avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 877 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Publicitatea mincinoasa - se pot cere daune in ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Publicitatea mincinoasa - se pot cere daune in instanta?

Nu ma refer la daunele rezultate din publicitatea mincinoasa in sine si nerespectarea ulterioara a obligatiilor contractuale asumate, pentru ca dauna adusa persoanei fizice este mica, de cativa euro si ea poate fi reparata prin adresare la protectia consumatroului. tot ANPC poate constata si savarsirea contraventiei de actiune inselatoare si poate dispune sanctionarea, dar amenda este mult mai mica decat profitul castigat de comerciant, pentru ca acesta a furat cativa euro de la zeci de mii poate sute de mii de clienti persoane fizice.

exista vreo lege care sa permita persoanei fizice sa ceara daune "morale" substantiale (asa numitele "punitive damages" in legislatia altor tari) unui comerciant pentru a-l descuraja pe acesta (si de ce nu, si pe alti comercianti) de la savarsirea ulterioara a contraventiei de actiune inselatoare? daca da, va rog sa-mi faceti trimitere catre lege si articol, multumesc
Cel mai recent răspuns: tuvasile , utilizator 13:53, 18 Aprilie 2011
Stimata Domnisoara,

Virulenta cu care ati abordat acest raspuns mi se pare de-a dreptul SOCANTA ... eu nu am pretins ca sunt doctor in drept si nu am scris aici nici in calitate de cosultant, nici de expert. Eu am facut niste afirmatii la modul general, din punctul de vedere al consumatorului mediu, care se confrunta cu o problema reala si care a realizat ca aceasta problema nu-i este specifica, ci este o problema a altor zeci/sute de mii de consumatori care au inghitit in sec si nu s-au revoltat. Afirmatiile facute de mine sunt rezultatul unei frustrari justificate UMAN, NU JURIDIC!! Asadar, raspunsul Dvs se putea axa mai mult pe incercarea de a gasi o solutie la aceasta problema semnalata (posibilitatea furnizorului de a insela clienti multi cu certitudinea ca amenda nu va depasi cuantumul profitului realizat) si mai putin pe demontarea propozitie cu propozitie a afirmatiilor mele, pentru ca acestea nu aveau valoare juridica, nu necesitau o analiza pe text, ca in cazul unui proces...

Nu va pot spune care sunt motivele din care cauza este justa din punct de vedere juridic, pentru ca eu nu am discutat din punct de vedere juridic ci din punct de vedere moral, etic, logic. Din punct de vedere juridic am inteles ca nu se prea poate face mare lucru si tocmai asta am subliniat, dezamagirea ca nu exista o reglementare legala care sa poata motiva un astfel de demers moral, etic si logic. (sper ca nu va trebui intr-un post viitor sa explic si ce inseamna moral, etic si logic din punct de vedere JURIDIC).

Nu am spus ca o persoana care a fost prinsa furand nu va fi pusa sa repare prejudiciul cauzat, ci ca repararea acestui prejudiciu NU IL IARTA de la intocmirea dosarului penal. Oricum, aceasta formulare am ales-o simbolic, pentru a fi pe intelesul tuturor, nu in sensul definitiei data furtului de Codul Penal (era oare necesar sa precizez asta?!?!?!). Persoana juridica nu suporta alte consecinte grave (din cate stiu eu) decat plata unei amenzi modice si eventual despagubirea in limita prejudiciului produs persoanei care o reclama sau o acuza in instanta.

Amestecam raspunderea penala in discutie pentru ca persoane fizice care reprezinta comerciantul au savarsit cu buna stiinta si cu intentia de a acoperi contraventia de actiune inselatoare a persoanei juridice - si pot dovedi acest lucru si cu documente si cu martori - infractiunea de inselaciune prevazuta de art. 215 Cod Penal, unde se precizeaza: „Inducerea sau menţinerea în eroare a unei persoane cu prilejul încheierii sau executării unui contract, săvârşită în aşa fel încât, fără această eroare, cel înşelat nu ar fi încheiat sau executat contractul în condiţiile stipulate, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută în alineatele precedente, după distincţiile acolo arătate.” Mentinerea in eroare s-a facut nu prin omisiune, ci printr-un act constient si voit constand in modificarea ofertei comerciale, la un moment ulterior tranzactiei in cauza, urmata de afirmatia ferma ca aceasta oferta era in aceasta noua forma si la momentul tranzactiei (desi dovezile arata foarte clar exact contrariul). Pe langa sesizarea ANPC pentru contraventia de actiune inselatoare, se poate face plangere penala impotriva unei persoane juridice pentru infractiunea de inselaciune?! Cine intra la inchisoare daca se da o sentinta, certificatul de inmatriculare in Reg. Com?!? De aceea am afirmat ca persoana juridica nu are o raspundere la fel de serioasa ca persoana fizica. Pentru ca si daca se urmareste penal persoana fizica ce a savarsit infractiunea si se obtine o sentinta, aceasta va fi executata tot de catre persoana fizica, fara ca persoana juridica sa aiba de suferit financiar.

