avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1060 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Publicitatea mincinoasa - se pot cere daune in ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Publicitatea mincinoasa - se pot cere daune in instanta?

Nu ma refer la daunele rezultate din publicitatea mincinoasa in sine si nerespectarea ulterioara a obligatiilor contractuale asumate, pentru ca dauna adusa persoanei fizice este mica, de cativa euro si ea poate fi reparata prin adresare la protectia consumatroului. tot ANPC poate constata si savarsirea contraventiei de actiune inselatoare si poate dispune sanctionarea, dar amenda este mult mai mica decat profitul castigat de comerciant, pentru ca acesta a furat cativa euro de la zeci de mii poate sute de mii de clienti persoane fizice.

exista vreo lege care sa permita persoanei fizice sa ceara daune "morale" substantiale (asa numitele "punitive damages" in legislatia altor tari) unui comerciant pentru a-l descuraja pe acesta (si de ce nu, si pe alti comercianti) de la savarsirea ulterioara a contraventiei de actiune inselatoare? daca da, va rog sa-mi faceti trimitere catre lege si articol, multumesc
Cel mai recent răspuns: tuvasile , utilizator 13:53, 18 Aprilie 2011
Domnule Vasile am citit tot ce ati scris in continuare si am sa vin in completare cu unele argumente pe care Andreea nu le-a mai postat.

Nicaieri in lege nu spune ca ANPC poate sa dispuna returnarea prejudiciului creat TUTUROR clientilor prin contraventia constatata, ci doar ca aceasta trebuie sa oblige furnizorul la incetarea practicii comerciale incorecte. Consumatorul trebuie sa depuna personal o sesizare in care sa solicite returnarea prejudiciului creat si poate cere returnarea acestui prejudiciu numai in nume propriu, nu in numele altor persoane fizice pe care , de altfel, nici nu le cunoaste personal. Daca exista o alta modalitate legala prin care un singur consumator sa poata solicita obligarea comerciantului la despagubirea tuturor celorlalti consumatori in aceeasi situatie, va rog sa mi-o precizati.


Ordonanta 21/1992 privind protectia consumatorilor
Art. 15. - (1) Refacerea serviciului sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, restituirea contravalorii serviciului prestat se face imediat după constatarea neîncadrării acestuia în condiţiile prescrise sau declarate de prestatorul de servicii, dacă această situaţie nu este imputabilă consumatorului.
(2) Restituirea contravalorii serviciului se face la valoarea stabilită în contract.
(3) Operatorul economic are aceleaşi obligaţii pentru serviciul refăcut ca şi pentru serviciul prestat iniţial.
(4) Persoanele împuternicite conform art. 54 să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile prevăzute de prezenta ordonanţă vor stabili odată cu sancţiunea şi măsuri de remediere sau, dacă acest lucru nu este posibil, înlocuirea ori restituirea contravalorii serviciilor, după caz..


Eu am facut niste afirmatii la modul general, din punctul de vedere al consumatorului mediu, care se confrunta cu o problema reala si care a realizat ca aceasta problema nu-i este specifica, ci este o problema a altor zeci/sute de mii de consumatori care au inghitit in sec si nu s-au revoltat.


Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii

Art. 2 - În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

m) consumator mediu - consumatorul considerat ca fiind rezonabil informat, atent şi precaut, ţinând seama de factorii sociali, culturali şi lingvistici.

Art. 4. - (1) O practică comercială este incorectă dacă:
a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale;
b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori.
(2) Practicile comerciale susceptibile să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al unui anumit grup vulnerabil de consumatori, clar identificabil, trebuie evaluate din perspectiva membrului mediu al grupului. Grupul de consumatori este cu precădere vulnerabil la respectiva practică sau la produsul la care aceasta se referă, din motive de infirmitate mentală sau fizică, de vârstă sau de credulitate, comportamentul economic al acestuia putând fi în mod rezonabil prevăzut de comerciant. Această prevedere nu aduce atingere practicilor publicitare obişnuite şi legitime ce constau în declaraţii exagerate sau declaraţii ce nu sunt destinate a fi luate ca atare.

