avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 374 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... taxa poluare
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

taxa poluare

ce sanse sunt ca taxa poluare sa fie anulata de parlament?
SURPRIZA, noul zvon care se vehiculeaza in presa este ca taxa de poluare va creste. Intrebarea mea este pentru cineva din domeniu legislativ: care poate fi procedura prin care se poate mari aceasta taxa( ordonanta de urgenta, lege,etc) si care este cel mai scurt timp in care se poate intampla acest lucru? Ma gandesc ca nu merge chiar asa de pe o zi pe alta. Si daca se face acest lucru nu trebuie din nou Uniunea Europeana sa aprobe ca si in celelalte cazuri legate de taxa? Chiar am nevoie de un raspuns avizat.
Multumesc,
Printr-o Ordonanta de urgenta adoptata astazi, Guvernul a hotarat majorarea de trei ori a cuantumului taxei pe poluare pentru toate autovehiculele inmatriculate pentru prima data in Romania - masinile second-hand.
Si nu are nevoie de avizul uniunii europene?
Multumesc
Un avocat din Targu Mures spune ca si varianta impusa prin ordonanta de urgenta e discriminatorie.
Un avocat din Targu Mures crede ca si a patra varianta de taxa auto incalca legile UE. Nu pot exista deosebiri in functie de locul unde a fost inmatriculata masina. Avocatul Daniel Salcudean spune ca taxa de poluare se percepe pentru o masina second-hand inmatriculata in UE si reinmatriculata in Romania. Dar aceasta regula nu este valabila si pentru o masina identica ce a fost inmatriculata in Romania, care este vanduta din nou.
UE interzice discriminarea
Salcudean considera ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule implica o discriminare intre masini identice, in functie de locul unde a avut loc prima inmatriculare, semnaleaza GreenReport.
Potrivit avocatului, nici noua ordonanta nu tine cont de jurisprudenta Curtii Europene. Astfel, aceasta ordonanta consacra interzicerea taxelor cu efect echivalent iar taxa de poluare introdusa in Romania incalca articolele 23 CE si 25 CE.
„Din jurisprudenta Curtii rezulta incompatibilitatea acestui sistem de taxare cu articolul 90 CE. O taxa, ca sa fie legala, trebuie sa fie conceputa astfel incat sa excluda discriminarea. Produsele importate nu trebuie sa fie supuse unor taxe mai mari decat produsele similare nationale. Daca nu respecta acest principiu, se cheama ca «produce efecte discriminatorii»”, explica Salcudean, citat de editia online a Green Report.
Prin noua taxa se incalca principiul nediscriminarii produselor importate fata de cele interne. „Alegem doua masini acelasi model, la fel de vechi, dar una provenind din Romania, alta din oricare alta tara membra UE. Atunci diferenta se vede imediat. Acest fapt incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind tratamentul discriminatoriu”, a spus avocatul.
Celebra „taxa de prima inmatriculare” (in fapt, acciza prevazuta in art. 2141 - 2143 Cod fiscal sub denumirea de „taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule”) intra, cu incepere de la 1 iulie 2008, intr-o noua faza a existentei sale, ca urmare a adoptarii de catre Guvern a OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule.
In cele ce urmeaza, ne ingaduim cateva observatii asupra efectelor juridice ale OUG nr. 50/2008.

1. Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 nu a intrat in vigoare in ceea ce priveste modificarea Codului fiscal (abrogarea art. 2141 - 2143 C. fisc.)

Potrivit art. 14 din OUG nr. 50/2008, la data intrarii in vigoare a acestui act normativ (1 iulie 2008) se abroga art. 2141 - 2143 C. fisc., texte ce reglementeaza taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.

Conform art. 4 alin. 1 din Codul fiscal, orice modificare sau completare a Codului se face numai prin lege, iar in sensul art. 4 alin. 2 din acelasi act normativ, modificarile sau completarile intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
Din analiza acestor texte, rezulta cu certitudine ca:
• Nicio ordonanta de urgenta nu poate modifica Codul fiscal, pentru ca acesta se modifica numai prin lege, in sensul strict al termenului.
• Efecte juridice produc eventual doar ordonantele de urgenta aprobate prin lege. Din moment ce OUG nr. 50/2008 nu a fost inca aprobata prin lege, ea nu produce niciun fel de efecte juridice de la 1 iulie 2008.
• Avand in vedere textul art. 4 alin. 2 din Codul fiscal, oricum modificarile aduse Codului fiscal (abrogarea art. 2141 - 2143) nu pot produce efecte juridice mai devreme de 1 ianuarie 2009.