Concluzia ca persoana juridica nu poate fi obligata sa returneze prejudiciul creat TUTUROR clientilor prin contraventia savarsita am obtinut-o din Legea 363/2007 in care articolul 15 alin. 3 prevede: „Contravenţiile prevăzute de prezenta lege se constată la sesizarea consumatorilor, a asociaţiilor care, potrivit legii, au un interes legitim ori din oficiu, de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.”. Mai departe, legea spune ca dupa constatarea si sanctionarea contraventiei, ANPC poate sa dispuna:
- „instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte” (art. 13, 1, a),
- „transmiterea de către Consiliul Naţional al Audiovizualului, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării, a datelor de identificare a persoanelor fizice sau juridice implicate în realizarea publicităţii audiovizuale, considerată a fi o practică comercială incorectă, precum şi o copie a materialului publicitar difuzat.” (art. 13, 1, c),
- „publicarea unui comunicat rectificator. Comunicatul rectificator trebuie să cuprindă sediul şi celelalte date de identificare ale comerciantului, practica incorectă săvârşită, data la care a fost săvârşită, precum şi măsurile dispuse.”. (art. 13, 2, b)
- sau „poate propune ca sancţiune complementară suspendarea activităţii până la încetarea practicii comerciale incorecte.” (art. 15, 4)

Nicaieri in lege nu spune ca ANPC poate sa dispuna returnarea prejudiciului creat TUTUROR clientilor prin contraventia constatata, ci doar ca aceasta trebuie sa oblige furnizorul la incetarea practicii comerciale incorecte. Consumatorul trebuie sa depuna personal o sesizare in care sa solicite returnarea prejudiciului creat si poate cere returnarea acestui prejudiciu numai in nume propriu, nu in numele altor persoane fizice pe care , de altfel, nici nu le cunoaste personal. Daca exista o alta modalitate legala prin care un singur consumator sa poata solicita obligarea comerciantului la despagubirea tuturor celorlalti consumatori in aceeasi situatie, va rog sa mi-o precizati.

Cat despre contributia persoanei fizice la campania electorala, am crezut ca este subinteleasa exprimarea metaforica ... evident ca era vorba de nivelul si semnificatia contributiei, nu de posibilitati legale si provenienta sumelor de bani. Puteti aduce in discutie oricate definitii juridice doriti, in limbaj popular tot „furt” este conceptul cel mai usor de digerat, si de aceea l-am folosit in exprimarea mea.

Recapitulez datele problemei:

- prejudiciul creat MIE PERSONAL este mic (dar reprezinta sute de mii de euro, poate chiar milioane, la nivel de piata cu foarte multi consumatori in aceeasi situatie)
- daune morale majore nu pot sa cer pentru ca nu-mi permite definitia juridica
- in presa nu pot sa-i afectez imaginea pentru ca de comerciant depinde presa pentru supravietuire (as putea spune ca sunt oarecum in complicitate, DIN PUNCT DE VEDERE MORAL, subliniez)

Reformulez intrebarea initiala: Ce pot face consumatorii din Romania pentru a descuraja comiterea cu buna stiinta a contraventiei de actiune inselatoare (publicitate inselatoare), in cazul in care comerciantii stiu din start ca este vorba doar de o socoteala matematica, din care de obicei raman cu un profit considerabil?!

Daca raspunsul este: NU POT FACE ABSOLUT NIMIC, atunci imi reinnoiesc afirmatia ca legile in Romania nu sunt facute pentru protectia cetateanului mediu, ci pentru facilitarea actiunilor ilegale de tip capitalism fara scrupule, actiuni de pe urma carora se obtin foloase necuvenite care pe viitor servesc la finantarea de campanii electorale pentru a sustine parlamentari care nu vor vota sau initia schimbarea acestor legi in interesul cetateanului, ci vor opta pentru mentinerea lor in forma favorabila comerciantului capitalist, sau si mai grav, le vor modifica in interesul vadit al comerciantilor (revocarea ordonantei care acorda drepturi si consumatorilor, nu doar bancilor)!
tuvasile a scris:
Stimata Domnisoara,

