avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1061 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Publicitatea mincinoasa - se pot cere daune in ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Publicitatea mincinoasa - se pot cere daune in instanta?

Nu ma refer la daunele rezultate din publicitatea mincinoasa in sine si nerespectarea ulterioara a obligatiilor contractuale asumate, pentru ca dauna adusa persoanei fizice este mica, de cativa euro si ea poate fi reparata prin adresare la protectia consumatroului. tot ANPC poate constata si savarsirea contraventiei de actiune inselatoare si poate dispune sanctionarea, dar amenda este mult mai mica decat profitul castigat de comerciant, pentru ca acesta a furat cativa euro de la zeci de mii poate sute de mii de clienti persoane fizice.

exista vreo lege care sa permita persoanei fizice sa ceara daune "morale" substantiale (asa numitele "punitive damages" in legislatia altor tari) unui comerciant pentru a-l descuraja pe acesta (si de ce nu, si pe alti comercianti) de la savarsirea ulterioara a contraventiei de actiune inselatoare? daca da, va rog sa-mi faceti trimitere catre lege si articol, multumesc
Cel mai recent răspuns: tuvasile , utilizator 13:53, 18 Aprilie 2011
Amenda nu inlocuieste returnarea sumelor percepute ilegal. Drept urmare, furnizorul in cauza trebuie sa plateasca suma fiecarui abonat in parte, independent de amenda suportata. In cazul in care nu o face, revenim la schema de mai sus: fiecare abonat trebuie sa isi ceara dreptul, fie ca o face individual fie ca iau actiuni comune. Presiune se poate face si inafara instantei: alte plangeri al ANPC, presa, solicitarea retragerii autorizatiei de functionare (daca e cazul).
Totusi, o solutie de rambursare a unei sume, care se poate executa silit, da numai instanta de judecata.

tuvasile a scris:
Este corecta dpdv tehnic intentia mea sau sunt necesare doua plangeri penale, una pentru PF si una pentru PJ?

Nu sunt necesare doua plangeri. De altfel, in plangerea penala nu e nevoie si de incadrarea juridica intrucat aceasta e atributia organelor de cercetare penala. Trebuie doar sa prezentati corect faptele; justificarea incadrarii fiecareia in parte ca infractiune este benefica si da o credibilitate sporita, insa nu e imperios necesara.
Ultima modificare: Luni, 28 Martie 2011
ContSters20980, utilizator
Domnului Vasile

Operatorul respectiv mentionat de BX motiveaza ca taxa nu a fost abuziva conform contractului (probabil au acolo o clauza care permite modificarea unilaterala a contractului cu care consuamtorul a fost de acrod cand a semnat), dar abuzul a constat in lipsa informarii individuale (care trebuia facuta tot conform contractului) si dibacia mascarii taxei pe factura, pentru ca niciodata nu sunt tiparite valorile individuale ale serviciilor cumparate, ci doar totalul acestora. asa ca nimeni nu a observat ca factura este un pic mai mare (a fost si marirea de TVA cam in aceeasi perioada, au speculat f bine momentul) pentru simplul ca fapt ca nu nimeni nu stie EXACT ce plateste, ci doar totalul pe care-l plateste.



Revenim la OG 21/1992

Art. 10. - Drepturile consumatorilor, la încheierea contractelor, sunt:
a) libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fără a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte în vânzare, de natură a influenţa opţiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clară şi precisă a clauzelor contractuale, indicarea exactă a preţurilor şi tarifelor şi, după caz, a condiţiilor de garanţie;
c) de a fi exoneraţi de plata produselor şi serviciilor care nu au fost solicitate, precum şi de achitarea preţurilor, tarifelor, taxelor, comisioanelor, dobânzilor şi penalităţilor care nu au fost stipulate iniţial în contracte sau în alte documente aferente contractelor;
d) de a fi despăgubiţi pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
e) de a li se asigura service-ul necesar şi piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a produsului, stabilită în documentele tehnice normative sau declarată de către producător ori convenită de părţi;
f) de a plăti, pentru produsele sau serviciile de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea preţului, tarifului, taxelor, comisioanelor, dobânzilor, penalităţilor şi a altor eventuale costuri stabilite iniţial este posibilă numai cu acordul scris al consumatorului;
g) de a sesiza asociaţiile de consumatori şi organele administraţiei publice asupra încălcării drepturilor şi intereselor lor legitime, în calitate de consumatori, şi de a face propuneri referitoare la îmbunătăţirea calităţii produselor şi serviciilor;
h) de a fi notificaţi în scris cu privire la orice modificare ca urmare a prevederilor contractuale referitoare la valoarea dobânzilor, comisioanelor, penalităţilor sau oricăror altor costuri, cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea noilor valori;
i) de a fi notificaţi cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru o perioadă de timp determinată sau nedeterminată, în vederea formulării în scris de către consumator a unei opţiuni de prelungire a valabilităţii acestuia.


