avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 722 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Reclamatie angajator care nu te primeste la munca daca ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Reclamatie angajator care nu te primeste la munca daca nu te speli si mirosi.

buna ziua!

unde se poate face reclamatie si pe ce temei unui angajator care a instituit o masura abuziva sinu primeste la munca angajatii care miros a transpiratie?
mentionez ca totul a inceput cu apropouri care au devenit din ce in ce mai evidente iar angajatorul a desemnat o persoana careia i-a trasat ca atributie expresa verificarea (prin mirosire) a angajatilor, acest abuz continuand pana cand cei ce miroseau a transpiratie erau trimisi acasa in ziua respectiva.

exista in codul muncii sanctiune pentru aceasta abatere disciplinara? eu nu am gasit.

unde poate fi reclamat angajatorul respectiv pentru acest comportament abuziv? la itm/ssm?

stiti cumva cam care e amenda care poate fi aplicata angajatorului respectiv?
eventual daca angajatul trimis acasa poate cere daune pentru acest comportament abuziv al angajatorului?

exista vreun organ al statului care sa il oblige pe angajator sa primeasca obligatoriu pe angajatul respectiv la munca, neexistand alta abatere decat aceea cu spalatul?

in cazul in care se ajunge la desfacerea (probabil) disciplinara a contractului de munca se poate castiga in instanta contestatia , avand in vedere ca mirosul nu este o marime ce poate fi masurata/ dovedita/
iar angajatorul sa fie obligat sa plateasca daune pentru perioada stata acasa de angajat?

mentionez ca domeniul de activitate este "alimentatie publica" iar contractul este incheiat pe perioada nedeterminata,
iar angajatul nu a semnat nici un document (cim, roi, aditional, fp) prin care sa se oblige sa se spele sau sa nu miroase.

va multumesc anticipat pentru raspuns.
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 17:11, 3 August 2013
@anji, sa stiti ca in regulamentul intern sau in proceduri / instructiuni /politici, angajatorul poate sa impuna astfel de reguli care nu sunt in codul muncii. De ex., poate si trebuie sa impuna programul de lucru, purtarea unei uniforme etc. (chestii care nu sunt in cod pentru ca nu sunt unice la nivel national).
De exemplu, in unele banci su firme de consultanta, sunt interzisi blugii, sandalelel, papucii si oja colorata pe unghii. Iar asta e legal.
Daca credeti ca o clauza din Reg. intern e abuziva, puteti cere anularea ei in instanta. Eu nu cred ca e cazul acum.


stimate domn!

vorbim concret despre angajata care efectiv pute a nespalare la sosirea la munca (nu stiu cu sa va traduc "pute". prin "acru" poate.
vorbim de miros de transpiratie invechita nu despre o boala.
aceiasi angajata nu miroase in unele zile, prima sau a doua dupa "baia" saptamanala.

angajatorul e om normal, nu vrea altceva decat normalitate.
pur si simplu a sesizat ca respectiva angajata pute .

si a mai sesizat ca nu poate rezolva aceasta problema fara a risca sanctiuni desi nu are nici o vina. nu se poate in nici un fel constata legal ca aia pute.

Adevarul este ca pare o situatie delicata (dincolo de hazul inerent) si din caz avem foarte putine detalii (care este scopul si situatia angajatorului care face asta, daca este adevarat ca angajatul x miroase neplacut = daca i-a mai spus si altcineva decat mirositorul de serviciu ca miroase, cum altfel a incercat angajatorul sa medieze problema, suntem siguri ca cele de mai sus nu sunt pretexte sa inlature persoane nedorite din alte motive decat transpiratia, ce garantii afera angajatorul impotriva unui tratament degradant etc. etc. etc.). Ce incerc sa spun este ca nu vad nelegalitatea "de principiu" a metodei descrise.


evident ca si clientii spun asta.


Ok. De intrat trebuie sa intre curat. Pentru ca una este sa vi la servici si alta este sa intri in servici. De aceea sunt vestiare.

nu va faceti ca nu intelegeti . e vorba de o femeie care vine la serviciu putind.

cred ca acest topic e pus la misto. Nu cred ca se poate asa ceva....

