avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 955 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... rog indrumare pentru verificarea unei asociatii de ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

rog indrumare pentru verificarea unei asociatii de proprietari

Buna ziua,
Am primit o solicitare pentru a verifica corectitudinea din actele unei asociatii de proprietari. Probleme este ca nu am mai activat in acest domeniu si nu cunosc miscarea documentelor primare si justificative in asociatie. Ca sa ajungi la situatia activului si pasivului trebuie sa verifici baza. As aprecia orice ajutor. Mentionez ca am cunostinte de contabilitate financiara si mai stiu ca la asociatii evidenta se tine in partida simpla. Pot refuza acst angajament dar a devenit o provocare pentru mine sa aflu mai multe despre acest aspect.
Ca la orice contabilitate se porneste de la o situatie existenta la inceputul fiecarei luni. OK
Pe 01.01.N furnizorul de servicii de termoficare emite o factura in suma de X ron. Aceasta factura se inregistreaza intr-un registru probabil... Pana aici mi-am format o parere. Mai departe este ceata.
Cel mai recent răspuns: teodora2 , utilizator 09:26, 8 Februarie 2012
Vad ca va duceti rationamentul bazandu-va pe conturile contabile din partida dubla. Este bine ca faceti aceste analogii, dar in partida simpla sa nu le folositi efectiv. Limitati-va doar la rationament si-acesta nu exact si total ca in partida dubla, ci adaptati-le situatiei noastre.
Da, fondurile de rulment si de reparatii existente, pot fi interpretate ca obligatii de plata ale asociatiei catre proprietari, fiind niste sume cu care proprietarii au creditat asociatia. Si, cel putin in ce priveste fondul de rulment, asociatia o sa-l returneze proprietarului atunci cand acesta vinde apartamentul sau in alte cazuri stabilite de lege.
Si fondul de reparatii poate fi interpretat ca o obligatie a asociatiei catre proprietar, dar aceasta obligatie se stinge cand se cheltuiesc efectiv acesti bani pe reparatie. Adica sunt banii proprietarului si se vor cheltui in folosul acestuia. Dar este posibil si ca proprietarii sa depuna bani in fondul de reparatii, de exemplu, pentru realizarea unei investitii (achizitiionarea unui lift sau realizarea unei lucrari mari de reabilitare termica) si dupa o perioada (nu discutam acum cauza), sa nu se poata efectua investitia. Atunci proprietarii or sa primeasca banii inapoi pentru ca sunt banii lor cu care au creditat pentru o perioada asociatia de proprietari.
Succes!
Nu stiu cum sa spun ce imi umbla prin cap: la situatia afisata la 31.12.2010 am restante istorice la intretinere + restantele pe luna decembrie. Platile pentru luna decembrie se fac in luna ianuarie si este logic, listele se afiseaza in ianuarie pentru decembrie. Pe chitanta scrie achitat la data de 06.01. suma de 250 lei reprezentand intretinerea pe luna decembrie. DA, asa este.
In decembrie se emit facturile de catre furnizori. Acestea se constituie ca obligatie de plata aferenta lunii decembrie si pe baza lor se intocmesc listele de intretinere. Nu prea inteleg de ce nu regasesc cu exactitate in lista lunii valoarea cumulata cumulata a facturilor care include si salarii ch. cu reparatiile, ch gospodaresti?
Am mai primit un set de situatii si anume:registru de casa, situatia incasarilor, listele de plata lunare, situatia facturilor emise lunar. Din situatia incasarilor observ ca fondul de rulment si incasarile pentru fondul de reparatii sunt evidentiate separat de incasarile aferente listelor de plata. De asemenea, la incasarile din fiecare luna (sa zicem ianuarie) apar listele de la decembrie care prezinta soldul anterior adica restantele + suma de plata pe decembrie -sumele incasate in ianuarie si rezulta suma neachitata la intretinere.
As dori sa fac o simulare pornind de la situatia la 31.12.2010 si folosinu-ma informatiile pe cere le detin pentru o perioada de un an. In mod normal facturile din ianuarie le adaug in P inclusiv salariile datorate. Pe baza lor se intocmesc listele de plata care devin creanta
Probabil ca am spus prea multe prostii si de aceea nimeni nu si-a mai batut capul cu mine atatea zile. Ma scuzati dar eu mai am ceva de spus:
Asociatia administreaza fondurile proprietarilor. Ea nici nu pierde nici nu castiga ci numai se ocupa de bunul mers al treburilor acesteia. Pe numele asociatiei se primesc facturile din luna ianuarie. Aceste facturi sunt convertite in liste de plata si repartizate proprietarilor in functie de cota indiviza sau numar de persoane dupa cum prevede legea sau statutul asociatiei.Hai ca lectia asta am invatat-o destul de bine pana aici dar sa vedem cat ma tine.
In cursul lunii ianuarie am afisat listele aferente lui decembrie si incasez din acestea prin casa de obicei. Adun bani pentru facturile care trebuie platite. Pe masura incasarii scad restantele locatarilor si creste casa. Activul ramane la aceeasi valoare. A doua zi daca am banii necesari achit un furnizor. Scad casa cu 10.000 lei si scad si datoria din pasiv cu 10.000
1. casa-5311=5400 lei,
2. banca-5121=16700 lei,
3. clientii- 4111(sume neachitate inca...)=15500 lei,
4. cheltuieli in avans pentru actele de plata pentru luna in curs nerepartizate-471=23200 lei;
In P:
5. 1012-capital social(fond de rulment)=19600 lei,
6. 472-venituri in avans(fondul de reparatii)=23200 lei,
7. 401-furnizori=18000 lei.
A=P (60800 lei)

