avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1993 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Retinerea CASS din intreaga pensie a fost declarata ...
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Retinerea CASS din intreaga pensie a fost declarata neconstitutionala

Am inteles ca exista hotarari ale CURTII CONSTITUTIONALE de aplicare a impozitarii cu 5,5% doar pt. valoarea pensiei care depaseste 740 lei.
Pt. ca fiecare pensionar sa-si poate recupera diferenta, ce trebuie facut?
Mihaela88 a scris:
ma indoiesc. exceptia trebuia invocata in cauza.

Si ce m-ar fi putut determina pe mine sa ma gandesc ca exista actiuni pe rolul instantelor de contencios administrativ care nu respecta art. 9, alin. (1) din Legea nr. 554/2004? Eu nu voi sta sa analizez modele.pe.net.ro sau alte asemenea siteuri si sa dau raspunsuri in functie de ceea ce se scrie acolo. Raspunsurile mele au in vedere dispozitiile legale, asa cum ar trebui sa fie si cererile de chemare in judecata adresate instantelor.

Va adresez cat se poate de respectuos urmatoarea rugaminte: sa nu imi raspundeti ca retinerile din pensie ar avea legatura cu domeniul contenciosului administrativ, in general vorbind. Chiar nu am cum sa explic pe un forum care este diferenta intre domeniul asigurarilor sociale si cel al contenciosului administrativ si nici macar nu voi incerca acest lucru.
Ultima modificare: Marți, 24 Aprilie 2012
Gabriela Pintea, Consilier juridic
~ Conținut șters la cerere ~
1.Se face o Cerere catre Casa Judeteana de Pensii de care apartii, in care ceri acordarea de despagubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonante ale guvernului prin restituirea sumei retinute in plus pe perioada 01.01.2011- 30.04.2012
2.Va prezint un model, pe care l-am utilizat si eu, pentru depunerea cererii la tribunal ( dupa ce primiti easpuns de la Casa de Pensii (sau in 30 zile daca nu ai primit raspuns. La Cluj s-a dat raspuns tipizat,pe loc.

Subsemnata ……………………………………………… , domiciliata in Cluj-Napoca,…………………………………………. , in contradictoriu cu CASA DE PENSII A JUDETULUI CLUJ , cu sediul in Cluj-Napoca ,str.Cosbuc nr.2, in baza dispozitiilor Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, formulez prezenta

CERERE DE CHEMARE IN JUDECATA

si solicit instantei de judecata sa constate ca perceperea cotei CASS de 5,5 % din intregul cuantum al pensiei este ilegala si, pe cale de consecinta, sa dispuna obligarea paratei:
- acordarea de despagubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonante ale guvernului prin restituirea sumei retinute in plus pe perioada 01.01.2011- 30.04.2012
Ne intemeiem actiunea pe dispozitiile art.9 alin.4 si 5 din Legea nr.554/2004,prejudiciul cauzat consta in diminuarea pensiei prin retinerea din aceasta a unei contributii de asigurari sociale de sanatate mai mare decat contributia legal datorata.

MOTIVELE CERERII

Deși prin dispozitivul deciziei nr.223/13.03.2012, Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra constituționalității prevederilor art.259 alin.(2) din Legea nr.95/2006, aceasta fusese investită cu analizarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art.I pct.7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.107/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, care modificaseră cuprinsul art.259 alin.(2) din Legea nr.95/2006. Potrivit dispozițiilor art.9 alin.4 din Legea nr.554/2004, privind contenciosul administrativ, în situaţia în care decizia de declarare a neconstituţionalităţii este urmarea unei excepţii ridicate în altă cauză.

