avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 711 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Retinerea CASS din intreaga pensie a fost declarata ...
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Retinerea CASS din intreaga pensie a fost declarata neconstitutionala

Am inteles ca exista hotarari ale CURTII CONSTITUTIONALE de aplicare a impozitarii cu 5,5% doar pt. valoarea pensiei care depaseste 740 lei.
Pt. ca fiecare pensionar sa-si poate recupera diferenta, ce trebuie facut?
Din punctul meu de vedere singura solutie este solicitarea de despagubiri materiale (nu returnarea banilor) de la institutia care a interpretat eronat legea.

Din cate am vazut, interpretarea eronata nu apartine Casei de Pensii ci a ANAF care a interpretat gresit modul de calcul in normele de aplicare
Am gasit acest model de cerere pentru a ne adresa instantei de judecata. Ce parere aveti de acest model??
Nu stiu totusi despre ce probe trebuie sa mai depun ? Probabil decizie de pensionare si cupon, mai este nevoie si de altceva?

DOMNULE PREȘEDINTE,

Subsemtatul ________________________________________________, domiciliat în _______________________________________________________, în contradictoriu cu STATUL ROMÂN, reprezentat prin MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE, cu sediul în București, str.Apolodor nr.17, sector 5, CASA NAȚIONALÃ DE ASIGURÃRI DE SÃNÃTATE, cu sediul în București, Calea Călărașilor nr.248, bl.S19, sector 3, CASA NAȚIONALÃ DE PENSII ȘI ALTE DREPTURI SOCIALE, cu sediul în Bucuresti, str.Latină nr.8, sector 2 si GUVERNUL ROMÂNIEI, cu sediul în Bucureşti, Piaţa Victoriei nr.1, sector 1, formulez prezenta

CERERE DE CHEMARE ÎN JUDECATÃ

si vă solicit ca, pe baza probelor ce vor fi administrate si în temeiul dispozițiilor art.1345 – 1348 Cod civil, să dispuneți restituirea sumelor reținute fără temei legal din veniturile încasate cu titlu de pensie din data de 01.01.2011.

MOTIVELE CERERII

În fapt, ca urmare a interpretării dispozitiilor Ordonantelor de Urgentă ale Guvernului nr.107/2010 si 117/2010, pentru modificarea si completarea pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si, respectiv, pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, Casa Natională de Asigurări de Sănătate a procedat la retinerea cotei de 5,5 % - reprezentând contributie CASS – din întregul cuantum al pensiei aflate în plată, nu doar din sumele ce depăseau 740 de lei.
Prin Deciziile Curții Constituționale nr.223 și 224 din 13.03.2012, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.256/18.04.2012, s-a constatat că: dispozitiile art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5 se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 de lei.”
Având în vedere deciziile mai sus citate vă solicit să constatați că reținerile lunare a cotei de 5,5% din totalul veniturilor încasate cu titlu de pensie sunt efectuate fără temei legal și, în consecință, să dispuneți restituirea acestora, actualizate cu dobânda medie bancară.
Pentru a combate apărările pârâtelor în sensul inexistenței temeiului legal pentru restituirea sumelor, dat fiind faptul că deciziile Curții Constituționale sunt aplicabile numai pentru viitor, arăt următoarele:
Așa cum se poate observa din lecturarea celor 2 decizii ale Curții Constituționale, acestea sunt atipice. Astfel, Curtea Constituțională nu constată neconstituționalitatea textului legal, ci doar arată limitele în care aplicarea acestuia este constituțională. Pe cale de consecință, norma legală rămâne în vigoare, nemodificată, dar numai în măsura în care ea se aplică în conformitate cu dispozițiile Curții.
Prin urmare, ne aflăm fără îndoială în fața unei decizii de interpretare a legii, care, chiar dacă excede oarecum competențelor Curții Constituționale este opozabilă erga omnes și general obligatorie.
Dispozițiile de interpretare a legilor sau ordonanțelor guvernului nu se aplică numai de la data publicării lor în Monitorul Oficial, ci chiar de la data apariției actului normativ pe care îl explicitează, în caz contrar fiind lipsite de chiar scopul lor: acela de a lămuri o problemă concretă apărută în procesul aplicării normei legale.
Având în vedere faptul că, așa cum am arătat și mai sus, prin Deciziile nr.223 și 224/2012 ale Curții Constituționale nu se modifică în niciun fel norma legală, orice interpretare a acestora în sensul nerestituirii sumelor reținute ca urmare a unei interpretări neconstituționale a prevederii legale este, fără îndoială, abuzivă. Dispozitiile Curtii Constitutionale sunt clare: textul legal este constituțional dacă și numai dacă se interpretează în sensul reținerii cotei de 5,5% numai din veniturile ce depășesc suma de 740 de lei. Pe cale de consecință, o altă interpretare este neconstituțională. Prin urmare, a se refuza restituirea sumelor reținute începând cu 01.01.2011 echivalează cu aplicarea unei norme care este nulă și nu produce efecte.
Prin reținerea cotei de 5,55 din cuantumul total al pensiei, nu doar din suma ce depaseste 740 de lei, ci din intreaga pensie s-a realizat o imbogatire fara justa cauza de catre autoritatile statului, suma fiind retinuta fara baza legala (sau, mai clar, in baza unei interpretari neconstitutionale a unei prevederi legale).
Avand in vedere cele aratate mai sus consider ca prezenta actiune este intemeiata si va solicit sa obligati paratele la restituirea sumei retinute drept contributie CASS calculata la intregul cuantum al pensiei, suma actualizata cu dobanda medie bancare.
In drept imi intemeiez actiunea pe dispozitiile art. 1345-1348 Cod civil.
In dovedirea actiunii inteleg sa ma folosesc de proba cu inscrisuri.


