avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 996 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Contract prestari servicii cu taxele si impozitele ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Contract prestari servicii cu taxele si impozitele unui CIM, platite de beneficiar

Buna ziua. E stabilita obligativitatea incheierii unui CIM in cazul administratorului.
Dar daca se constata ca din iulie 2012, exista un contract PRESTARI SERVICII, cu o persoana care nu este autorizata si inregistrata la registrul comertului si organele fiscale?
Pentru prestarea unor astfel de activitati persoanele fizice autorizate, pot incheia astfel de contracte, emit factura conta sumei incasate, depun declaratii la ANAF in baza carora se stabileste impozitul pe venit. Corect?
Prestatorul de servicii in baza unui contract de prestari servicii nu beneficiaza de regimul de protectie reglementat de Codul muncii de care beneficiaza salariatii si nu este asigurat in cadrul sistemului national de pensii sau asigurari sociale de sanatate.
In tot acest timp, s-au platit (cel putin asa s-a afisat la lista de cheltuieli) toate taxele si impozitele( aferente unui salariu de 1200ron/luna, net)in valoare de aprox. 500/luna.
Intrebare:
1. Este corecta, logica si legala acesta situatie?
2. Administratorul nu poate beneficia de taxele si impozitele platite de catre Asociatie, nici ca asigurari de sanatate, nici ca vechime si contributii la calcularea pensiei.Risca administratorul sa trebuiesca sa returneze Asociatiei sumele platite? Mentionez ca are un CIM norma intreaga la o unitate spitaliceasca de stat.
3. In cazul unui contract de colaborare ( asa s-a aprobat in CEx.) ar fi trebuit sa-si plateasca singur impozitele si sa complecteze declaratii ?
va multumesc
Cel mai recent răspuns: Octavia Turbatu , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 20:16, 10 Iunie 2014
@octavia59
Vina este a reprezentantului legal al asociatiei, presedintele, care ar trebui sa cunoasca si sa respecte legile, nu se voteaza in Adunare generala forma de angajare pentru administrator sau femeie la curatenie, acest aspect este prevazut in legislatie.
Verificati daca se depune D112 si ce se declara in ea,mi se par cam mici contributiile pentru asa venituri nete !
Pentru a plati administratorului 1200 lei, asociatia ar cheltui 2139 lei, din care 1200 net-administrator, 468 lei retineri angajator si 471 lei retineri angajat
Ultima modificare: Vineri, 6 Iunie 2014
elenazan, utilizator
elenazan a scris:

@octavia59
Vina este a reprezentantului legal al asociatiei, presedintele, care ar trebui sa cunoasca si sa respecte legile,

Conditia obligatorie sa indeplinesti functia de presedinte este aceea de a fi proprietar in imobilul respectiv. Legislatia nu precizeaza studii pt presedinte. El trebuie sa fie
omul care locuieste in bloc si caruia ii pasa de acel imobil
.

Legea spune cam asa:
Preşedintele asociatiei de proprietari supraveghează şi urmăreşte aplicarea
hotărârilor adunării generale, respectarea prevederilor statutului şi acordului de
asociere, precum şi aplicarea deciziilor comitetului executiv.


Presedintelui nu-i poti cere sa aiba studii in drept, in contabilitate, in legislatia muncii...etc. El poate fi oricine, poate fi si o persoana care nu are nici macar liceul absolvit. Atat timp cat este un om de buna-credinta, gospodar, diplomat si popular in relatiile cu vecinii, bataios in relatiile cu tertii....atunci este CANDIDATUL IDEAL.

Oamenii cu studii trebuie sa fie Administratorul si cenzorul.

De aceea exista CENZOR,( pe care aproape nimeni nu-i baga in seama si le desconsidera rolul intr-o asociatie), pt a fi omul care sa cunoasca legislatie. El trebuie sa aiba obligatoriu studii. Atunci cand se opteaza pt un cenzor extern se asigura conditiile optime de independenta (nu este prieten nici cu administratorul nici cu presedintele, nici cu Popescu de la 2 care are restante...etc) si, cel mai important, calificare profesionala pt a exercita activitatea de cenzorat.

Cenzorul sau comisia de cenzori a asociatiei de proprietari are, în principal,
următoarele atributii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor şi
regulamentelor;
b) verifică executia bugetului de venituri şi cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;


Asociatia dvs are cenzor, pt ca in lista de salarii nu era inclus? Daca ar fi existat, atunci el ar fi fost primul care ar fi tras semnalul de alarma asupra contractelor.