In fapt, sunt pensionat din anul ……… conform Deciziei nr. ………….. Pana in luna decembrie 2010 primeam o pensie in cuantum de ……..lei.
La primirea talonului de pensie aferent lunii ianuarie, respectiv in data de 01/2011, am observat ca retinerile aplicate sunt urmatoarele: CASS ….. de lei. Avand in vedere cuantumul cotei CASS este evident ca procentul de 5,5% nu este calculate pentru catimea care depaseste 740 lei: …..-740=….. ; ……*5.5%=…… leu . Astfel in fiecare luna timp de 16 luni s-a retinut ….. lei in loc de ….. leu.
Modul de calcul este vadit eronat si incalca dispozitiile OUG 117/2010:
In conformitate cu dispozitiile art.296 indice 9 din Codul fiscal, asa cum a fost el modificat prin OUG nr.117/2010:”“baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 de lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei.
Formularea OUG nr.117/2010 este extrem de clara si dincolo de orice posibilitate de interpretare: baza lunara de calcul o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 de lei, iar contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri.
Pe cale de consecinta, calculul si retinerea cotei CASS de 5,5% din intregul cuantum al pensiei este ilegala.
Mai mult decat atat, desi formularea OUG 117/2010 este clara, trebuie facute urmatoarele precizari si cu privire la netemeinicia pe fond a perceperii cotei CASS din intregul cuantum al pensiei:
Astfel, prin aceasta modalitate de retinere a cotei CASS s-a creat o dubla discriminare: in primul rand, intre pensionarii care incaseaza o pensie de pana la 740 ron, carora nu li se deduce niciun leu din pensie si pensionarii cu o pensie de peste 740 ron, carora li se percepe o cota de 5,5 % din totalul pensiei, deci si din catimea pentru care cealalta categorie nu plateste. In al doilea rand, se creeaza o discriminare intre pensionarii ale caror pensii sunt situate in intervalul 741 ”“ 780, carora li se percepe doar o fractiune din cota de 5,5 % (pentru ca totalul sa nu scada sub 740 lei) si pensionarii ale caror pensii sunt situate in intervalul 780 ”“ 999 lei, care platesc intreaga cota CASS
Trebuie subliniat faptul ca aceste contributii CASS au fost platite si pana in prezent, de catre pensionarii ale caror pensii depaseau 1000 lei, dar numai pentru catimea care depasea plafonul de 1000 de lei.
Practic, prin aceasta modalitate de calcul se creeaza, pe acelasi venit provenit din pensie, cel putin doua modalitati diferite de calcul si percepere a cotei CASS.
Mai mult decat atat, se creeaza o discriminare si fata de celelalte categorii de platitori de CASS, care nu beneficiaza de nicio ”ajustare” a cotei platite pentru a evita ca veniturile lor sa scada sub un anumit plafon.
De asemenea, prevederile OUG 117/2010 aratate mai sus incalca si dispozitiile Legii nr.286/2010 a Bugetului de stat. Astfel, in Sectiunea III, art.8 din aceasta lege se arata ca nivelul CASS este de 5,5 % din venituri. Prin perceperea unei cote ajustate ”“ in functie de niste criterii arbitrare, pentru ca norme metodologice nu exista, OUG nr.117/2010 vine in conflict direct cu prevederile unui act normativ cu putere superioara, ajungandu-se la perceperea CASS pe transe de venit.
Fac precizarea ca, in data de 24.04.2012 am formulat plangere prealabila impotriva retinerii cotei CASS conform unei interpretari gresite a calculului contributiei ,cerand restituirea sumei, si am primit un raspuns evaziv, fara nici o referire la cele cerute de mine.
Avand in vedere cele aratate mai sus, va rog sa admiteti prezenta cerere, asa cum a fost formulata si, pe cale de consecinta, sa dispuneti obligarea paratei:
- acordarea de despagubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonante ale guvernului prin restituirea sumei retinute in plus pe perioada 01.01.2011- 30.04.2012
In drept imi intemeiez cererea pe dispozitiile art.9 alin.4 si 5 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pe ale OUG nr.117/2010.
Solicit judecarea in lipsa mea, conform prevederilor art. 242 Cod Procedura Civila.

In dovedirea actiunii anexez la prezenta cerere, in dublu exemplar, pentru a fi comunicate si paratei, urmatoarele documente, in copie:
- C.I./B.I.
- talon pensie
- dovada comunicare plangere administrativa prealabila .+ raspuns de la CASA JUDETEANA DE PENSII C LUJ
Va multumesc,
Eu cred ca trebuie sa mai asteptam putin, sa vedem ce face plenul Camerei Deputatilor. Daca nu da curs raportului comun al comisiilor de munca si sanatata, atunci desigur este necesara intoducerea actiunii in instanta.
Am facut aceasta recomandare in special pentru cei ce nu se pot reprezenta singuri in instanta, deoarece, daca prin lege se vor da inapoi banii, actiunea in instanta va ramane fara obiect si va fi respinsa, iar cheltuielile vor cadea in sarcina pensionarului (cele pentru angajarea unui avocat pentru a-i reprzenta in instanta sau pentru intocmirea documentelor ce se vor introduce in instanta).
Precizez ca raportul celor doua comisii prevad restituirea banilor incasati ilegal, pana la sfarsitul anului, in rate egale.
Ultima modificare: Sâmbătă, 28 Aprilie 2012
ContSters67366, utilizator
Acum nu se mai aude nimic pe posturile tv! Toata lumea e prea ocupata sa se mai gandeasca la pensionari: a cazut guvernul, trebuie format altul etc...

Alte discuții în legătură

Calcul contributie sanatate din pensii dariad dariad Prin deciziile 223 si 224 pronuntate in 13 martie 2012, Curtea Constitutionala a constatat că \"dispoziţiile art.259 alin.(2) din Legea nr.95/2006 privind ... (vezi toată discuția)
Retinerea cass din intreaga pensie a fost declarata neconstitutionala CONSTANTINCINTAR CONSTANTINCINTAR Buna seara... De ceva timp, in orasul in care locuiesc, tot mai multi pensionari depun la Casa de Pensii cereri de restituire a CAS-ului aferent sumei de 740 ... (vezi toată discuția)
Decizii ale curtii constitutionale NOSTRAVRAMUS NOSTRAVRAMUS Au fost publicate, sau nu au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei partea I, deciziile Curtii Constitutionale nr.223 si nr.224 pronuntate in data de ... (vezi toată discuția)