OK, dar cum spuneam incercati sa lecturati lucrarea Fiscalitate - solutii la probleme controversate. Dl. prof. dr. N. Grigorie-Lacrita explica pe larg ce este cu aceste contracte civile de prestari de servicii, incheiate conf. art. 962 si urmatoarele din Codul civil.
In masura in care puteti, rog lecturati paginile acestei lucrari. Citez de pe ultima coperta: " Lucrarile sale au fost apreciate pentru utilitatea lor practica si contributia adusa la imbunatatirea legislatiei fiscale si a reglementarilor de aplicare a acestora"
Nu fac reclama, nu il cunosc pe autor (as vrea eu...), nu fac reclama editurii.
In cadrul as. de proprietari se pot intocmi Contracte civile de prestari de servicii cu mai multe categorii de personal si asi exemplifica: instalatori pentru a efectua o lucrare punctuala (repara o teava sparta, inlocuieste un robinet, etc), muncitori necalificati pentru curatarea subsolului, taierea gardului viu, cosirea ierbii, etc, etc si intr-adevar se achita la bugetul de stat numai impozitul pe venit - 16% la brut. Contractele civile de prestari de servicii despre care discutam se intocmesc numai in doua exemplare si nu se inregistreaza la ITM.
Personalul de baza din cadrul as. de proprietari se pot angaja numai cu Contract individual de munca unde este specificat in mod expres timpul de munca (minim 2 ore pe zi, maxim 8ore pe zi - 40 ore pe saptamana, se achita toate "taxele" pe care banuiesc ca le stie toata lumea, in plus CIM se inregistreaza la ITM.
Cu stima, Adam Grecu.
Probabil ca si multi alti cititori de forum nu am inteles ultimile doua mesaje scrise de dvs.domnule "cristian_conea"! Nu generalizati. Retineti sunt si asociatii mai mari - ex. asociatia noastra are in componenta 504 apartamente, dar sa stiti ca sunt in oras si asociatii mai mari, deci personalul angajat are de treaba, nu gluma...
Chiar nu am inteles ultima dvs. fraza, cu privire la inregistrarea contractelor civile de prestari de servicii la fisc. In ce scop le-ati inregistrat si cine v-a cerut acest lucru si mai ales cum naiba "totul functioneaza" ?
Daca doriti, intram pe o discutie de specialitate si nimeni dintre noi nu este specialist, basca faptul ca personal am lucrat vre-o 15 ani in functia de inspector de personal la o mare unitate din Iasi, fiind si persoana de legatura cu ITM-ul!
Deci, haideti sa lamurim un pic lucrurile:
- prin personal angajat (generic vorbind) se intelege acel personalul, angajat cu contract individual de munca conf. Legii 53 din 2003 (Codul Muncii), incepand cu 2 ore /zi, continuand cu 3, 4, 5, 6, 7, 8 ore /zi - inregistrat la ITM pentru care angajatul si asociatia "cotizeaza" cu toate contributiile legale, cu obligatia asociatiei de a declara, retine si vira aceste contributii - la noi semestrial, la bugetul de stat, precum si la celelalte bugete de asigurari, etc. (Declaratia 100 si 102); in aceasta categorie se incadreaza: administratorul, contabilul, femeia de serviciu, precum si alte categorii de personal de care asociatia are nevoie pentru buna ei functionare, pentru care are aprobarea AG, respectiv fochistul, lacatusul, portarul, etc. - deci persoane care lucreaza cu norme de timp, deci in CIM se specifica clar meseria si cate ore pe zi lucreaza;
- presedintele si cenzorii nu se angajeaza cu CIM, ci asa cum amintea "adriantot", acestora li se intocmeste contract de mandat, li se calculeaza impozitul pe venit la brut, se retine si se vireaza odata cu celelalte categorii de personal;acestia nu au norma de timp, cred ca nu este nevoie sa detaliez de ce... ;