Daca totusi e real cazul, angajatorul poate suferi pagube materiale datorita acestui gen de angajati. Daca vine sanepidul, amenda, etc, etc. La o adica, angajatorul se poate indrepta impotriva angajatului din pricina caruia a fost amendat pentru a-si recupera paguba.


nu e pus la misto.
pur si simplu e vorba de o angajata care nu se spala si careia din cate observati nu poti sa-i faci nimic dpdv legal.
imi vine sa rad de naivitatea dvs.
de unde sa scoata respectiva angajata banii de amenda sanepid-ului????
sau sa fie tinuta la serviciu putind pana cand din retinerea de 10% din salariu sa se recupereze amenda?
eu incercam sa scot in relief faptul ca de la teorie la practica e cale lunga si ca mirosul nu poate fi constatat legal.

va informez ca nici o unitate de alimentatie publica nu primeste aviz de functionare daca nu are in dotare wc si chiuveta pentru spalatul mainilor, plus chiuveta pentru spalat alimentele.


da dar angajatii nu pot fi obligati IN NICI UN FEL sa le foloseasca.

In concluzie:
1. angajatorul face un abuz daca nu primeste la munca un salariat atata timp cat c.i.m. este activ
2. pentru buna desfasurare a activitati in care igiena trebuie sa fie ireprosabila, unitatile din alimentatia publica trebuie sa aiba obligatoriu grupuri sanitare dotate corespunzator (dusuri, sapun, chiuveta, wc etc.)
3. in regulamentul intern al acestor unitati trebuie sa se specifice clar modul in care salariatii trebuie sa se prezinte in fata clientului sau modul in care manevreaza bucatele in timpul programului de lucru, obligatia angajatorului de a oferii conditii salariatilor sa se spele precum si obligatia salariatilor de a se spala inainte de a intra in activitate
4 angajatorul sa se oblige sa puna la dispozitia salariatilor echipament de protectie (halate, manusi, masca de gura, produse de igienizare etc.)
4. regulamentul intern trebuie adus la cunostinta salariatilor


domnule, vorbiti prostii.
vorbeam de angajat care NU VREA sa foloseasca respectivele dotari.
@ anji

D.p.d.v juridic, angajatorul nu poate sa-i interzica niciunui salariat accesul la munca fara a se dispune incetarea c.i.m. acestuia si nici sa-l sanctioneze pe salariat pentru asa ceva .

In Regulamentul intern al angjatorului trebuie sa fie cuprinse reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii.

In contractele colective de munca, in statute si regulamente interne trebuie sa fie prevazute abaterile disciplinare care atrag raspunderea disciplinara a salariatilor.

@anji:
1. Daca ne spuneati de la inceput ca dvs. cereti sfaturi in numele angajatorului, poate ati fi si primit pana acum respectivele sfaturi.

2. In ultimul dvs. mesaj ati citat din raspunsurile a (cel putin) trei alti utilizatori diferiti: eu = smeagull, utilizatorul "codulmuncii", si moderatorul "freeelis" (si poate si "martonze"), facand un amestec din ele si apostrofandu-ne pe noi toti care v-am raspuns ca n-am inteles te miri ce din intrebarile dvs. si ca vorbim prostii.
Subliniez ca ati facut acest lucru doar ca sa va atrag atentia ca mesajele mele de mai sus, citite fara sa le amestecati cu ale altora, v-ar fi dat o solutie "schematica" la problema dvs., ori cel putin un inceput de solutie pentru angajator.
N-am intrat in detalii despre aplicarea acestei solutii in primele mele mesaje, pentru ca din primul dvs. mesj am inteles ca vorbeati din perspectiva angajatului nespalat (de regula angajatii intreaba cui sa se adreseze cu reclamatii).
Acum nu intru in detalii pentru ca nu mai am timp de alocat acestui subiect, oricum raspunsurile mele nu sunt citite / intelese si mai sunt si apostrofat. :)
In plus, am retinut ca scopul dvs. este, citez: "eu incercam sa scot in relief ca de la teorie la practica... " (ceea ce, pentru mine, in contextul asta, este egal cu: nu vreau o solutie, ca ar fi mult de munca sa o citesc si sa o aplic, vreau doar sa ma plang de situatie).