In opinia noastra, aceasta din urma concluzie este sustinuta de un argument suplimentar: legiuitorul (Guvernul) nu a prevazut expres in textul OUG nr. 50/2008 ca acest act normativ va intra in vigoare mai devreme, prin derogare de la art. 4 alin. 2 din Codul fiscal. O asemenea formula a fost folosita de legiuitor in cazul altor acte normative care au modificat Codul fiscal (de pilda, Legea nr. 163/2005, OUG nr. 24/2005), nu insa si in cazul OUG nr. 50/2008. Pornind de aici si avand in vedere si textul art. 1 alin. 3 din Codul fiscal, potrivit caruia Codul prevaleaza fata de orice alte acte normative (deci inclusiv fata de art. 14 din OUG nr. 50/2008), rezulta ca la 1 iulie 2008 nu au fost abrogate dispozitiile art. 2141 - 2143 din Codul fiscal, care continua sa produca efecte juridice. Guvernul a instituit doar, suplimentar, si o taxa de poluare. Evident ca aceasta solutie nu il avantajeaza pe contribuabil, dar ea este solutia juridica corecta ce decurge din aplicarea riguroasa a dispozitiilor legale in vigoare.

2. Art. 11 din Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 este inaplicabil litigiilor in curs de solutionare si care au ca obiect restituirea integrala a sumelor colectate in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008

Pretinzand, in mod eronat, ca de la 1 iulie 2008 au fost abrogate dispozitiile art. 2141 - 2143 C. fisc., organul fiscal ar putea fi tentat sa invoce faptul ca solutiile instantelor, in litigiiile ce au ca obiect restituirea integrala a sumelor colectate in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, ar trebui influentata de art. 11 din OUG nr. 50/2008, care stabileste ca se va restitui contribuabilului suma rezultata ca diferenta intre suma achitata in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea OUG nr. 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule.

In opinia noastra, o asemenea solutie nu este aplicabila pentru cel putin urmatoarele motive:
• Incasarea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule s-a facut fara temei legal in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, o reglementare contrara dreptului comunitar neputand produce vreun efect juridic fara a se aduce atingere chiar fundamentelor Comunitatii Europene. Acesta este motivul pentru care instantele judecatoresti din Romania, intelegand faptul ca au obligatia de a aplica cu prioritate dreptul comunitar (potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei), au dispus restituirea integrala a taxelor incasate cu incalcarea dreptului comunitar, precum si acordarea unor despagubiri pentru perioada in care sumele in cauza s-au aflat la dispozitia statului roman. Decurge de aici ca statul roman nu este in drept sa pastreze nimic din sumele incasate nelegal in intreaga perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2007 si 30 iunie 2008.
• Pe de alta parte, toate persoanele care si-au inmatriculat autoturismele sau autovehiculele in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 au facut acest lucru in temeiul reglementarilor in vigoare in aceasta perioada, achitand taxa stabilita potrivit art. 2141 - 2143 C. fisc. Pe cale de consecinta, ei sunt indreptatiti la restituirea integrala a unei taxe incasate cu incalcarea dreptului comunitar.
• Tinand cont de principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. 2 din Constitutie, rezulta ca noua ordonanta de urgenta nu se poate aplica situatiilor juridice nascute anterior. Iata de ce contribuabilii care si-au inmatriculat autoturismele in aceasta perioada, achitand taxa speciala corespunzatoare, nu pot fi obligati sa achite o alta taxa in temeiul noii reglementari, din moment ce ei si-au inmatriculat autoturismul anterior datei de 1 iulie 2008.
• Nu poate opera o compensare intre sumele achitate anterior in contul bugetui statului (taxa de prima inmatriculare) si sumele care ar fi ipotetic datorate in temeiul OUG nr. 50/2008 la Fondul de mediu (taxa de poluare), intrucat cele doua prelevari au naturi juridice diferite (acciza, respectiv taxa de mediu) si se fac venit la doua componente distincte ale sistemului bugetar (bugetul de stat, respectiv bugetul Fondului de mediu).

Luand in considerare toate cele prezentate mai sus, rezulta ca solutia propusa de art. 11 din OUG nr. 50/2008 este nelegala si inaplicabila intrucat:
- statul roman nu poate sustine ca este indreptatit sa pastreze o taxa sau o parte dintr-o taxa prelevata nelegal;
- statul roman nu poate aplica retroactiv o norma juridica, nici macar pentru a determina ipotetic taxa care ar fi fost datorata;
- pe cale de consecinta, nu este posibila nicio “compensare” intre sumele deja achitate (conform art. 2141 - 2143 C. fisc.) si sumele ipotetic datorate (in temeiul OUG nr. 50/2008).

