnez originalul imediat !)
3. Studiez dosarul instantei cu atentie si fac un cuprins al acestuia in sensul ca-mi notez fiecare pagina si ce contine iar daca consider ca, contine un lucru interesant sau ceva ce va putea fi folosit candva in favoarea lui solicit copie la grefa, iar daca sunt doar cateva fraze mi le copiez.
4. Prefere sa citez instantei anumite sustineri ale partii adverse cu indicare paginii si alin. din acel dosar;
5. pregatesc toata legislatia pt. acea cauza in mod special in sensul ca fiecare dosar al meu contine listate articolele pe care se sprijina partea adversa cat si cele acre consider ca le pot folosi in contraargumentatie;
6. pe dosar imi notez numai partile, termenele , nr. cauzei si de obicei la termen ce-mi dispune instanta;
7. intre termene cat si la termen inainte de a intra judele mai arunc un ochi peste dosarul instantei sa vad ce acte sau mai depus, daca procedura este indeplinita etc. astfel poti evita unele surprize;
8. in functie de ce mai apare ii solicit clientului sa-mi clarifice problemele ( care mi le-a ascuns #-o) ii solicit acte etc;
daca trebuie sa solicit acvirare de dosar prefer sa studiez inainte dosarul a carui acvirare o cer sa fiu sigura ca este utila cauzei;
9.imi iau notite si-mi fac fel si fel de scheme si schemute...strategii de aparare;)
:-/ am omis ceva ??? nu stiu ...eu cam asa procedez
dar fiecare are propriul lui stil de munca
asa ca spor la treaba !!!;)