3. In raspunsurile mele anterioare ati fi remarcat ca eu nu vad nici abuzul si nici nelegalitatea unor astfel de controale dispuse de angajator. Consider ca daca este indeplinita o serie de conditii, angajatorul poate face ce vreti dvs., insclusiv suspendarea contractului de munca al sariatului care deranjeaza.
Numai bine!
Ultima modificare: Vineri, 2 August 2013
smeagull, utilizator
Anji,
Legal, nu puteti scapa de un angajat nespalat pe motiv ca miroase urat, dar aveti posibilitatea sa schimbati organizarea activitatii, de ex. reduceti un post de ospatar si suplimentati cu un post de patiser cu calificare, sau desfiintati un post de barman si inlocuiti cu bucatar calificat. V-am scris si mai inainte acest lucru. Simplu si elegant.
Dupa parerea mea nu s-a abordat discutia respectiva din toate punctele de vedere.
Nu se aminteste nimic de HG nr. 1198/ 24.10.2002 Norme de igiena in sectorul alimentar si HG nr. 1091/ 2006 Cerinte minime de securitate si sanatate pentru locul de munca.
Pe scurt - aceste acte normative stabilesc faptul ca un lucrator din alimentatia publica trebuie sa aiba o igiena personala perfecta, dar si obligatia angajatorului de a crea conditii la locul de munca (dusuri, vestiare pentru haine de strada/ haine de lucru, deodorante, etc.) pentru intretinerea igienei personale a lucratorilor, dar si pentru igienizarea spatiului de lucru.
Angajatorul din alimentatia publica poate sa mentioneze in Regulamentul de ordine interioara si in instructiunile proprii ssm, obligatia lucratorilor de a face dus la intrare-iesirea din schimb, de a schiba hainele de strada cu hainele de lucru (EIP din dotare) dar in acelasi timp este obligat sa aiba prevazute prin proiect si in stare de functionare, in spatiul respectiv, grupuri social-sanitare dotate corespunzator pentru ca lucratorii sa-si poata pastra in orice moment igiena personala, la cel mai inalt standard, pentru evitarea epidemiilor.
Nu cred ca angajatorul poate trimite legal lucratorul acasa, daca este transpirat sau miroase, dar in acelasi timp pe langa normele de bun simt ale fiecarui individ in parte, normele sanitare si sanitar veterinare nu ii permit lucratorului sa desfasoare activitati in domeniul alimentar.
Sunt elemente esentiale care nu se au in vedere: autorizarea functionarii respectivei firme, din punct de vedere ssm, sanitar si sanitar-veterinar. Institutiile statului (ITM, politia sanitara, politia sanitar-veterinara) au obligatia sa verifice daca declaratiile pe propria raspundere date la data infiintarii firmei de catre angajator, respecta prevederile legale. Daca nu s-a facut acest lucru, atunci este obligatoriu ca aceste institutii sa fie sesizate.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Concediere (disciplinar?) pt. lipsa igiena Radu Palu Radu Palu Bună ziua! Lucrezi muncă de birou, marea majoritate a timpului fiind singur la servici. Şeful meu vine odată la 2-3 săptămâni, azi iar s-a legat de ... (vezi toată discuția)
Discriminare in functie de sex la locul de munca BlossomDead BlossomDead Salut, Doresc prezint si eu o situatie care m-a lasat cel putin nelamurit. De cateva luni (cu aproximatie 3) lucrez intr-un call center unde discut cu ... (vezi toată discuția)
Concediere in baza art.61 lit a din codul muncii felixaurel felixaurel buna ziua ma numesc apetrei felix aurel sint din bt am fost dat afara de la firma skiptrans conf. art 61 lit a . motivul ptr care am fost dat afara cum scrie ... (vezi toată discuția)