Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Buna ziua!
La inceputul acestei luni a aparut in presa un articol si un interviu al presedintelui unei federatii a asociatiilor de proprietari avand ca subiect punerea in aplicare a prevederilor Legii nr.16/1996 – legea arhivelor nationale si a urmatoarelor.
Pornind de la acest articol la asociatia noastra s-a declansat o adevarata isterie ajungandu-se la amenintari la adresa presedintelui de genul “te bag in puscarie pentru ca n-ai pastrat documentele asociatiei”. Cel care ameninta este vice-presedintele, iar cel care instiga este administratorul (membru al asociatiei si prieten “la catarama” cu vicele) administrator, care la inceperea activitatii, in urma cu mai multi ani, a preluat sub semnatura documentele aflate la vremea aceea in asa-zisa arhiva.
Cred ca sunt foarte multe asociatii care n-au organizat o arhiva ca la carte, datorita necunoasterii legii, poate indiferentei, al costurilor, volumului de munca, timpului necesar, s.a.m.d.
Mentionez ca nu fac parte din nici un organism de conducere al asociatiei, dar ca fost membru demisionat din comitet “stau pe aproape” fiind interesat de ceea ce se intampla. Parca presimtind ceva, la ultima AG am facut propunerea sa se introduca in Planul de masuri si “amenajarea unui spatiu pentru arhiva”.
As dori sa aflu daca printre forumisti are cineva cunostinta de vreo asociatie care sa fi fost sanctionata pentru ca nu a infiintat o arhiva conform prevederilor legale - cu inregistrarea la Arhivele Nationale ca “pastrator de arhiva” - si daca da in ce a constat sanctiunea.
Multumesc!
Legea nr.16/1996 privind Arhivelor Naționale
art. 7 Creatorii și deținătorii de documente sunt obligați să înregistreze și să țină evidența tuturor documentelor intrate, a celor întocmite pentru uz intern, precum și a celor ieșite, potrivit legii.
art. 8 (1) Anual, documentele se grupează în unități arhivistice, potrivit problematicii și termenelor de păstrare stabilite în nomenclatorul documentelor de arhivă, care se întocmește de către fiecare creator pentru documentele proprii.
(2) Nomenclatoarele întocmite de creatori la nivel central se aprobă de către Arhivele Naționale, iar cele ale celorlalți creatori, de către serviciile județene ale Arhivelor Naționale, potrivit anexei nr. 1.
art. 12 (1) Creatorii și deținătorii de documente sunt obligați să păstreze documentele create sau deținute în condiții corespunzătoare, asigurându-le împotriva distrugerii, degradării, sustragerii ori comercializării în alte condiții decât cele prevăzute de lege.
(2) Persoanele juridice creatoare și deținătoare de documente sunt obligate să le păstreze în spații special amenajate pentru arhivă. Noile construcții ale creatorilor și deținătorilor de arhivă vor fi avizate de către Arhivele Naționale sau serviciile județene ale Arhivelor Naționale, după caz, numai dacă au spații prevăzute pentru păstrarea documentelor.
......