Dupa acesta operatiune am total A=60.800-10.000=70.800
total P=60.800-10.000=70.800 si este corect
Actele de plata pentru luna in curs nerepartizate se vor repartiza in luna urmatoare probabil si ele nu vor influienta in nici un fel echilibrul de mai sus.
FONDUL DE RULMENTinsa nu stiu cum sa-l tratez: este in P. Ar trebui sa fie o datorie a societatii dar stai! aici spune SOLDUL:hammer: adica ce a mai ramas din el. Deci acest fond de rulment inseamna ce se regaseste in disponibilul di casa si banca. Inseamna ca din situatia de mai sus asociatia, in afara de banii proveniti dn fondul de rulment incasat mai dispune de 2500 lei incasari aferente listelor de plata(5400+16700-19600=2500). Aici am impresia ca ma pierd si mai am de luminat si fondul de reparatii.
Va propun o astfel de simulare:
- suntem la momentul 0 (zero);
- avem in A restante ale locatarilor (lista curenta + restante din lunile precedente)
- avem toate facturile venite de la furnizori si prestatori care ar urma sa fie trecute pe o lista urmatoare;
- vine toata lumea si achita absolut toate datoriile, inclusiv ultimele facturi;
- unde se duc acesti bani? evident in casa;
- mai avem si bani in banca? da sau nu.
- din acest moment toata lumea se muta din bloc, deci in spatele lor nu vor mai veni alte datorii de la furnizori. Nu exista decat banii din casa si din banca.

Ce facem cu acesti bani pe care ii avem in A? Ce reprezinta ei?
Cu ei trebuie sa ne incheiem toate socotelile din P.
- avem de platit furnizorii si prestatorii ale caror facturi le-am primit, dar nu le-am achitat inca. Punem deoparte aceasta suma.
- dupa ce am platit furnizorii din casa (banca) se scade aceasta suma din A, dar dispare si din P, nu mai avem facturi de platit;
- avem de platit salariile celor care au muncit pana la momentul 0. Scoatem banii din casa (banca) si le achitam salariile, deci se scade suma din A, se scade si din P deoarece dispare datoria catre salariati.
- mai departe, ne-a ramas F.R. si F. rep. in P. Scoatem bani din casa (banca) si ii dam fiecarui proprietar FR pe care l-a depus, conform cu registrul FR.
- am mai ramas cu F. reparatii cu care nu mai avem ce repara ca plecam cu totii din cladire. In aceasta faza ceea ce exista ca sold in Registrul F. rep trebuie sa fie egal cu ce mai avem in casa (banca) si il impartim dupa aceleasi criterii dupa care l-am si incasat, proprietarilor.

Fiecare proprietar si-a luat F.R si cota lui din F.rep si pleaca unde vede cu ochii, iar noi ramanem cu punga din ce in ce mai goala, ramanand in cele din urma cu punga goala-goluta, uitandu-ne si dupa ultimul locatar care se indeparteaza lasand un urma praful unei amintiri urate care a fost viata la bloc....
Si-am incalecat pe-o sa...si v-am spus poveste-asa!

Alte discuții în legătură

Activ-pasiv... si altele yaguaro_1st yaguaro_1st Prietena mea m-a rugat sa o ajut cu actele asociatiei. Cunosc ceva teorie, m-am intersectat cu acest domeniu dar imi dau seama ca am cateva nelamuriri acum, ... (vezi toată discuția)
Balanta activ-pasiv asociatii proprietari pante pante Cu ceva timp in urma, radet a emis doua facturi pentru plata in aceeasi luna calendaristica, de ex. pentru decembrie si ianuarie. Acestea au fost prinse drept ... (vezi toată discuția)
Situatia elementelor de activ si pasiv la o asociatie de proprietari alenka alenka 1.Soldul la casa si la banca il iau pe cel din 30.06.2013? 2.La sume neachitate de proprietarii din asociatie pt.lista de plata curenta -asta inseamna cei ... (vezi toată discuția)