Art. 3. - Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:

a) de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;
b) de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;
c) de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate;
d) de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;
e) de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.

atunci conform art. 13 pct f din OG 21/1992, insasi clauza care le permitea sa modifice taxe ulterior semnarii contractului si fara acordul scris al consumatorului era abuziva si daca imi amintesc bine li s-a impus si modificarea contractului cadru.
revenind la problema initiala, am gasit niste formulare de plangere penala, dar in acele formulare apar datele complete ale faptuitorului persoana fizica, pe care se pare ca le furnizeaza reclamantul. cum afla reclamantul aceste date?! eu am doar un nume al unui angajat, iar acest nume nu l-am primit niciodata in scris (nu permit regulile companiei, chipurile) ci doar comunicat verbal in convorbiri telefonice. nu imi este clar cum as putea formula aceasta plangere penala, cata vreme eu nu stiu foarte exact impotriva cui trebuie indreptata. sa fac intai o plangere prealabila politiei, pentru ca aceasta sa efectueze cercetari si sa descopere cu exactitate faptuitorul persoana fizica impotriva caruia trebuie sa-mi formulez plangerea finala!?
tuvasile a scris:
am gasit niste formulare de plangere penala, dar in acele formulare apar datele complete ale faptuitorului persoana fizica, pe care se pare ca le furnizeaza reclamantul. cum afla reclamantul aceste date?!

Puteti afla cine este reprezentantul legal de la registrul comertului, dar nu este nevoie. Plangerea penala se poate face chiar daca nu e cunoscut deloc faptuitorul (exemplul clasic: furtul unui bun in mijlocul de transport). Precizati cat stiti.

nu imi este clar cum as putea formula aceasta plangere penala, cata vreme eu nu stiu foarte exact impotriva cui trebuie indreptata.

Faceti plangere cu privire la o fapta. Stabilirea faptuitorului este atributia organelor de cercetare penala. Indicati persoana juridica, ar trebui sa fie de ajuns.

Codul Penal:

Art. 222 - Plângerea

(1) Plângerea este încunoştinţarea făcută de o persoană fizică sau de o persoană juridică, referitoare la o vătămare ce i s-a cauzat prin infracţiune.

(2) Plângerea trebuie să cuprindă: numele, prenumele, codul numeric personal, calitatea şi domiciliul petiţionarului, descrierea faptei care formează obiectul plângerii, indicarea făptuitorului, dacă este cunoscut şi a mijloacelor de probă.

(3) Plângerea se poate face personal sau prin mandatar. Mandatul trebuie să fie special, iar procura rămâne ataşată plângerii.

(4) Plângerea făcută oral se consemnează într-un proces-verbal de organul care o primeşte.

(5) Plângerea se poate face şi de către unul dintre soţi pentru celălalt soţ, sau de către copilul major pentru părinţi. Persoana vătămată poate să declare că nu-şi însuşeşte plângerea.

(6) Pentru persoana lipsită de capacitatea de exerciţiu, plângerea se face de reprezentantul său legal. Persoana cu capacitate de exerciţiu restrânsă poate face plângere cu încuviinţarea persoanelor prevăzute de legea civilă.

(7) Plângerea greşit îndreptată la organul de urmărire penală sau la instanţa de judecată se trimite pe cale administrativă organului competent.

(8) Plângerea îndreptată la organul de urmărire penală, care nu cuprinde elementele prevăzute la alin. 2, se restituie petiţionarului pe cale administrativă, cu indicarea elementelor care lipsesc.

Alte discuții în legătură

Incadrare fapta in lege geoJgeo geoJgeo Buna ziua, As dori sa stiu la ce lege se incadreaza urmatoarea situatie. In cazul in care un magazin dupa achizitia unor produse in valoare de X lei promite ... (vezi toată discuția)
Legislatie protectia consumatorului - despre practici comerciale incorecte Costin Savescu Costin Savescu Buna seara, Caut si va rog sa ma ajutati daca puteti [b]ce legi exista[/b] in domeniul protectiei consumatorilor prin care ANPC poate obliga un comerciant ... (vezi toată discuția)
Defaimare societate comerciala pe o retea de socializare EvaCsabi EvaCsabi Detinem un complex despre care o clienta nemultumita a trimis spre publicare un articol defaimator, incitator si revoltator dar si mincinos , la o pagina ... (vezi toată discuția)