3. Noua taxa de poluare instituita prin OUG nr. 50/2008 este discriminatorie

Dupa cum se poate cu usurinta observa, noua taxa introdusa prin OUG nr. 50/2008 are o sfera de aplicabilitate restransa si taxeaza poluarea produsa de autoturismele inmatriculate in Romania dupa data de 1 iulie 2008, potrivit criteriilor alese pentru determinarea acestei taxe. Daca instituirea unei taxe de mediu reprezinta un aspect cu siguranta pozitiv, in masura in care fondurile colectate sunt destinate protejarii mediului inconjurator, modalitatea in care se aplica aceasta taxa este cu siguranta criticabila.

Din pacate, taxa de poluare are un caracter discriminatoriu, ea aplicandu-se diferit unor situatii juridice identice, fara a exista vreo justificare obiectiva pentru acest lucru. De pilda, trebuie comparata situatia juridica a unei persoane care detine un autoturism inmatriculat in Romania in anul 2006 si situatia juridica a unei persoane care inmatriculeaza un autoturism identic in Romania dupa data de 1 iulie 2008. Ambele masini circula in Romania si este evident ca, in principiu, avand aceleasi caractieristici, ambele masini polueaza in egala masura. Potrivit OUG nr. 50/2008 insa, principiul “poluatorul plateste” este aplicat doar in cazul autoturismului inmatriculat dupa 1 iulie 2008, al carui proprietar datoreaza taxa de poluare. In schimb, desi autoturismul sau polueaza, proprietarul autoturismului inmatriculat in 2006 nu plateste nimic.

S-ar putea replica ca pentru autoturismul inmatriculat in anul 2006 s-au achitat TVA, accize si taxe vamale. Acest argument nu este pertinent insa din moment ce renuntarea la asemenea impozite indirecte s-a produs, cu incepere de la 1 ianuarie 2007, ca urmare a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si nu ca urmare a vreunei modificari legislative interne, in sensul inlocuirii acestor prevederi cu taxa de prima inmatriculare si apoi cu taxa de poluare.

4. Concluzii

Sintetic, la intrebarea “Ce aduce data de 1 iulie 2008 in domeniul taxelor datorate cu ocazia primei inmatriculari a unui autoturism sau autovehicul in Romania?” se poate raspunde in felul urmator:
- o noua taxa de poluare, discriminatorie, care cel putin pana la 1 ianuarie 2009 se va aplica in paralel, alaturi de taxa de prima inmatriculare;
- incalcarea principiului neretroactivitatii legii;
- o procedura de despagubire a contribuabililor carora li s-a prelevat o taxa contrara dreptului comunitar inaplicabila, inclusiv din punct de vedere administrativ (ANAF se gandeste acum sa reglementeze asa-zisa “procedura de restituire”, desi procedura ar fi trebuit sa se aplice efectiv de la 1 iulie).
Care este evidenta conformitatii noii "taxe de poluare" cu prevederile art.90 TCE, in conditiile in care cimpul de aplicare al disp art4. OUG 58/2008 (Art. 4. - Obliga?ia de plat? a taxei intervine:a) cu ocazia primei înmatricul?ri a unui autovehicul în România;) este SIMILAR cu cel din art.214 Cod fiscal(Potrivit art. 2141 - 2143 din Codul Fiscal si pct.311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatricularii in Romania).
O veritabila "taxa de poluare", asa cum se regaseste in legislatiile altor state comunitare, ar fi trebuit sa ia in considerare totalitatea autovehiculelor aflate in circulatie, indiferent de momentul inmatricularii, pentru a evita o noua situatie de DISCRIMINARE intre autovehiculele deja inmatriculate in Romania, pe de o parte, si de autovehiculele noi care urmeaza a fi inmatriculate+autovehiculele second hand importate din spatiul comunitar, pe de alta parte.
Nestiinta guvernantilor, prin impunerea aceleasi situatii discriminatorii instituite de OUG 58/2008, releva o chestiune politicianista manifestata de un deficit bugetar imens care justifica aceste taxe aberante, platite de un contribuabil ROMAN docil si neobisnuit cu apararea drepturilor individuale.
Este esentiala recurgerea la procedura preliminara in fata CEJ pentru a infirma sau nu presupusa "conformitate" stabilita de guvernanti in baza "discutiilor" cu Comisia Europeana.
In conditiile in care, jurisprudenta a confirmat ca art.213-214 Cod fiscal ca fiind contrare dispozitiilor comunitare prevazute de art.90 TCE, este fireasca solutionarea actiunilor in justitie asupra restituirii taxei speciale platite de contribuabili in perioada 1.01.2007-30.06.2008, de
aceeasi maniera, ca si pina in prezent.
In ceea ce priveste solutionarea actiunilor in justitie asupra restituirii taxei de poluare, platite de contribuabili de la data de 1.07.2008, in conditiile in care cimpul de aplicare al disp OUG 58 este similar cu cel din art.213-214 Cod fiscal - nu cred ca se impun aspecte care sa determine aplicarea unui tratament juridic distinct, situatia discriminatorie mentinindu se si in OUG 50/2008, in raport de normele comunitare...
In concluzie, in conditiile in care cimpul de aplicare a noului act normativ -OUG 50/2008-care instituie "taxa de poluare" e similar celui prevazut de art. 2141 - 2143 din Codul Fiscal si pct.311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal.
De aceea e o conditie sine qua non ca instantele nationale sa recurga la procedura preliminara in fata CEJ pentru a elimina orice dubiu de contrarietate cu normele comunitare.
Ministerul Economiei si Finantelor a renuntat, ieri, la taxa de prima inmatriculare, propunand, in schimb, "taxa de poluare pentru autovehicule". In proiectul ordonantei de urgenta de modificare a taxei auto apare o lista cu cei ce beneficiaza de scutiri de taxa: vehiculele de colectie, donatiile pentru institutii de invatamant, sanatate, cultura, ministere, fundatii, asociatii patronale si sindicale si organizatiile non-profit. Masinile cu motoare diesel echipate cu filtru de particule vor fi taxate cu o reducere de 25%. Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua-trei ori la masinile noi Euro 4, respectiv 420 de euro la capacitati de 1.400 centimetri cubi, 480 de euro la 1.600 cmc si 950 de euro la 1.900 cmc, dar scade de zece ori la masinile Euro 1 vechi de 14-15 ani pana la valori cuprinse intre 323 euro si 652 de euro.
Cu putin timp in urma, o societate comerciala din orasul de pe Bega a primit castig de cauza in instanta dupa ce un complet de judecata de la Tribunalul Timis a decis ca taxa de prima inmatriculare pe care agentul economic a fost obligat sa o achite este ilegala. "Sentinta este o premiera judiciara pentru Timis", a declarat, in exclusivitate pentru "Romania libera", avocatul Lucian Bojin, de la "Valentin&Asociatii". Potrivit acestuia, in iulie 2007, reclamantul, SC Cara SRL Timisoara, a adus din Germania un autoturism Mercedes, fabricat in 2005, pentru care a fost obligat sa plateasca suma de 5.100 RON, cu titlu de "taxa de prima inmatriculare".