Apoi, administratorul.....pai, daca el, insusi, nu cunoaste forma de contract prin care poate exercita aceasta meserie.....atunci aveti angajat omul nepotrivit!

elenazan a scris:
...Pentru a plati administratorului 1200 lei, asociatia ar cheltui 2139 lei, din care 1200 net-administrator, 468 lei retineri angajator si 471 lei retineri angajat ....


Corect, in situatia in care este angajat cu functia de baza la asociatia de proprietari, ceea ce nu este cazul:

octavia59 a scris:
...Mentionez ca are un CIM norma intreaga la o unitate spitaliceasca de stat.....


Deci, 1200 lei net + 512 lei contributii angajat + 476/477 (in functie de procentul fondului de accidente la data aplicarii) = 2189 lei.
Atat ar trebui sa apara in Lista de intretinere costul cu angajarea administratorului. De aici apare "economia" ca sa-i zicem asa.

octavia59 a scris:
...In tot acest timp, s-au platit (cel putin asa s-a afisat la lista de cheltuieli) toate taxele si impozitele( aferente unui salariu de 1200ron/luna, net)in valoare de aprox. 500/luna......


989 - 500 = 489 lei

Contractul de prestari servicii sau conventie, cum doriti sa-i spuneti NU ESTE ILEGAL, doar ca, asa cum v-am spus in primul meu comentariu:

andrei_k a scris:
...venitul obtinut (1200 lei net) trebuie reconsiderat ca un venit din activitate dependenta iar impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii recalculate si virate, ele fiind venituri salariale realizate in afara functiei de baza....


Asta se poate intampla la un eventual control ITM pe care-l doriti, pe langa amenda de 10000 lei, caci, nu va imaginati ca ITM va pleca (,) cu mana goala, se gasesc destule, ba medicina muncii, ba protectia muncii...etc

Aceste sume recalculate si amenda vor fi platite de asociatie ca angajator, si suportate de toti locatarii. Ca sa obtineti acesti bani de la organele de conducere, trebuie sa achitati toti acesti bani mai intai, apoi sa le demonstrati culpa in instanta de judecata, alti bani, alta distractie (expertiza contabila, mediator, taxa de timbru, avocat, etc)

Trebuie sa cantariti bine ce decizie veti lua, atat timp cat afecteaza buzunarul tuturor proprietarilor. Discutati toate aceste aspecte in adunarea generala si luati doar impreuna o decizie finala.
Ultima modificare: Vineri, 6 Iunie 2014
andrei_k, utilizator
La un fond de salarii nete de 2150 lei impozitul si contributiile angajatilor si angajatorului sunt de cca 80%, asta insemnand in cazul dv. o suma de cca 1720 lei. Or dv. ne spuneti ca se plateste suma de 954 lei. Diferenta este economia care se face pentru ca administratorul nu are CIM, ci conventie civila.

Cat de mare sau mic este salariul administratorului nu comentez pentru ca nu stiu ce are de facut acel om la dv. in asociatie, dar cu siguranta n-a venit de pe strada si s-a numit singur administrator si v-a impus banii de salariu. El a fost angajat, s-a decis forma de angajare de catre comitet, respectiv presedinte.... La asta ma refeream cand spuneam ca nu e moral sa-i cereti lui inapoierea banilor, ca pentru acei bani a muncit asa cum s-a invoit, negociat, la angajare.

De ce sa va fie frica sa cereti D.112 si chitantele de plata catre ANAF?
Pai chiar cu asta trebuie sa incepeti atunci cand vreti sa intreprindeti ceva. Sa va documentati inainte de toate.
Statul de salarii, D112, chitantele de plata.
Multumesc mult, @andrei_k, abia acum am inteles cum stau lucrurile. Concluziile mele sunt:
1. Contractul de prestari servicii este nul. Prestatorul nu este PFA.
2. S-a recurs la acest lucru, pentru a nu plati toate taxele unui CIM, aprox.500 ron, asta insemnand un net de 700ron, pentru ca cheltuielile noastre sa nu se mareasca, sa ramana ca acum. Oamenii nu cunosc aceste aspecte, dar le vor afla.
3. Asociatia a platit in tot acest timp taxele corecte, aferente unui CIM. Daca CPS era valabil, nu aveam de ce sa platim acesti bani.
4.Voi solicita D112, statul de plata si chitanta achitare taxe pe ultimile trei luni.Sper ca macar CIM femeii de serviciu si contractul de mandat al presedintelui este corect calculat.
Cine stie, poate administratorul isi plateste cei 16%, chiar daca nu este PFA, sau are declaratia 200.
5. Cenzorul este o firma cu contract ( pentru care nu platim taxe). Voi solicita punctul lor de vedere in acest caz., legea il face responsabil .
6. Sesizarea ITM a fost trimisa, urmeaza decizia lor. Poate se reconsidera contractul adm., prin plata corecta retroactiv, noi suntem la zi cu taxele, dar sigur vom lua amenda.
De 2 ani, insist cu protectia muncii ptr. adm. si femeia serviciu, dar nu am fost luata in seama, cu greu i s-a dat niste manusi dupa ce s-a taiat rau la mana. Dar, are medicina muncii anual ( avem cunostinte la spital!) Asa ca, fara sesizarea mea, ITM tot avea de ce sa ne amendeze.
Si parerea mea este ca presedintele trebuie sa cunosca L230/2007, ATAT !
Restul, fiecare pe domeniul sau. Nu poti fi un bun gospodar in folosul comunitatii ( care plateste un salariu plus taxe)daca nu stii ce poti si ce nu poti face, ce obligatii si ce drepturi au membrii asoc.
Legea Bunului Plac, eu nu o respect.
Va multumesc, voi mai apela la ajutorul dvs.
Eu nu am cum sa cunosc situatia din asociatie, pt ca nu am actele pe masa si nici dvs., cea care ne relatati intrega poveste nu le aveti. Pot doar banui din cifrele avansate cam despre ce e vorba.

