avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 702 soluții astăzi

Marți, 4 februarie, are loc evenimentul: TVA, Impozitul datorat de nerezidenți, Impozitul pe profit, facilități fiscale 2025. Sesiune practică cu Adrian Bența. Participă →

Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... PFA, norma de venit, neplatitor TVA, sa lamurim o data ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

PFA, norma de venit, neplatitor TVA, sa lamurim o data cu registrele obligatorii !

Sa va explic despre ce este vorba:Mi-am infiintat anul asta PFA la norma, neplatitor de TVA pe coafor.Bun, dupa registrul comertului, ma duc la finante si dupa ce m-au pacalit sa ma trec in sistem real, desi eram hotarata sa ma inscriu la norma dupa consultarea anterior a forumurilor de specialitate,m-am decis la vrea 3 ore dupa ce m-au mai ajutat cu informatii anumite cunostinte sa revin la decizia mea si ca e mult mai avantajos la norma, si nu au fost probleme, m-au trecut, bineinteles dupa multe insistente ca pot sa-mi deduc cheltuielile, ca beneficiez de....etc.Si la ora actuala sunt foarte multumita, consider ca e punctul de plecare foarte potrivit, art.49 CF, nu contabilitate, nu batai de cap, nu declaratii, nu contabil....Ceva mai tarziu aveam sa aflu ca cei de la finante sunt deranjati de cei la norma, caci nu prea au ce controla....probabil doar ce tine de casa de marcat(ei si cu garda fin.) si daca ai trecut de pragul de 35.000 euro..
Bun, acum am o colega cu care colaborez pe manechiura tot PFA, tot la norma inregistrata de 2 saptamani, bineinteles cu aceleasi insistente pe sistemul real, si ca o copie la xerox, a reusit in final sa se treaca tot la norma.Mai am o colega pe cosmetica, cu aceleasi detalii de mai sus, toate trei avem un spatiu comun inchiriat, si toate suntem la norma.
Acum intervine nelamurirea mea.Colega de la cosmetica nu are nici un registru, asa i-au spus,insa pe colega de la manichiura au obligat-o sa-si ia registru de incasari si plati, pe care i l-au inregistrat la finante si au indrumat-o sa il completeze dupa ce i-au explicat vreo 10 minute.Bun, ma duc si eu acum doua zile la finante, dupa ce m-am pus la punct cu Normele de aplicare a CF, OMEF 1372 din 2008, OUG44 din 2008, OMFP 1040 din 2004, si nu in ultimul rand dupa ce m-am consultat pe acest forum cu persoane cu experienta in domeniu carora le multumesc inca o data pe aceasta cale.
Cand am ajuns la finante incepe distractia, inspectorul nu era , ma duc la secretara lor(una la vreo 5-6 inspectori cred) si intreb daca imi trebuie registru de incasari si plati eu fiind FPA, norma, neplatitor TVA.Imi spune ca da si sa ma duc la alt etaj la alt birou.Si asa cum ma asteptam din acel birou, ma trimit la alt birou unde se faceau inregistrari pt registrele PFA.Ajunsa acolo, iese un tip si ii explic situatia mea si a colegelor la care acesta imi spune "nu iti trebuie registru de incasari si plati iti trebuie registru inventar", eu ii explic ca m-am documentat ceva si sa nu se supere pe mine dar nu imi trebuie asa ceva eu netinand contabilitatea. Si atunci sa vezi orgoliu masculin, ca el e de 25 de ani in finante si vin eu acum, etc.M-a mai intrebat "...ai casa de marcat?" i-am spus ca da si ma intreaba ..."si unde inregistrezi raportul zilnic, nu in registru de inventar?"Sa vezi ce patesti tu cand vine garda financiara si nu ai registru inventar.Du-te repede cumpara unu, adu-l la inregistrat si treci la treaba ca altfel o sa ai probleme.Nici acum nu reusesc sa inteleg ce a vrut sa spuna, m-am uitat la formularul registrului inventar si in continuare consider ca nu trebuie sa completez acest formular.Si ce treaba ar avea raportul zilnic cu registrul inventar tot nu inteleg.Sun o cunostinta,apoi merg impreuna cu ea la secretara initiala si imi spune ...."a, pai daca sunt la norma nu imi trebuie nici un registru ", desi initial ii spusesem ca-s la norma...in fine....Zic, bun dar domnul la care m-ati trimis mi-a recomandat registru inventar...Raspunsul final a fost foarte categoric "nu trebuie nici un registru".(Eu aveam registru incasari si plati, numerotat si sigilat, mai trebuia inregistrat insa nu s-a putut)
Ajung la coafor plina de nervi, si colega de la cosmetica suna si ea la o cunostinta de la finante sa intrebe.Aceasta i-a raspuns dupa doua ore in care s-a interesat la un inspector fiscal ca ii trebuie registru de incasari si plati si sa se duca sa-l inregistreze.
Eu consider acum ca ar trebui sa am registru de vanzari si registru de cumparari si nu am nici o treaba cu registrul de incasari si plati, registru inventar, registrul unic de control.Practic, cred ca trebuie sa am o evidenta din care sa dovedesc ca am depasit sau nu cei 35.000 de euro si atat, nu NRCD, nu bon de consum nu alte documente.
Gresesc eu?Daca da, oricum gresesc mult mai putin ca cei de la finante unde desi suntem trei cazuri identice, am primit trei raspunsuri total diferite, ca si cand nu ni s-ar aplica aceleasi legi......
Astept nerabdatoare raspunsurile voastre, consider ca-s mult mai documentate decat ce se intampla in practica.
Va multumesc tuturor, pentru raspunsurile anterioare pe teme asemanatoare !
fat frumos a scris:

