avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 650 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Institutiile de stat care administreaza fondul locativ ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Institutiile de stat care administreaza fondul locativ se asimileaza asociatiilor de proprietari?

Buna ziua, am cumparat de la o institutie de stat care administreaza fondul locativ locuinta la care plateam chirie. In contractul de inchiriere era prevazuta o penalitate de 0,2% pentru restante obligatii plata. In contractul de vanzare cumparare intre mine si institutie se precizeaza ca contractul de inchiriere inceteaza de drept dar este si o clauza prin care eu sunt de acord sa continui raporturile de administrare cu institutia pana la infiintarea asociatiei de proprietari. Chiar si dupa ce am devenit proprietar am constatat ca institutia percepe penalitati de 0,2% pentru restante; pe care eu am refuzat sa le platesc deoarece consider ca nu exista baza legala. Institutia spune ca ei percep aceste penalitati deoarece sunt asimilati unei asociatii de proprietari conform legii 230/2007 si m-a actionat in instanta. Cine are dreptate?
Adam grecu
1. In bloc sunt aprox 65-70 apartamente, nu stiu exact cati proprietari sunt si cati chiriasi la DAFL, insa stiu sigur ca sunt mai multi de 3 proprietari. Sunt multi proprietari insa nu stiu daca se ajunge la 50% plus 1, cat am inteles ca ar fi legal pentru constituirea unei asociatii de proprietari. Oricum proprietarul cel mai mare este DAFL care are cele mai multe apartamente, pe cand fiecare dintre noi nu are decat unul.

2. Da, asa este, DAFL este furnizorul serviciilor de intretinere (apa, caldura, curatenie) fac un tabel cu cheltuielile lunare pe care in defalca pe apartementele din bloc si il afiseaza la avizier.
Pana a deveni proprietar am avaut un contract de inchiriere, care avea una din clauze prin care era stabilita o penalitate de 0.2% pentru restantele la cheltuielile de intretinere si chirie. Dar acest contract a incetat odata cu semnarea contractului de vanzare - cumparare, in care este formulata clauza: "contractul de inchiriere si anexele acestuia inceteaza de drept, fara punere in intarzaiere si fara alta formalitate la data incheierii contractului de vanzare cumparare"

Deci pana a deveni proprietar am platit penalizari in cazul intarzaierilor in mod corect deoarce exista clauza respectiva in contractul de inchiriere.

Banuiesc ca se aplica aceleasi regului la toata lumea pentru ca este un sistem informatizat. Iar acest sistem este la fel si pentru chirirasi si pentru proprietari. Parerea mea este ca in cazul proprietarilor este gresit.

3. Aveti dreptate la nivel de principiu, insa nu ar trebui sa prevaleze legea? Nu ar trebui ca obligatiile partilor sa fie intr-un contract de prestari servicii (sau de administrare imobil in cest caz)? Este clar reglementat pentru chiriasi insa pentru proprietari nu este.
Daca v-ati face abonament la Vodafone si v-ar factura penalitati, fara ca respectivele penalitati sa fie in contract, v-ar conveni?
Cyan
Nu am un contract de administrare cu DAFL, ci singura legatura este respectiva clauza citata de Dvs. O clauza referitoare la penalitati a existat in contractul de inchiriere, insa acest contract a incetat la data semnarii contractului de vanzare cumparare *vedeti raspuns pt Adam Grecu).

DAFL insa se preleveaza de legea 230/2007, unde asociatiile de proprietari pot stabili penalitati de maxim 0.2%. In traducere libera, DAFL se considera si doreste sa fie asimilata ca asociatie de proprietari, fara ca blocul sa aiba o asociatie de proprietari (asa cum spune legea 230).

Nu aparea defalcarea cheltuielilor in contractul de inchiriere, ci era specificat ca se plateste o chirie de x lei si intretinerea lunara pe baza tabelului de la avizier. Insa aveti dreptate, nu exista nici o clauza care sa lege contractul de vanzare cumparare de vreo clauza din contractul de inchiriere, alta decat sintagma "Cumparatorul se obliga si declara in mod expres sa continue raporturile de administrare cu vanzatorul imobilului pana la infiintarea asociatiei de proprietari"

De fapt, explicatia furnizata de DAFL este ca ei sunt administratorul imobilului iar administrarea se face conform legii 230/2007. Aceasta lege are un articol "Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat."
Deci, pentru mine care nu am studii juridice situatia aceasta se rezuma asa: DAFL pretinde ca are atributii de asociatie de proprietari, fara a fi indreptatita legal.
Astept parerile juristilor si avocatilor care sigur au mai multa experienta decat un economist.
Administratorul imobilului nu poate adminstra imobilul in baza legii 230/207 pentru simplul fapt ca nu exista asociatie de proprietari.

In lipsa asociatii de proprietari administrarea se face in baza contractului intre parti si a codului civil privind coproprietatea fortata.

[ link extern ]

DAFL de ce nu infiinteaza asociatie de proprietari daca detine mai multe apartamente in proprietate?
Cyan
Nu stiu dar banuiesc ca ar fi doua motive: ei isi doresc sa administreze imobilele pentru ca daca nu le-ar mai administra nu ar mai avea obiect de activitate si s-ar desfiinta. Iar o asociatie de proprietari poate decide sa incheie contacte individuale la gaze, apa etc si sa scoata DAFL din schema.
Al doilea motiv e dat de lentoarea specifica institutiilor de stat romanesti la care se adauga lipsa de competenta.
Ultima modificare: Marți, 27 Iunie 2017
eferalgan, utilizator
Este un non-sens, este ilogic ca un vanzator sa isi dea in judecata cumparatorul pentru nerespectarea unei clauze netemeinice!!

Cum motiveaza DAFL in plangerea depusa in instanta solicitarea platii penalizarilor de 0.2%, ce a invocat "in fapt" si in special "in drept", adica ce temei legal a invocat?

In drept ar trebui sa invoce art. x din contractul de administrare sau de v/c.

Alte discuții în legătură

Se pot aplica 2 tipuri de penalizari la asociatiile de proprietari? elena covaci elena covaci in cadrul asociatiei noastre s-au aplicat 2 tipuri de penalizari:penalizari de 0.2% pe zi si penalizarile ce au venit de la furnizori conform restantei din ... (vezi toată discuția)
Tert in contract vanzare cumparare apartament si administrare imobil alexmc alexmc Buna ziua, Am cumparat un apartament intr-un bloc nou si am o problema legata de administrare. In contractul de vanzare cumparare, vanzatorul-investitor, ... (vezi toată discuția)
Fostul proprietar nu isi plateste datoriile la intretinere oanairina1977 oanairina1977 Buna ziua, Ma aflu in situatia de a fi achizitionat un apartament in luna octombrie 2007. La semnarea contractului de vanzare-cumparare in fata notarului, ... (vezi toată discuția)