1. Mesajul meu
nu este adresat celor care traiesc cu impresia ca s-au nascut cu diploma de licentiat in stiinte juridice in mana si cu experienta in acest domeniu de cel putin 10-15 ani. Nu am ce sa raspund celor cred ca specialistii, indiferent de domeniu, fac scoala la Facultatea Google, Universitatea Internet.
2. Vreau, pentru rigoare, sa lamuresc aberatiile pe care le citesc despre casele teritoriale de pensii, care ar fi interpretat incorect prevederile Legii nr. 95/2006. Aceasta interpretare a dat-o Casa Nationala de Pensii Publice, iar comunicatul a aparut si aici, in 28 ianuarie 2011:
www.avocatnet.ro/content/art...
Insa, este impardonabil sa confunzi nelegalitatea unui act normativ cu neconstitutionalitatea lui si sa o mai si faci din pozitia atotstiutorului. Nici Casa Nationala de Pensii Publice si nici altcineva nu se poate trezi ca interpreteaza art. X din legea Y "asa, pentru ca altfel este neconstitutional".
Numai CCR se poate pronunta asupra constitutionalitatii actelor normative si prevederilor din acte normative. Prin urmare, nimeni nu are competenta, in tara romaneasca, sa stabileasca ca o prevedere este neconstitutionala daca se interpreteaza intr-un anume fel, cu exceptia CCR. Nici Casa Nationala de Pensii, nici casele teritoriale de pensii, nici nea Marin, portarul institutiei, si nici tanti Geta care ajuta la curatenie.
3. Citeste cineva mesajele scrise aici inainte de a posta? Intreb pentru ca
deciziile pronuntate de CCR sunt postate pe pagina nr. 2 a acestui topic, de domnul
dddgab. Cu toate acestea, vad mesaje care ma trimit pe site-ul CCR sa citesc cele doua decizii (?!).
4. Am dat raspunsul meu de pe pagina 3 avand in vedere ceea ce am citit in special in decizia nr. 223/2012 a CCR.
Curtea constată că, întrucât deciziile sale produc efecte numai pentru viitor, potrivit art.147 alin.(4) din Constituţie, cele stabilite prin prezenta decizie urmează a se aplica de către Casa Naţională de Pensii Publice, prin casele judeţene de pensii, şi casele sectoriale de pensii, de la data publicării deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I;(...)
Partea aceasta este foarte clara: casele de pensii nu vor mai retine CASS la intreaga pensie de la data publicarii deciziei in Monitorul Oficial.
(...) totodată, instanţele judecătoreşti vor aplica prezenta decizie numai în cauzele pendinte la momentul publicării acesteia, cauze în care respectivele dispoziţii sunt aplicabile, precum şi în cauzele în care a fost invocată excepţia de neconstituţionalitate până la data sus menţionată, în această ultimă ipoteză, decizia pronunţată de Curtea Constituţională constituind temei al revizuirii potrivit art.322 pct.10 din Codul de procedură civilă.
În fine, Curtea reţine că puterea de lucru judecat ce însoţeşte actele jurisdicţionale, deci şi deciziile Curţii Constituţionale, se ataşează nu numai dispozitivului, ci şi considerentelor pe care se sprijină acesta. Astfel, atât considerentele, cât şi dispozitivul deciziilor Curţii Constituţionale sunt general 10 obligatorii, potrivit dispoziţiilor art.147 alin.(4) din Constituţie, şi se impun cu aceeaşi forţă tuturor subiectelor de drept.
Sublinierea
numai în cauzele pendinte la momentul publicarii acesteia imi apartine, si poate acum intelegeti de ce v-am spus sa mergeti cat mai repede in instanta. Atentie, nu va garanteaza nimeni ca o sa castigati -cel putin eu nu fac asta- insa indicatiile CCR catre instante sunt un excelent si nesperat punct de plecare. In paranteza fie spus, CCR se refera atat la litigiile aflate pe rolul instantelor de contencios administrativ, cat si la toate celelate litigii care au ca obiect prevederile legale in discutie, indiferent pe rolul caror instante s-ar afla. Parerea mea este ca aveti o sansa careia nu vad de ce i-ati da cu piciorul.
5. Va puteti adresa atat instantelor de contencios administrativ, cat si instantelor de asigurari sociale. Daca va adresati instantelor de contencios administrativ, plangerea prealabila nu este obligatorie, pentru ca, in fapt, atacati prevederile din OUG nr. 107/2010. Or, daca atacati aceste prevederi, plangerea prealabila nu este obligatorie (art. 7 alin. 5 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ).
Termenele de 6 luni si 1 an la care face referire
ddd1dorin nu se aplica in aceasta situatie. Dvs. nu atacati un act administrativ individual, ci un act administrativ normativ. Acesta poate fi atacat oricand, cititi cu atentie intreg art. 7 din Legea nr. 554/2004. Oricum, deciziile caselor teritoriale de pensii
nu sunt acte administrative individuale, iar cei care sustin contrariul nu disting intre domeniul asigurarilor sociale si cel la contenciosului administrativ.
Daca va adresati instantelor de asigurari sociale, temeiul legal este art. 153, lit. g) din Legea nr. 263/2010 -modul de plata a pensiilor - si chiar si lit. j) a aceluiasi articol. Insa, trebuie sa invocati si exceptia de neconstitutionalitate a OUG nr. 107/2010, iar asta inseamna sa discutati cu un specialist.
Trebuie sa stiti un lucru valabil pentru orice litigiu: nu este obligatoriu sa indicati in cererea de chemare in judecata chiar textele de lege pe care se intemeiaza pretentia dvs., deoarece judecatorul va face el incadrarea juridica (si o poate chiar schimba). Prin urmare, puteti sa va motivati in drept cererea pe ce considerati dvs. ca este mai bine. Nu inseamna ca pierdeti procesul daca scrieti in cererea de chemare in judecata despre cele doua decizii ale CCR. Eu am spus doar sa va duceti in instanta cat mai repede, nu altceva.
Succes!