Virulenta cu care ati abordat acest raspuns mi se pare de-a dreptul SOCANTA ... eu nu am pretins ca sunt doctor in drept si nu am scris aici nici in calitate de cosultant, nici de expert. Eu am facut niste afirmatii la modul general, din punctul de vedere al consumatorului mediu, care se confrunta cu o problema reala si care a realizat ca aceasta problema nu-i este specifica, ci este o problema a altor zeci/sute de mii de consumatori care au inghitit in sec si nu s-au revoltat. Afirmatiile facute de mine sunt rezultatul unei frustrari justificate UMAN, NU JURIDIC!! Asadar, raspunsul Dvs se putea axa mai mult pe incercarea de a gasi o solutie la aceasta problema semnalata (posibilitatea furnizorului de a insela clienti multi cu certitudinea ca amenda nu va depasi cuantumul profitului realizat) si mai putin pe demontarea propozitie cu propozitie a afirmatiilor mele, pentru ca acestea nu aveau valoare juridica, nu necesitau o analiza pe text, ca in cazul unui proces...

Si pentru mine modul dvs de a cataloga niste chestiuni ca fiind legale sau nu este socant. Nu va cere nimeni sa fiti doctor in drept, dar nu este deloc corect si logic sa invocati faptul ca nu aveti studii de specialitate doar atunci cand sunteti combatut, fara sa aveti acest lucru in vedere cand spuneti, de exemplu "o persoana fizica fura o paine si este prinsa in flagrant, nu este pusa sa dea inapoi valoarea painii (1 leu) ci i se face dosar penal si poate face inchisoare. pentru persoana juridica nu exista aceast risc, asa ca aceasta din urma poate fura o paine de la fiecare si in cel mai rau caz, daca este prinsa, este obligata sa dea inapoi painea unui individ care a reclamat-o". De unde stiti aceste lucruri? Daca nu le stiti, asa cum spuneti de fapt acum, de ce le afirmati ca pe niste adevaruri absolute?

Apoi, solutii se pot da la probleme existente din punct de vedere juridic. Problema existenta in cazul dvs este incalcarea legii in materie de publicitate de catre o anumita societate, caz in care legea va da anumite remedii pe care vi le-am si explicat in primul mesaj. Vreti cumva sa incerc cumva sa gasesc o solutie contrara legii? Iertati-ma, dar nu mi se pare deloc incorect sau imoral faptul ca cineva nu are dreptul sa ceara milioane de euro "despagubire" peste ceea ce a suferit efectiv, pe motiv ca X a facut publicitate inselatoare si a afectat mai multa lume. As putea sa sustin chiar contrariul si de altfel toata dosctrina si jurisprudenta romana in materia acoperirii prejudiciilor vorbeste de echitate atunci cand explica dreptul la recuperarea integrala a prejudiciului.

Fiecare persoana are dreptul sa fie despagubita exact cu cat este inselata, cu alte cuvinte sa fie repusa in situatia in care ar fi fost daca entitatea respectiva nu ar fi prejudiciat-o prin publicitatea inselatoare, de ce vi se pare normal sa caute un castig suplimentar? Si de ce imposibilitatea obtinerii acestui castig suplimentar duce la "nu se poate face nimic", cand de fapt oricine poate fi despagubit cum ziceam anterior?...

Nu am spus ca o persoana care a fost prinsa furand nu va fi pusa sa repare prejudiciul cauzat, ci ca repararea acestui prejudiciu NU IL IARTA de la intocmirea dosarului penal. Oricum, aceasta formulare am ales-o simbolic, pentru a fi pe intelesul tuturor, nu in sensul definitiei data furtului de Codul Penal (era oare necesar sa precizez asta?!?!?!).

N-o spun cu rautate, dar nu vi se pare putin ciudat ca pe un forum de discutii juridice, la care raspund persoane cu pregatire juridica, sa spuneti ca de fapt nu foloseasti un anumit cuvant (de altfel foarte cunoscut ca infractiune) in sensul sau juridic?

Persoana juridica nu suporta alte consecinte grave (din cate stiu eu) decat plata unei amenzi modice si eventual despagubirea in limita prejudiciului produs persoanei care o reclama sau o acuza in instanta.