Va multumesc
_________________




DOMNULUI PRESEDINTE AL TRIBUNALULUI _____________

Totusi, in cerere nu se ia in seama faptul ca CCR indica instantelor cum sa solutioneze cererile si spune destul de clar ca se pot returna banii doar pentru cererile de pana in 18 aprilie 2012 (data publicarii in MO). Consider ca singura varianta ar fi sa cereti despagubiri (nu returnarea banilor) pentru faptul ca nu a fost interpretata cum trebuie OUG-ul.

Un model gasit pe un alt topic care este cat de cat acceptabil:


CERERE
Către
CASA DE PENSII A JUDETULUI ______________
Prin prezenta formulez o cerere conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.
Doresc să primesc o copie a actului administrativ prin care a fost interpretat articolul art.259 alin.(2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sănătății si începând cu ianuarie 2011 mi s-a oprit cota de 5,5% din întreaga pensie, lucru ce s-a dovedit, în baza Deciziilor nr.223 şi 224, ale Curţii Constituționale, pronunțate în data de 13 martie 2012, că din punct de vedere constituțional trebuia oprită contribuția de 5,5% din pensie pentru CASS doar pentru suma ce depășea 740 lei.
Prin Deciziile nr. 223/2012 şi nr. 224/2012, publicate în Monitorul Oficial nr. 256/18.04.2012, Curtea Constituționala a României a constatat că:
“dispozițiile art. 259 alin(2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății sunt constituționale în măsura in care se interpretează in sensul ca procentul de 5,5% se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depășesc 740 de lei.”
Decizia nr.223/13 martie 2012, prin care Curtea Constituţionala a constatat ca ”deciziile sale produc efecte numai pentru viitor iar cele stabilite prin prezenta decizie urmează a se aplica de către Casa Naţionala de Pensii Publice, prin casele judeţene de pensii, si casele sectoriale de pensii, de la data publicării deciziei Curţii Constituționale în Monitorul Oficial al României, Partea I.” , mă face să înțeleg ca nu voi fi despăgubit pentru pierderile mele.
Fiind vorba de interpretarea legii la nivel național, consider ca acest mod unitar de interpretare a fost stabilit printr-un act administrativ emis de o autoritate ierarhic superioara instituției dvs.
În consecința, doresc sa îmi comunicați acest act administrativ (în copie) la adresa de mai jos, întrucât este o informație de interes public si nu o informație exceptată de la liberul acces al cetățenilor.
Aștept răspunsul dvs. în termenul legal stabilit de lege.