» Pentru o masina noua Euro 4 cu motor de cel mult 1.400 centimetri cubi, taxa auto va creste de 2,6 ori, de la 161
la 420 euro.


sursa: Internet
Buna seara,
va rog mult sa ma ajutati sa ma lamuresc si eu cum e cu taxa asta de poluare...am cumparat la sfarsitul lui septembrie o masina noua in leasing (1490cmc, Euro4). Banca tocmai mi-a trimis pe data de 3 dec. o factura cum ca trebuie sa platesc 1440 lei taxa de poluare. Ei spun ca banca a achitat acea taxa de poluare catre ANAF sau catre cine trebuie si ei o refactureaza catre mine, pentru ca altfel nu puteau depune dosarul la politie.
Intrebarile mele sunt:
1. chiar nu se poate depunde dosarul la politie pentru inmatriculare fara acea taxa platita?
2. daca se amana cu 15 zile inmatricularea ar mai fi trebuit sa platesc? Cei de la banca spun ca se tine cont de data achizitiei masinii. Aceasta informatie nu am gasit-o nicaieri specificata in cautarile pe net.
3. este totul legal in felul in care au procedat? Ordonanta respectiva, cea cu obligativitatea platii taxei de poluare, era in vigoare in aceste zile?
....cu alte cuvinte, puteam evita cumva taxa asta? Mor de ciuda ca trebuie sa dau o caruta de bani si in cateva zile se suspenda.

Multumesc!
Elena

Alte discuții în legătură

Noua taxa de poluare!!!!!!!! alinel alinel am cumparat o masina adusa din Germania cu 2200 euro,este din1998,Opel Astra si aflu ca trebuie sa platesc 1412 euro taxa adica atat cat a costat ea in ... (vezi toată discuția)
Recuperarea dif de taxa de prima inatriculare sosow sosow Buna seara Dupa cum se stie legea taxei de prima inmatriculare a fost modificata. Acum cei ce am platit aceasta taxa inainte de noua lege putem recupera ... (vezi toată discuția)
Taxa de prima inmatriculare ?! raku_cmr raku_cmr Am cumparat o masina euro 3. Din cate am auzit la televizor taxa de prima inmatriculare va scadea de la 1 iulie 2008, este adevarat? Am mai inteles ca cei care ... (vezi toată discuția)