Nu mai e chiar asa. De cativa ani persoana juridica raspunde penal, iar amenda penala dispusa se trece in cazier si nu inlatura raspunderea civila. Iata ce spune codul penal:

Art. 531 - Felurile pedepselor aplicabile persoanei juridice
(1) Pedepsele sunt principale şi complementare.
(2) Pedeapsa principală este amenda de la 2.500 lei la 2.000.000 lei.
(3) Pedepsele complementare sunt:
a) dizolvarea persoanei juridice;
b) suspendarea activităţii persoanei juridice pe o durată de la 3 luni la un an sau suspendarea uneia dintre activităţile persoanei juridice în legătură cu care s-a săvârşit infracţiunea pe o durată de la 3 luni la 3 ani;
c) închiderea unor puncte de lucru ale persoanei juridice pe o durată de la 3 luni la 3 ani;
d) interzicerea de a participa la procedurile de achiziţii publice pe o durată de la unu la 3 ani;
e) afişarea sau difuzarea hotărârii de condamnare.


Exista dispozitii speciale in cazul recidivei si concursului de infractiuni la persoanele juridice, dar nu cred ca au rost detaliile.

Amestecam raspunderea penala in discutie pentru ca persoane fizice care reprezinta comerciantul au savarsit cu buna stiinta si cu intentia de a acoperi contraventia de actiune inselatoare a persoanei juridice - si pot dovedi acest lucru si cu documente si cu martori - infractiunea de inselaciune prevazuta de art. 215 Cod Penal, unde se precizeaza: „Inducerea sau menţinerea în eroare a unei persoane cu prilejul încheierii sau executării unui contract, săvârşită în aşa fel încât, fără această eroare, cel înşelat nu ar fi încheiat sau executat contractul în condiţiile stipulate, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută în alineatele precedente, după distincţiile acolo arătate.” Mentinerea in eroare s-a facut nu prin omisiune, ci printr-un act constient si voit constand in modificarea ofertei comerciale, la un moment ulterior tranzactiei in cauza, urmata de afirmatia ferma ca aceasta oferta era in aceasta noua forma si la momentul tranzactiei (desi dovezile arata foarte clar exact contrariul). Pe langa sesizarea ANPC pentru contraventia de actiune inselatoare, se poate face plangere penala impotriva unei persoane juridice pentru infractiunea de inselaciune?! Cine intra la inchisoare daca se da o sentinta, certificatul de inmatriculare in Reg. Com?!? De aceea am afirmat ca persoana juridica nu are o raspundere la fel de serioasa ca persoana fizica. Pentru ca si daca se urmareste penal persoana fizica ce a savarsit infractiunea si se obtine o sentinta, aceasta va fi executata tot de catre persoana fizica, fara ca persoana juridica sa aiba de suferit financiar.

Vedeti mai sus raspunsul anterior. Presupunand ca ar fi incidenta infractiunea de inselaciune, ar raspunde penal atat societatea cat si persoana fizica. Inchisoare n-ar putea face decat cea din urma, numai ca persoana fizica ar putea fi chiar "ucisa" (adica dizolvata) pe langa plata unor amenzi penale si despagubiri.

Concluzia ca persoana juridica nu poate fi obligata sa returneze prejudiciul creat TUTUROR clientilor prin contraventia savarsita am obtinut-o din Legea 363/2007 in care articolul 15 alin. 3 prevede: „Contravenţiile prevăzute de prezenta lege se constată la sesizarea consumatorilor, a asociaţiilor care, potrivit legii, au un interes legitim ori din oficiu, de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.”. Mai departe, legea spune ca dupa constatarea si sanctionarea contraventiei, ANPC poate sa dispuna:
- „instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte” (art. 13, 1, a),
- „transmiterea de către Consiliul Naţional al Audiovizualului, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării, a datelor de identificare a persoanelor fizice sau juridice implicate în realizarea publicităţii audiovizuale, considerată a fi o practică comercială incorectă, precum şi o copie a materialului publicitar difuzat.” (art. 13, 1, c),
- „publicarea unui comunicat rectificator. Comunicatul rectificator trebuie să cuprindă sediul şi celelalte date de identificare ale comerciantului, practica incorectă săvârşită, data la care a fost săvârşită, precum şi măsurile dispuse.”. (art. 13, 2, b)
- sau „poate propune ca sancţiune complementară suspendarea activităţii până la încetarea practicii comerciale incorecte.” (art. 15, 4)

Nicaieri in lege nu spune ca ANPC poate sa dispuna returnarea prejudiciului creat TUTUROR clientilor prin contraventia constatata, ci doar ca aceasta trebuie sa oblige furnizorul la incetarea practicii comerciale incorecte.

E aplicabila in primul rand legea 148/2000, dar asta nu schimba datele problemei.