Va mulțumesc pentru solicitudine,


Actul administrativ este norma de aplicare a OUG, dar e bine sa aveti un raspuns oficial, dupa care sa il atacati in instanta si sa cereti despagubiri
..................


"In sprijinul seniorilor Romaniei; Recuperarea sumelor retinute nelegal cu titlul de contributie de asigurari de sanatate

1. Texte legale incidente.
Conform dispozitiilor art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (text legal astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 107/2010, incepand cu data de 10.12.2010):
” Contribuţia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depaşesc 740 de lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri şi se vireaza odata cu plata drepturilor baneşti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei”.
Astfel, prin aplicarea (incorecta) a acestei modificari, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, procentul de 5,5% a fost aplicat la pensiile care depasesc 740 lei, fiind calculat insa la intreaga suma si nu doar la suma care depaseste 740 lei.

2. Deciziile Curtii Constitutionale.
Curtea Constitutionala, prin Deciziile nr. 223 nr. 224 din 13 martie 2012 (publicate in Monitorul Oficial nr. 256 din 18 aprilie 2012) referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, a statuat ca “dispozitiile textului legal in discutie sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5% se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 lei”.

3. Efectul imediat al Deciziilor nr.223 si 224 ale Curtii Constitutionale

In conformitate cu art.147 din Constitutia Romaniei, organele legislative (Parlament sau Guvern) au la dispozitie 45 de zile sa puna in acord prevederile legale cu decizia Curtii Constitutionale. In caz contrar, la sfarsitul celor 45 de zile, prevederile legale sunt abrogate. Aceasta inseamna ca organele legiuitoare au la dispozitie acest termen de 45 de zile in cadrul caruia, daca nu fac nimic, contributia de 5,5% dispare complet. Practic, organele legiuitoare vor trebui sa completeze in acest interval de 45 de zile textul legal cu o prevedere din care sa rezulte, in mod expres, ca procentul de 5,5% reprezentand contributie de sanatate se aplica doar asupra sumelor care depasesc 740 RON, limita de 740 ron reprezentand un minim neimpozabil.
Acordarea termenului de 45 de zile nu inseamna insa ca, in aceasta perioada, organele statului pot continua sa perceapa contributia de 5,5% in forma actuala, prin impunerea integrala a pensiilor mai mari de 740 RON. In conformitate cu acelasi art.147 din Constitutie, alineatul 1 teza finala, pe durata termenului de 45 de zile dupa publicarea deciziei in monitorul oficial, textele constatate ca fiind neconsitutionale se suspenda de drept la aplicare. Aceasta inseamna ca, incepand cu data de 18.04.2012, data publicarii in Monitorul oficial a Deciziilor 223 si 224 ale Curtii Constitutionale, autoritatile au obligatia de a suspenda aplicarea contributiei de 5,5% la intreaga suma reprezentand pensiile de peste 740RON si sa limiteze aplicarea acestei contributii doar la diferenta care depaseste suma de 740 RON. Cu alte cuvinte, Deciziile 223 si 224 creeaza efecte imediate.

3. Modalitati de recuperare a contributiei la asigurarile de sanatate retinuta nelegal in perioada 1 Ianuarie 2011 – 18 Aprilie 2011

Pentru sumele retinute anterior datei de 18 aprilie 2012 pentru a caror recuperare au fost deja formulate cereri de chemare in judecata – anterior datei de 18 aprilie 2012 - si care la momentul publicarii Deciziilor Curtii Constitutionale nr. 223/2012 si 224/2012 in Monitorul Oficial se afla spre solutionare pe rolul instantelor judecatoresti, vor fi aplicabile considerentele Deciziilor in discutie;
Pentru sumele retinute anterior datei de 18 aprilie 2012 si pentru a caror recuperare nu au fost formulate, pana la momentul publicarii in Monitorul Oficial a Deciziilor Curtii Constitutionale nr. 223/2012 si 224/2012, cereri de chemare in judecata, se pot formula oricand aceste cereri prin care pensionarii pot solicita restituirea integrala a sumelor reprezentand contributii sociale retinute nelegal de catre Casele Teritoriale de Pensii. La cererea formulata, petentii vor trebui sa anexeze toate taloanele de pensii aferente lunilor Ianuarie 2011 – Aprilie 2012 din care rezulta suma efectiv retinuta reprezentand contributia de 5,5%.

