avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 748 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Discuţia la modă Decizie CCR: Religia devine materie optionala in scoli
Discuție deschisă în Discuţia la modă

Decizie CCR: Religia devine materie optionala in scoli

In sfarsit, as zice.


Curtea Constituțională a decis, miercuri, că prevederea din Legea educaţiei care obliga părinții să completeze cereri speciale pentru ca elevii să nu participe la ora de religie este neconstituţională. Astfel, ca urmare a deciziei CCR, cererile vor fi completate de părinții care vor ca elevii să studieze această disciplină.

"Religia face parte din planul cadru. Până acum, elevul major, părintele sau tutorele trebuiau să facă o cerere pentru a nu participa la cursurile acestei discipline. În urma deciziei de astăzi (miercuri - n.r.), s-a stabilit că trebuie să spui când vrei să participi la cursurile de Religie, nu să spui când nu vrei. Astfel, s-a decis că aceste cereri vor fi completate doar de cei care vor să facă religia", au precizat, pentru Mediafax, oficiali din cadrul Curţii Consituţionale.

Prin decizia de miercuri, judecătorii CC au stabilit că prevederile articolului 9 alineatul (2) din Legea învățământului numărul 84/1995 şi cele ale articolului 18 alineatul (2) teza întâi din Legea educației naționale nr. 1/2011 sunt neconstituţionale.

Primul articol de lege prevede: "La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest caz situaţia şcolară se încheie fără această disciplină. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină".

Acelaşi aspect îl are în vedere şi articolul 18 alineatul (2) teza întâi din Legea educației naționale: "La solicitarea scrisă a elevului major, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest caz, situația școlară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează și pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condițiile pentru frecventarea orelor la această disciplină".

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională a admis, cu majoritate de voturi, excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile celor două articole de lege sunt neconstituționale.

Această excepţie de noconstituţionalitate a fost ridicată de profesorul Emil Moise, într-un dosar civil aflat pe rolul Judecătoriei Buzău, în care acesta a dat în judecată Liceul de Artă "Margareta Sterian" din Buzău.

În august 2006, acelaşi Emil Moise cerea preşedintelui Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) să dispună "anularea situaţiei discriminatorii create prin prezenţa obstinantă a simbolurilor religioase în holurile, cancelariile şi sălile de clasă - în afara orei facultative de Religie - ale Liceului de artă Margareta Sterian din Buzău", unde învaţă fiica sa, Teodora Moise, cât şi în toate unităţile publice de învăţământ din judeţul Buzău.

Moise susţinea atunci că predarea religiei în instituţiile de învăţământ publice "constituie o discriminare împotriva persoanelor agnostice sau de altă confesiune decât aceea căreia îi aparţin simbolurile religioase (...) şi o încălcare a dreptului fundamental la egalitatea de şanse, deoarece prin acceptarea simbolurilor religioase unităţile publice îşi asumă transmiterea (inclusiv) a valorilor de inferiorizare a femeilor, practicate de religia respectivă".

În prezent, religia este disciplină opţională, elevii având posibilitatea de a alege studierea acesteia sau a alteia.

Predarea religiei în şcoli a stârnit de mai multe ori controverse şi dispute în spaţiul public.
Cel mai recent răspuns: Ares-3 , moderator 08:42, 22 Ianuarie 2015
Interventie moderator
aidu scrie:

In alta ordine de idei, de ce studiem zoologie sau chiar istorie?
Oare nu este cel mai cumplit si criminal ca elevii sa fie indoctrinati, cu mandrie patriotica, ca cei mai mari eroi ai tarii sunt aia care au omorat cei mai multi turci ???
As tinde sa fiu de parere ca cel mai bun loc al istoriei este ingropata cat mai adanc... nu pe bancile primilor ani de scoala!!
Istoria in general este cea mai mare rusine a omenirii. Chiar si oamenii rationali nu pot spune ca privesc cu mandrie spre copilarie... eventual cu un fel de haz 'ce prost eram'.