Consumatorul trebuie sa depuna personal o sesizare in care sa solicite returnarea prejudiciului creat si poate cere returnarea acestui prejudiciu numai in nume propriu, nu in numele altor persoane fizice pe care , de altfel, nici nu le cunoaste personal. Daca exista o alta modalitate legala prin care un singur consumator sa poata solicita obligarea comerciantului la despagubirea tuturor celorlalti consumatori in aceeasi situatie, va rog sa mi-o precizati.

Nici nu ar avea cum sa scrie undeva ca ANPC sau alta institutie are dreptul sa dispuna returnarea prejudiciului creat. Evaluarea prejudiciului si dispunerea masurilor necesare pentru acoperirea lui sunt exclusiv atributul instantelor de judecata, iar asta nu e un lucru inventat sau aplicat doar la noi in tara. Numai instantele garanteaza obiectivitate in ascultarea ambelor parti si cantarirea tuturor probelor.
Sub ultimul aspect, da - fiecare persoana prejudiciata trebuie sa isi ceara singura drepturile, vi se pare anormal? Chiar v-ar placea sa va treziti implicat in cine stie ce cereri si dispute cu entitati cu care poate nu aveti prea multe de impartit pentru ca cineva a avut intentii bune? Imi pare rau, dar asa ceva chiar nu exista nicaieri in lume.

Recapitulez datele problemei:

- prejudiciul creat MIE PERSONAL este mic (dar reprezinta sute de mii de euro, poate chiar milioane, la nivel de piata cu foarte multi consumatori in aceeasi situatie)
- daune morale majore nu pot sa cer pentru ca nu-mi permite definitia juridica
- in presa nu pot sa-i afectez imaginea pentru ca de comerciant depinde presa pentru supravietuire (as putea spune ca sunt oarecum in complicitate, DIN PUNCT DE VEDERE MORAL, subliniez)

Reformulez intrebarea initiala: Ce pot face consumatorii din Romania pentru a descuraja comiterea cu buna stiinta a contraventiei de actiune inselatoare (publicitate inselatoare), in cazul in care comerciantii stiu din start ca este vorba doar de o socoteala matematica, din care de obicei raman cu un profit considerabil?!

Pot initia actiuni comune. Daca toti acei consumatori de care vorbiti (sau macar o parte considerabila) s-ar uni si ar cere acele sute de mii de euro, ar fi exact urmarea pe care o doriti dvs la nivel individual, dar de data asta justificata. Fiecare si-ar cere prejudiciul lui, nu s-ar erija intr-un robin hood modern care de fapt nu imparte nimic.
De altfel, la asta si servesc asociatiile consumatorilor. Nu autoritatea (ANPC), asociatiile consumatorilor. De exemplu: [ link extern ] /

Ca sa parafrazez un dicton cunoscut, legea iti da, dar nu iti baga in traista.

O seara buna va doresc!
Ultima modificare: Vineri, 25 Martie 2011
ContSters20980, utilizator
Va multumesc foarte mult pentru precizari si sugestii. Mi-am insusit critica si data viitoare ma voi stradui sa folosesc un limbaj mai tehnic, cu o abordare mai stricta din punct de vedere juridic.
V-am citit comerntariile la editorialul de astazi cu maidanezii. Aveti tot respectul meu :bow:.
Ma bucur si multumesc pentru apreciere. Sunt convins ca logica si ratiunea nu pot sa fie total ignorate nici macar de cei care sunt inclinati sa ia decizii emotionale. Nu strica sa incercam sa oferim alternative de gandire, decizia apartine fiecaruia, desigur. Nu trebuie sa-i convingem ca avem dreptate, este suficient sa-i facem sa se indoiasca de ceea ce credeau ca stiu, pentru ca odata ce ratiunea incepe sa functioneze, rezultatul logic nu poate fi foarte diferit de la individ la individ.

Alte discuții în legătură

Incadrare fapta in lege geoJgeo geoJgeo Buna ziua, As dori sa stiu la ce lege se incadreaza urmatoarea situatie. In cazul in care un magazin dupa achizitia unor produse in valoare de X lei promite ... (vezi toată discuția)
Defaimare societate comerciala pe o retea de socializare EvaCsabi EvaCsabi Detinem un complex despre care o clienta nemultumita a trimis spre publicare un articol defaimator, incitator si revoltator dar si mincinos , la o pagina ... (vezi toată discuția)
Legislatie protectia consumatorului - despre practici comerciale incorecte Costin Savescu Costin Savescu Buna seara, Caut si va rog sa ma ajutati daca puteti [b]ce legi exista[/b] in domeniul protectiei consumatorilor prin care ANPC poate obliga un comerciant ... (vezi toată discuția)