Consideram ca este o discutie importanta daca cererile de restituire trebuie indreptate direct catre instantele judecatoresti, respectiv catre Tribunalele Judetene, sau ar trebui formulate, mai intai catre Casele Teritoriale de Pensii. Aceasta discutie subzista in masura in care autoritatile vor considera aplicabil Ordinul 905/2007 a Casei nationale de asigurari de sanatate publicat in Monitorul oficial nr.802/3007. Acest ordin dateaza din 2007, moment la care contributia de 5,5% aplicata asupra pensiilor nu exista si, ca atare, ordinul mentionat nici nu se refera in mod expres la Casele Teriotoriale de pensii in calitate de platitori de contributii de asigurari de sanatate catre Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate. Cu toate acestea, nu este exclus ca acest ordin sa fie considerat ca fiind aplicabil.
Precizam ca cererile de restituire a sumelor reprezentand contributia de 5,5% platita in plus sunt supuse unui termen de prescriptie de 5 ani calculat incepand cu 1 Ianuarie a anului 2013. Deci cererile pot fi formulate oricand pana la data de 31 decembrie 2018. Astfel fiind lucrurile, in ipoteza in care cererile pensionarilor ar putea fi respinse de o autoritate ca fiind gresit indreptate, sau ca fiind inadmisibile, sau ca fiind de competenta altui organ al statului, pensionarii nu trebuie sa renunte la dreptul lor, intrucat ei pot solicita restituirea sumelor, asa cum am aratat, oricand si ori de cate ori este nevoie, pana la data de 31 decembrie 2018.

Cele descrise mai sus nu sunt singurele complicatii de natura procedurala care pot aparea, dar a caror descriere in acest material informativ o consideram ca fiind excesiva. De aceea, credem ca cea mai simpla si de buna-credinta solutie este emiterea de catre Gvuern a unei Ordonante de urgenta care sa reglementeze in mod expres aceasta situatie si sa asigure restituirea simpla, catre toti pensionarii care au fost afectati de aplicarea incorecta a legii, a sumelor retinute in plus, odata cu plata pensiilor pe luna iunie 2012. "

...........

Vae Victis!
Gabriela Pintea a scris:

De asemenea, cei care s-au judecat si au pierdut irevocabil pot ataca cu cerere de revizuire hotararea instantei de recurs in temeiul art. 322, pct. 10 Cod procedura civila.



ma indoiesc. exceptia trebuia invocata in cauza. daca nu a fost invocata, revizuirea va fi respinsa.
Ultima modificare: Marți, 24 Aprilie 2012
Mihaela Enache, Avocat

Alte discuții în legătură

Calcul contributie sanatate din pensii dariad dariad Prin deciziile 223 si 224 pronuntate in 13 martie 2012, Curtea Constitutionala a constatat că \"dispoziţiile art.259 alin.(2) din Legea nr.95/2006 privind ... (vezi toată discuția)
Retinerea cass din intreaga pensie a fost declarata neconstitutionala CONSTANTINCINTAR CONSTANTINCINTAR Buna seara... De ceva timp, in orasul in care locuiesc, tot mai multi pensionari depun la Casa de Pensii cereri de restituire a CAS-ului aferent sumei de 740 ... (vezi toată discuția)
Decizii ale curtii constitutionale NOSTRAVRAMUS NOSTRAVRAMUS Au fost publicate, sau nu au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei partea I, deciziile Curtii Constitutionale nr.223 si nr.224 pronuntate in data de ... (vezi toată discuția)