N-as fi crezut ca un om care a mers la scoala, foloseste un computer si scrie corect gramatical poate sa puna asemenea intrebari sau sa faca astfel de afirmatii. Nu pot sa va raspund sau sa va contrazic pentru ca m-ati lasat fara cuvinte. Subiectul topicului este altul. Respectati-l, va rog, altfel o sa va editez sau o sa va sterg mesajele in intregime si nu doar pe motiv de offtopic ci si pentru ca regulamentul cere ca mesajele sa aduca un plus de valoare discutiilor in care sunt postate.

Multumesc!
aidu a scris:

Educatia religioasa de obicei pune accentul pe spiritualitate si etica, nu pe istorie si politica

Care educatie religioasa? Cea crestina? Pai aceea pune accent pe "imitatio Christi" imitarea lui Iisus care, dupa cum se vede din citatul din Biblie de pe pagina anterioara, ii privea cam de sus pe cei care nu erau evrei.
Afara de afirmatiile pline de generalitati naive gen: "educatia religioasa pune accent pe morala si etica" pe care d-vostra si avocat_lascoschi le publicati fara nici un argument haideti sa vedem, cu citate, ce invata copiii la ora de religie.

In Abecedarul Micului Creştin, Ed. Didactică şi Pedagogică, 2002, autor Preot Ioan Săuca, Dumnezeu este mereu vigilent, vede tot si nu iarta nimic. Morala cre(s)tina arata in felul urmator.
" Vasilica este un copil rau. El s-a urcat pe o scara sa strice cuibul rindunelelor. Dar a patit-o! Dumnezeu l-a vazut si i-a tras scara". Baiatul a cazut, poza il arata zacand inconstient, si a ajuns la medic cu capul spart. In schimb, randunelele zboara fericite si ii multumesc lui Dumnezeu.


Manualul de Religie pentru clasa I, al Editurii Sf. Mina Iasi ( autori Camelia Muha, Maria Orzetic si Elena Mocanu) ii invata pe micuti cum sa investeasca in Dumnezeu rugi pentru a li se indeplini dorintele. Poza unei fetite care sa roaga sa cistige primul loc la un campionat de sah (H.F.!) este deosebit de sugestiva. Rugamintea ii este indeplinita si fotografia sugereaza ca ceilalti competitori care nu s-au adresat Domnului nu au avut acelasi noroc. Morala e clara:
" Rugaciunea staruitoare si placuta lui Dumnezeu nu ramine fara raspuns".
Folosul practic al rugaciunilor este afirmat explicit la pagina 37.
" Participarea la slujbele de la biserica ne aduce mult folos".


In manualul de religie pentru clasa a doua din 2014 este povestea despre Avraam pe care Dumnezeu l-ar fi instigat sa-si ucida unicul fiu si sa-l prajeasca apoi la gratar.

Ce invata copiii din povestilea acestea?
Unu. Din prima invata ca Dumnezeu este un fel de "capo di tutti capi" care la fel ca un nas mafiot psihopat sentimental si capricios poate lasa nepedepsiti violatorii de copii sau pe Hitler dar ii trage scara lui Vasilica.
Doi. Din a doua poveste invata ca munca e pentru fraieri si ca nu trebuie sa-si bata capul cu partidele lui Wilhel Steinitz, manualul de finaluri al lui Grigori Levenfish sau cu filozofia deschiderilor hiermoderne si partidele lui Kasparov ci, ca sa castige la sah, trebuie sa se roage la Domnul :foottap:
Trei. A treia poveste insa e cea mai tare. Copiii invata ca daca D-zeu iti cere sa-i tai gatul cuiva trebuie sa o faci fara sa clipesti ... D-zeu le-a cerut jihadistilor (asta zic ei iar D-zeu nu vine sa-i contrazica) sa le taie gatul unor ziaristi, lucru care s-a si intamplat (probabil fie pentru ca ingerii erau ocupati, fie pentru ca se terminase provizia de miei).


Dupa cum nu cred ca n-ati vazut, si eu sunt critic la modul cum se desfasoara tot demersul educativ in Romania, poate cu precadere cel religios :)
Am enuntat si ca sunt adeptul unei instructii religioase comparate si multidisciplinare.

In ceea ce priveste jertfa lui Avraam, sunt de acord cu critica. Exemplul e prea controversat pt clasa a 2a. De fapt, repet, o educatie comparata ar fi mult mai utila. Si legendele grecesti sunt f frumoase!