Daca pornim de la ipoteza ca administratorul are contract de prestari servicii si nu CIM, inseamna ca asociatia a declarat si virat impozite si contributii pt contract de prestari servicii, care sunt la aproape jumatate din cat ar fi trebuit sa plateasca pe CIM.

Daca acest contract va trebui reconsiderat CIM, atunci, ATENTIE!, angajatorul are obligatia sa recalculeze din urma, sa faca declaratii rectificative si sa vireze, toate aceste diferente de calcul rezultate. Acesti bani vor fi platiti de catre asociatie, ci NU de catre salariat, in speta administratorul. Obligatia incheierii unui CIM este a angajatorului ci nu a angajatului. Deci, angajatul nu va da nici macar 1 leutz inapoi, ci va primi (indirect) contributii mai mari catre bugetul de asigurari sociale, sanatate, etc. Ca urmare, daca va fi cineva castigat din toata povestea asta, va fi angajatul.

Daca, la un control veti scapa poate doar cu un avertisment in loc de amenda, convingandu-i pe inspectori de buna-credinta, totusi, de plata sumelor recalculate, precum si dobanzile si penalitatile aferente, nu veti scapa. Este pregatita asociatia, in speta, proprietarii, in acest moment sa suporte o cheltuiala la intretinere de cinci cifre? S-ar putea sa deschideti o cutie a Pandorei din care cu greu isi va mai reveni asociatia.

Sfatul meu: mergeti urgent si retrageti-va plangerea!!!

Daca vreti sa trageti pe cineva la raspundere, incepeti cu firma care va asigura serviciile de cenzorat, pt ca este INADMISIBIL, ca o firma autorizata CECCAR sa faca asemenea greseli de 2 lei. Daca presedintele sau membrii CEX au scuze, nefiind obligati sa aiba studii obligatorii, ei bine, expertul contabil reprezinta treapta superioara a profesiei contabile. In prima instanta, am crezut ca aveti un cenzor de forma, asa cum se procedeaza in majoritatea asociatiilor din pacate. Am ramas insa, mut, cand am citit ca aveti un cenzor extern, mai mult, o societate comerciala de expertiza contabila.

@octavia59,
De oameni ca dvs.doritori de a respecta legea este nevoie acuta in orice asociatie de proprietari, si in general in societatea romaneasca. Dar, pt a ajuta in adevaratul sens al cuvantului, trebuie sa va implicati in conducerea si organizarea asociatiei, sa participati la sedintele comitetului executiv, daca nu ca presedinte, macar ca membru. Stand deoparte si facand plangeri impotriva asociatiei din care faceti parte nu veti ajuta deloc, dimpotriva!

Ganditi-va bine, inca puteti repara si ajuta cu adevarat asociatia, dar nu pe drumul acesta.

Alte discuții în legătură

Fiscalitate venituri personal asociatii de proprietari mag1962 mag1962 1)Daca Administratorul este pensionar ce contributii trebuie sa dea Administratorul si Asociatia de _Proprietari catre stat conform noului cod fiscal? 2)Se ... (vezi toată discuția)
Conventie de prestari servicii sau contract individual de munca? Maria2143 Maria2143 Buna seara! Care este forma legala de angajare a personalului: presedinte, cenzor, administrator, femeie de serviciu, portar intr-o asociatie de ... (vezi toată discuția)
Angajare stoianavadanei stoianavadanei va rog sa-mi spuneti, daca femeia de serviciu la asociatia de proprietari este angajata cu conventie civila nu cu c.i.m. iar asociatia plateste toate taxele ... (vezi toată discuția)