(...)
Daca o societate, care are ca obiect de activitate livrarile catre populatie, efectueaza o livrare cu plata ulterioara, este obligata sa emita factura la livrarea marfurilor si bon fiscal la incasare.




Din graba, presupun, ati spus ca la incasare se emite bon fiscal in loc de, asa cum e corect, chitanta.
Nu, nu am spus din graba.

Hotărâre nr. 479 (r1) din 18/04/2003
Normă metodologică din 18/04/2003
Art. 1. - (1) În sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, prin agenţi economici se înţelege persoanele fizice şi juridice, asociaţiile familiale, precum şi orice alte entităţi care efectuează cu plată, pe teritoriul României, inclusiv în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, livrări de bunuri cu amănuntul şi/sau prestări de servicii direct către populaţie, cu excepţia instituţiilor publice.
Art. 2. - Utilizatorii au obligaţia să elibereze clienţilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul şi/sau serviciile prestate şi, la solicitarea acestora, le vor elibera şi factură fiscală, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art 3 - (3) În cazul în care în acelaşi spaţiu se efectuează atât livrări de bunuri cu amănuntul sau prestări de servicii pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, cât şi livrări de bunuri cu amănuntul sau prestări de servicii pentru care nu există această obligaţie, utilizatorii pot emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate şi/sau serviciile prestate.
Art. 4. - În sensul ordonanţei de urgenţă, prin livrări de bunuri cu amănuntul şi prestări de servicii direct către populaţie se înţelege acele activităţi desfăşurate cu caracter permanent. Nu intră în această categorie eventualele livrări de bunuri şi prestări de servicii direct către persoane fizice efectuate întâmplător de către agenţii economici, alţii decât comercianţii cu amănuntul.

Concluzie: in absolut toate situatiile comerciantii cu amanuntul sunt obligati sa emita bon fiscal.
Ana Muntianu, cu parere de rau, nu sunt de acord cu dvs.

Sa luam un exemplu concret. In data de 02/03/2011 magazinul cu amanuntul Manea SRL a vandut marfa de 2.500 lei cu plata pe loc pentru care s-au emis bonuri fiscale. Pe langa aceasta s-a vandut cu plata la termen de 7 zile marfa de 1.000 lei pentru care s-au emis facturi fiscale. Ca urmare, in raportul de gestiune trec la iesiri raportul zilnic al casei de marcat in valoare de 2.500 lei si un borderou centralizator al vanzarilor cu plata la termen in valoare de 1.000 lei. In total gestiunea scade cu 3.500 lei. In registrul de casa trec suma efectiv incasata cu numerar, adica 2.500 lei.

Pe data de 09/03/2011, pentru simplificare, consideram ca nu au fost vanzari ci doar s-a incasat contravaloarea marfii vanduta la termen in data de 02/03/2011. Se elibereaza chitanta pe care se trece numele celui ce plateste, suma achitata si ce reprezinta (adica factura nr. ... din 02/03/2011). In raportul de gestiune nu se opereaza nimic la iesiri iar in registrul de casa se inregistreaza borderoul centralizator al chitantelor in valoare de 1.000 lei.

Dvs. spuneti ca pe 09/03/2011 trebuie sa emit in locul chitantelor bonuri fiscale in valoare totala de 1.000 lei. Ce inregistrez in acest caz in raportul de gestiune si ce in registrul de casa?
Ultima modificare: Miercuri, 9 Martie 2011
Iulian MANEA, Contabil
RAPORTUL DE GESTIUNE

OMEF 3512/2008 – Anexa 1 - Normele Metodologice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile
Pct. 35. Metoda global-valorică se aplică pentru evidenţa mărfurilor şi ambalajelor aflate în unităţile de desfacere cu amănuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), folosindu-se formularul comun "Fişa de cont pentru operaţiuni diverse" (cod 14-6-22) şi raportul de gestiune, după caz.
Raportul de gestiune se completează pe baza documentelor de intrare şi de ieşire a mărfurilor şi ambalajelor şi de depunere a numerarului din vânzare, iar în fişele valorice (ţinute pe gestiuni în cadrul conturilor de mărfuri şi ambalaje din contabilitate) înregistrările se fac pe baza aceloraşi documente.

