Va rog mult sa nu initiem certuri privind diverse profesii, fiecare are partea sa de munca. Multumesc.
Privitor la reprezentarea juridica in caz de autorizatie, imi puteti spune in ce lege anume (daca se apreciaza ca la iesirea dintr-o proprietate privata este necesar un aviz al Politiei Rutiere) se arata ce trebuie el sa contina, daca este necesar vreun document pentru acest aviz, care este el, cine il poate intocmi?
In functie de ce se aplica intr-o situatie ca mai sus ajungem sa intelegem daca e nevoie de un specialist sau altul. Multumesc.
As vrea sa vad si eu parerea UNBR daca se poate, imi puteti comunica unde anume o gasesc?
In opinia mea, acolo unde sunt de sustinut chestiuni specifice tehnice, tehnicianul este de preferat. Cum sunt facute declaratii, legal, de contabili, se obtin avize si autorizatii de ingineri. Cam asta e opinia mea si, daca aveti practica judiciara care sa spuna altceva (decizii UNBR sau chiar dosare penale privind practicarea avocaturii fara drept), sunt deschisa sa studiem si sa schimbam opinii.
In toate procedurile legale de obtinere a unor decizii administrative de conformitate cu normele legale, expertul are rol secundar avocatului, care conduce intreg procesul.
Este exact ca in instanta, expertul este chemat sa se pronunte pe componenta tehnica a procesului.
Fie ca e procedura contencioasa, necontencioasa, in fata autoritatilor publice care emit decizii administrative sau in fata judecatorului, conducatorul procedurilor juridice este avocatul (nu expertul)
Avocatul face cereri, le sustine, reprezinta, consiliaza clientul, completeaza formulare, are asigurare de malpraxis, acorda garantia profesionalismului juridic, are atribute stabilite de legea 51 si beneficiaza de privilegii de confidentialitate.
Expertii, sa spunem arhitectii, nu au atributii de consultanta juridica in Legea arhitectilor.
Inginerii, experti in coliziuni, se pronunta doar asupra cauzelor tehnice, nu asupra vinovatiei.
Medicii se pronunta doar asupra respectarii protocolului medical si cauza (medicala) a mortii. Ei nu pot spune cine e vinovat.
Contabilii depun declaratii fiscale, intocmesc situatii financiare, conform Legii contabilitatii pentru care isi asuma raspunderea in virtutea legii - sunt obligatii expres prevazute.
In cazul tau, racordul aleii la drumul public se face cu certificat de urbanism, autorizatie de construire si este necesar avizul politiei pentru ca poate influenta traficul.
Dosarul tehnic este intocmit, proiectele se efectueaza de un proiectant, arhitect, structurist, dupa caz.
TOATA procedura, de la cercetarea/verificarea titlului de proprietate, stabilirea regimului servitutilor legale, urbanism, pana la autorizatii de construire si receptia finala este bine sa fie conduse si supravegheate de avocat (de preferinta specializat in drept imobiliar)
Problemele care pot aparea (si apar adesea) sunt: titluri de proprietate defecte, titluri incerte, servituti neverificate, apeducte, conducte, stalpi tensine, terenuri masurate gresit, discrepante intre suprafete, proprietari decedati, contract de concesiune pentru racord gresit, lipsa bransamente utilitati, constructii fara autorizatie preexistente.
Toate aceste lucruri nu le pot rezolva expertii, deoarece ei au competente limitate in domeniul lor.
Orchestratorul general este avocatul. Nimeni nu are dreptul sa acorde asistenta la completarea unui formular care implica cel mai mic risc juridic:
Ex: - formularul de obtinere certificat de urbanism. Daca arhitectul ii spune persoanei ca poate sa semneze in numele lui, chiar da este doar coproprietar, ca nu e nimic... deja 1) s-a pronuntat pe o chestiune juridica - cine poate fi titularul cererii civile? si 2) a cauzat un prejudiciu clientului deoarece in final autorizatia va fi emisa doar pe numele unei singure persoane, cand in realitate este coproprietate.
E mult de discutat. Fiecare faza a procedurii comporta multe riscuri juridice, pentru care un specialist in canalizare nu e pregatit.
In proiectele imobiliare, un avocat imobiliar este dirijorul.
Sunt multe domenii care, din lipsa de diligenta a avocatilor, au fost ocupate de samsari - un fel de "avocati" ilegali: Serviciul de imigratie, Registrul comertului, Primarii - autorizatii construire, autorizatii institutii, ITM, pompieri, protectia muncii, Agentia Prot. Mediului, Directia sanatate publica - Detasari strainatate formular A1, acte autovehicule, licente exploatare forestiera, diverse autorizatii specializate emise de Ministere.
Toate acestea sunt parazitate de samsari, in mare parte fara studii, care doar completeaza formulare si acorda consultatii dupa ureche si bineinteles, percep onorarii.
Cand apare o problema juridica, toti fug, dispar sau dau vina pe client. De multe ori, acesti samsari nu au nici forme legale sub care lucreaza, nu taie chitante, nimic.
Aici, de exemplu, pe site, este plin de samsari care solicita sfaturi pentru a le transmite, cu aer de autoritate, mai departe, la clienti.
Ii recunosti dupa modul de abordare nejuridic al dreptului substantial sau procedural (nu ma refer la stil artistic, aici imi permit si eu multe)
Din pacate, de multe ori, din lipsa de specializare, nici juristii nu sunt foarte buni. Scoala de drept romaneasca este slaba.