- asociatia, functie de hotararea AG, poate incheia "contracte de prestari de servicii" cu persoane fizice autorizate sau juridice, efectuarea lucrarilor de curatenie a scarilor (deci se inlocuiesc femeile de serviciu), de intretinere a instalatiilor de apa si incalzire, a instalatiilor electice si de lift, etc.; in aceasta situatie com. executiv al asociatiei negociaza pretul si conditiile contractului de prestari de servicii si fiecare parte isi vede de treaba ei, asociatia avand in final obligatia de a plati o factura privind prestarea respectiva si nimic in plus;
- pentru lucrari ocazionale, care de asemeni nu necesita "norma de timp" si as da cateva exemple: este nevoie sa se tunda gardul viu de pe perimetrul asociatiei, este necesar sa se desfunde un subsol, este necesar sa se inlocuiasca o teava sparte unde este nevoie sa se sape si un sant, sa se execute o lucrare de hidroizolatie a unei terase si proprietarii au optat ca aceasta lucrare sa se faca de catre un specialist - persoana fizica (nu PFA), etc., atunci se pot incheia Contracte civile de prestari de servicii, incheiate conf. Codului civil, art. 942 si urmatoarele; in acest caz se negociaza pretul manoperei (materialele privesc asociatia), se calculeaza, retine si se vireaza impozitul pe venit(16%); contractele nu se inregistreaza decat la asociatie.
Asociatia de proprietari/locatari, daca are personal angajat cu CIM, are obligatia de a intocmi lunar declaratiile la AJOFM, ITM, CAS si CASS, lunar retine la sursa obligatiile financiare ale angajatilor si ale asociatiei la bugete pe care le poate achita lunar sau semestrial, semestrial intocmeste si depune la unitatea fiscala teritoriala Declaratia 100 si 102. Pana la sfarsitul lunii februarie, pentru anul care a trecut, intocmeste si depune la unitatea fiscala teritoriala Fisele fiscale 1 pentru angajatii cu CIM si FF2 pentru personalu pentru care s-a intocmit contracte civile de orice natura ar fi ele, astfel incat totul sa se "inchida" cu celelalte Declaratii depuse in timpul anului.
In final as vrea sa va spun ca in legatura cu angajarea cu CIM a personalului la o asociatie de proprietari, parerile sunt impartite:
- marea majoritate a asociatiilor de proprietari sunt mici si chiar angajarea cu timp partial de munca de 2 ore/zi a administratorului si femeii de serviciu ridica enorm cotele la intretinere; in acest caz angajarea cu conventii de prestari de servicii (cele de dinaintea aparitii Legii 53/2003) erau benefice fiindca la salariul brut se calcula, retinea si vira numai impozitul de venit si CASS-ul ce privea numai angajatul - insa acest tip de conventie fiind abrogat, nu are rost sa mai discutam;
- pe de alta parte, functia de administrator de imobile a fost introdusa in COR, oamenii au urmat cursuri si au dobandit calificarile necesare, deci se pot angaja pe aceste posturi si ma refer in special la persoanele tinere (nu la cele varstnice care si-au cam incheiat perioada de persoana activa salariata si care , cum spunea dl. Irimesc mai sus, este un adevarat deranj ca pentru 100 lei sa bata atatea drumuri cu declaratiile fiscale), care se afla la inceputul carierei, deci care au nevoie sa primeasca un salariu decent, sa li se retina si vireze contributiile la casa de pensii, de sanatate, de somaj, sa intre intr-o protectie sociala a statului, sa poata lua o pensie... cu acestia ce facem?
Sugerez din nou sa lecturati - in masura in care puteti, lucrarea FISCALITATEA - solutii la probleme contrversate, autor dr. N.Grigorie-Lacrita.
Cer scuze specialistilor in fiscalitate. Am vrut numai sa raspund la o tema pusa in discutie de un administrator casier.
Cu respect, Adam Grecu.