In concluzie dvs. nu ati fost un consumator mediu dar cu siguranta ati devenit unul dupa aceasta dezbatere si totodata in temeiul OG 21/1992 orice consumator poate cere restituirea contravalorii serviciului defectuos prestat.

tuvasile a scris:

Recapitulez datele problemei:

- prejudiciul creat MIE PERSONAL este mic (dar reprezinta sute de mii de euro, poate chiar milioane, la nivel de piata cu foarte multi consumatori in aceeasi situatie)

Este doar una din metodele 'legale' de bypass, de a face bani pe sema oamenilor de rand.
Va dau un exemplu asemanator: amenda [FURNIZOR] de cateva mii de euro din motivul retinerii unei taxe ilegale de 50 RON pentru fiecare utilizator. La cateva milioane de abonati, RDS poate plati amenda aia pe 100 de ani inainte daca i s-ar aplica lunar si tot ar iesi pe plus din a doua luna de luat taxa abuziv.
Este doar un caz de inselaciune si furt legal si solutie nu prea exista.
Ultima modificare: Luni, 28 Martie 2011
ContSters20980, utilizator
Multumesc foarte mult pentru completari. Am depus o plangere la ANPC si am solicitat constatarea contraventiei cu aplicarea sanctiunii + refacerea serviciului conform termenilor initiali. Dupa decizia ANPC (pozitiva, daca nu sunt corupti) voi depune si o plangere penala in care voi reclama atat persoana fizica ce a savarsit infractiunea, dar si persoana juridica pe care o reprezinta, pentru a putea fi sactionata confrom Art. 531 din Codul penal, cu o pedeapsa principala in cuantum considerabil mai mare decat amenda ANPC (maximul fiind 2 mil). Este corecta dpdv tehnic intentia mea sau sunt necesare doua plangeri penale, una pentru PF si una pentru PJ?
Daca se constata ca taxa este abuziva, OPC-ul are obligatia legala sa impuna operatorului de televiziune incetarea acestei practici abuzive.
Totodata aici trebuie sa apara in scena acele asociatii de interes public acele ONG-uri care primesc bani de la stat si care au obligatia morala sa apara in mass media cu aceste cazuri pentru ca acel consumator de rand sa stie ca are dreptul de a recupera banii in astfel de cazuri.
Spre deosebire de alte tari noi nu avem asociatii puternice deoarece romanul de rand nu se implica, nu are cultura asta bine conturata in a se dedica si activitatilor care nu aduc profit dar sunt de interes major si per total beneficiaza multe lume de ele chiar si ei insisi.
Inclusiv comunitatea avocatnet poate forma o asociatie pentru apararea drepturilor si intereselor cetatenilor protejand astfel interesele unor persoane care posteaza pe site cazuri grave si care merita sa li se acorde ajutor.
Operatorul respectiv mentionat de BX motiveaza ca taxa nu a fost abuziva conform contractului (probabil au acolo o clauza care permite modificarea unilaterala a contractului cu care consuamtorul a fost de acrod cand a semnat), dar abuzul a constat in lipsa informarii individuale (care trebuia facuta tot conform contractului) si dibacia mascarii taxei pe factura, pentru ca niciodata nu sunt tiparite valorile individuale ale serviciilor cumparate, ci doar totalul acestora. asa ca nimeni nu a observat ca factura este un pic mai mare (a fost si marirea de TVA cam in aceeasi perioada, au speculat f bine momentul) pentru simplul ca fapt ca nu nimeni nu stie EXACT ce plateste, ci doar totalul pe care-l plateste.

Alte discuții în legătură

Incadrare fapta in lege geoJgeo geoJgeo Buna ziua, As dori sa stiu la ce lege se incadreaza urmatoarea situatie. In cazul in care un magazin dupa achizitia unor produse in valoare de X lei promite ... (vezi toată discuția)
Legislatie protectia consumatorului - despre practici comerciale incorecte Costin Savescu Costin Savescu Buna seara, Caut si va rog sa ma ajutati daca puteti [b]ce legi exista[/b] in domeniul protectiei consumatorilor prin care ANPC poate obliga un comerciant ... (vezi toată discuția)
Defaimare societate comerciala pe o retea de socializare EvaCsabi EvaCsabi Detinem un complex despre care o clienta nemultumita a trimis spre publicare un articol defaimator, incitator si revoltator dar si mincinos , la o pagina ... (vezi toată discuția)