Ca regula generala, la un magazin, documentul prin care se atesta iesirea marfurilor, este bonul eliberat de casa de marcat. Avand in vedere, insa, ca a fost eliberata o factura, iar intre momentul livrarii marfurilor si momentul incasarii exista un anumit interval de timp, documentul justificativ care serveste la inregistrarea iesirii marfurilor din gestiune, este factura emisa.

Deci pentru corecta evidenta a stocului de marfa, pe data de 02.03.2011, se vor inregistra in Raportul de Gestiune:
- bonurile de casa (pentru care nu s-au emis facturi si nici nu exista obligativitatea emiterii acestora) in valoare de 2.500 lei;
- facturi (neincasate) in valoare de 1.000 lei.

Deci pe 02.03.2011, stocul de marfa s-a diminuat cu 3.500 lei, ceea ce corespunde realitatii.



REGISTRU DE CASÃ

OMEF 3512/2008 - Normă specifice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile
1. Serveşte ca:
- document de înregistrare operativă a încasărilor şi plăţilor în numerar, efectuate prin casieria unităţii, pe baza actelor justificative;
- document de stabilire, la sfârşitul fiecărei zile, a soldului de casă;
- document de înregistrare în contabilitate a operaţiunilor de casă.

Ca regula generala, documentul prin care se atesta incasarea contravalorii marfurilor, este chitanta, dar avand in vedere dispozitiile OUG 28/1999 si ale HG 479/2003, privind obligativitatea comerciantilor cu amanuntul de a elibera bon fiscal pentru toate livrarile, in Registrul de casa se vor inregistra la “incasari” toate bonurile fiscale eliberate.

Deci pe data de 09.03.2011 (data incasarii facturii din 02.03.2011), se va inregistra in Registrul de casa, bonul fiscal eliberat in unrma incasarii facturii din 02.03.2011.
La SC Manea SRL am angajat la magazin pe postul de vanzator-gestionar pe Popescu Maria si pe postul de casier pe Ionescu Elena.

In data de 02/03/2011 un client, domnul Vasilescu Ion, a cumparat cu factura marfa in valoare de 1.000 lei pe care urmeaza sa-i plateasca pe 09/03/2011, conform intelegerii avute cu patronul. Pe langa asta, in magazin s-a vandut cu plata pe loc, pentru care s-au emis bonuri fiscale, marfa in valoare de 2.500 lei.


In calitate de gestionar, Popescu Maria tine evidenta marfii valoric cu ajutorul raportului de gestiune. In acesta va inregistra pe 02/03/2011 o scadere a stocului de 3.500 lei (2.500 cu raportul zilnic al casei de marcat si 1.000 lei cu factura).

In calitate de casier, Ionescu Elena tine evidenta numerarului cu ajutorul registrului de casa. In acesta va inregistra pe 02/03/2011 o crestere cu banii predati pe monetar sau chitanta de Popescu Maria din vanzari, adica 2.500 lei.

Pe data de 09/03/2011, conform intelegerii, clientul Vasilescu Ion vine si plateste casierului Ionescu Elena suma datorata in valoare de 1.000 lei pentru care i se elibereaza chitanta. Se va inregistra in registul de casa o crestere a numerarului corespunzatoare.

Eu asa vad desfasurandu-se fluxul de valori si, corespunzator, intocmirea documentelor justificative aferente.

De ce considerati ca legea privind casele de marcat fiscale impune ca clientul Vasilescu Ion trebuie sa se duca la gestionarul Popescu Maria sa-i dea banii si aceasta sa-i dea bon fiscal in loc sa mearga la casierul Ionescu Elena si aceasta sa-i dea chitanta?

Alte discuții în legătură

Documente contabile pt. i.i. cu norma de venit ginan ginan ce documente contabile ar trebui sa prezint unui control al garzii financiaredaca sunt I.I. cu norma de venit ( in afara de registru specisal la casa de ... (vezi toată discuția)
Ce obligatii ii revin titularului de pfa? hdm hdm - Dupa inregistrarea la Registrul Comertului a unui P.F.A., ce obligatii mai revin titularului? (vezi toată discuția)
Obligatii pfa impozitata la norma de venit paoctav paoctav Salut tuturor. Am inregistrat de curand la ORC o PFA pe servicii informatice (cod CAEN 6201). Urmeaza inregistrarea la Adm. Financiara. Intentionez sa ... (vezi toată discuția)