Ultima modificare: Vineri, 16 Ianuarie 2015
Ares-3, moderator
@ u.b.i.k.

Eu cred ca este foarte complicat pentru cei din clasele primare sa poata percepe clar ceva ce este extrem de complicat.
Nici exemplele nu cred ca au fost expuse in mod inspirat.

Problema intelegerii constituie un proces logic care este cu adevarat complicat.
Credinta pe Vechiul Testament era ceva pe care foarte putini o puteau respecta chiar si in acele vremuri.

In final nu s-a taiat gatul nimanui dar s-a verificat credinta...
Copilul a scapat nevatamat.
Exagerati daca analizam problema ca si oameni mari si nu precum niste copii din scoala primara...
In fine...ziceam ca este extrem de complicat...si nu numai pentru cei mici.

Cat priveste jihadistii Dumnezeu nu le-a cerut nimic.
Fac ei asa pentru ca le-a fost atacat profetul Mohamed.
Ei considera ca este drept asa desi cauza lor este falsa.
In realitate sunt manipulati de sefii de retea sau de alti sefi mai mici...

Noul Testament are alta conotatie.
Are o conotatie a pacii.
Prin Noul Testament s-au schimbat regulile vechi in sensul celor mentionate cu privire la Avraam...

S-a ajuns la invierea lui Lazar si a lui Isus.
S-a ajuns la viata...


[Editat cf. 2.8 din regulament: Poti apela la functia de citare dintr-un mesaj anterior al altui utilizator cu conditia ca acest citat sa nu se afle pe aceeasi pagina si sa fie doar fragmentul la care te referi. Te rugam sa nu exagerezi cu citarea intregului mesaj daca nu e necesar.]




Ultima modificare: Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015
Ares-3, moderator

Exagerati daca analizam problema ca si oameni mari si nu precum niste copii din scoala primara...

:D Pai suntem copii sau oameni mari? Noi, cei care participam la discutie, am cam terminat cu scoala deci am trecut de faza in care aflam lucruri la aceea in care le analizam, discernem, alegem etc. si discutam despre lucruri pe care le-am gandit cu creierul propriu nu doar ni le-am insusit.
Religia este sau poate fi pilon pentru suflet. La modul concret nu a contribuit si nici nu poate contribui la progresul omenirii asa cum o face stiinta. Cum scopul invatamantului este pregatirea copiilor pentru integrarea in lumea reala cu un bagaj de cunostinte care sa asigure, printre altele, dezvoltarea societatii, mi se pare absurd ca scoala sa aseze religia pe acelasi loc cu biologia, zoologia sau educatia civica. Nu mai zic de fizica, chimie si matematica, ele au locul lor pe care credca nu-l poate contesta nimeni cu niciun argument.

Faptul ca acum parintii care vor ca ai lor copii sa studieze religia (asa cum au gandit-o autorii manualelor, adica prost) pot cere acest lucru scolii a asezat lucrurile in ordinea fireasca. Adica eu, parinte, pot sa cer sa se ocupe altcineva de educatia religioasa a copilului meu daca sunt de parere ca la scoala altul o poate face in locul meu sau mai bine decat mine.
Religia este optionala in general, de ce ar fi la scoala altfel?
Ultima modificare: Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015
Ares-3, moderator

Alte discuții în legătură

Charlie hebdo Adalbert Gabriel Gazdovici Adalbert Gabriel Gazdovici Banuiesc ca toata lumea a aflat deja despre atentatele din Franta. M-a surprins pozitia unui cunoscut ziarit roman care spunea ceva de genul \\"si-au catutat-o ... (vezi toată discuția)
Farse pioase Adalbert Gabriel Gazdovici Adalbert Gabriel Gazdovici Heeei, legenda spune ca daca ai credinta cat un bob de mac nu numai ca poti ajunge in imparatia cerurilor dar mai ai si bilet in primul rand la spectacolul ... (vezi toată discuția)
Despre biblie handsu handsu Bibilia contine interdictii si recomandari , care nu mai pot fi valabile pentru omul zilelor noastre ? (vezi toată discuția)