Ca o tema la educatie,ar fi si subiectul :
Nu accepta santajul sentimental!
Avand in vedere ca pentru a exista santaj sentimental este nevoie de doi oameni, a venit timpul sa recunosti care este rolul jucat de tine in aceasta situatie.
Acest gen de santaj contine in interiorul sau o amenintare de genul: daca nu faci ce zic eu, voi pleca, te voi parasi, o sa mi se faca rau, cine stie ce se va intampla etc.
Santajistii de acest fel sunt de obicei persoane din anturajul nostru (prietenii nostri apropiati, partenerii, membrii familiei cu care am avut initial o relatie buna) care ne fac sa ne simtim obligati sa le indeplinim dorintele, vinovati daca ii refuzam sau sa ne fie teama ca ne vor parasi, daca nu-i ascultam.
Daca raspunzi "da" la cel putin una din intrebarile de mai jos, inseamna ca esti victima unui santaj sentimental:
• Cei din jurul tau te ameninta ca iti vor face greutati daca nu le indeplinesti dorintele?
• Apropiatii tai vor in permanenta din ce in ce mai mult de la tine, indiferent de cat de mult le oferi, sau presupun cu regularitate ca vei ceda in fata presiunilor lor?
• Partenerul te ameninta permanent ca va pune capat relatiei sau iti da de inteles ca intra in depresie daca nu faci ce vrea el?
• Partenerul ignora cu regularitate sentimentele si dorintele tale sau te eticheteaza frecvent drept egoista, lacoma, lipsita de sensibilitate daca nu cedezi in fata lui?
• Iti face promisiuni nechibzuite pe care de obicei nu le respecta?
• Te aproba atunci cand cedezi, dar te dezaproba cand nu o faci?
Daca te regasesti in situatiile descrise mai sus, este necesar sa intelegi procesul: persoanele care te santajeaza sentimental se comporta in aparenta cu multa afectiune, te manipuleaza si te determina sa simti confuzie, dezorientare si iritare, iar in final sa iti pierzi increderea in tine si in propriile tale perceptii.
Fiecare dintre noi intra intr-o relatie cu punctele sale slabe: regrete, nesiguranta, temeri, iritari acumulate, suparari si nu putem fi santajati sentimental decat daca ii lasam pe cei apropiati sa afle care sunt punctele noastre sensibile si sa inteleaga ca vom reactiona prompt daca vor apasa pe "butoanele" in cauza.
Este important sa ne amintim ca, cedand de fiecare data in fata celor apropiati, le aratam cum sa ne santajeze in continuare, ii incurajam si le comunicam ca pot repeta santajul si in viitor. Daca nu facem efortul de a stopa santajul sentimental, ajungem sa punem in pericol relatiile noastre cele mai importante si intregul nostru respect de sine.
Trebuie sa invatam ca nimic nu se va schimba in viata noastra daca nu ne schimbam propriul comportament, ca a-l ruga pe cel de langa noi sa se schimbe nu are niciun efect si ca singura solutie este ca noi sa actionam.
Iata care sunt strategiile cele mai eficiente prin care poti stopa santajul sentimental:
1. Comunicarea non-defensiva: nu incerca sa-l schimbi pe cel de langa tine, ci schimba scenariul si raspunde presiunii lui cu urmatorul gen de fraza: "Imi pare rau ca esti suparat", "Inteleg ca tu vezi lucrurile in acest fel", "Este interesant", "Intr-adevar", "Hai sa vorbim cand vei fi mai calm", "Ai perfecta dreptate".
2. Incearca sa-l transformi pe cel care te santajeaza intr-un aliat: deplaseaza conversatia si cere-i ajutorul in rezolvarea problemelor tale, zicandu-i, de exemplu: "Ma intreb daca m-ai putea ajuta sa gasesc o modalitate de rezolvare a situatiei".
3. Utilizeaza trocul pentru a permite fiecaruia dintre voi sa primeasca ce doreste, fara a se simti vinovat sau atacat; cu alte cuvinte, accepta sa faci schimbari in comportamentul tau si, in schimb, cere-i partenerului sa-si schimbe modul in care te trateaza (eu iti dau daca si tu imi dai ceva in schimb).
4. Utilizeaza umorul pentru a-i arata celuilalt cum vezi tu comportamentul lui; va ajuta pe amandoi sa va relaxati si sa va aduceti aminte ce bine va intelegeati inainte.
(sursa:- net)
:offtopic:
@rodica_post
Va rog sa incercati sa folositi functia "editeaza", atunci cand este posibil si daca nu afecteaza cursivitatea ideilor din mesaj.
Va multumesc!
andreidinax a scris:
nu inteleg///:hammer: care e faza? ce trebuie sa facem?
Daca aveti si Dv. o "metoda" cu privire la educatie care poate fi aplicata cu rezultate benefice in viata,va asteptam cu un comentariu in acest topic.
Va multumesc pentru interes !
cu stima si respect,
rodica_post
De unde stie Alistel toate astea?
- „Cum de unde, de la televizor, de la parinti”, imi raspunde simplu. Denisa il completeaza:
- „Totul incepe de la cei de sus.
- Presa mediatizeaza numai exemplele proaste, iar noi zicem:
- de ce sa nu facem la fel?”.
Incepe o sarabanda a exemplelor de legi care incurajeaza furtul:
- „In trafic, daca incalci o regula de circulatie, nu-ti ia carnetul pentru ca politistii sunt corupti!”, zice o fetita din banca a doua.
- Alistel puncteaza teatral din spate:
- „Politistii primesc caltabosi, ce mai vreti?!”.
Profesoara ii trece Oceanul:
- „Se spune ca America este cea mai democratica tara, unde se respecta legile.
- De ce credeti ca acolo se respecta?”.
Denisa uimeste asistenta:
- „Pentru ca in America te impusca pe loc daca nu respecti legile”. Alistel pufneste sceptic:
- „Nu, ca ar muri toti!”, dar revine la meteahna romaneasca:
- „Noi asa am fost educati, am vazut ca nici parintii nu le respecta.
-
- Daca respecti legea esti fraier, ramai de caruta, nu te imbogatesti”.
Paul il completeaza, exemplificand cu taxa de prima inmatriculare.
-
- Care sa fie solutia?
- Denisa opineaza:
- „Speranta e in noi, tinerii, dar e greu.
- Cel mai greu e sa schimbi mentalitatea asta comunista pe care o au oamenii din jurul nostru”.
- Copilul de 13 ani explica chestia cu mentalitatea comunista:
- „Adica, atunci cand cineva vrea sa se afirme, sa-i dam in cap, sa fim toti egali, suntem invidiosi.
- Se afirma numai marlanii care fac chestii invartite pe la spate.
- De exemplu, Becali e un cioban incult care are Mybach si ditamai casoiul”.
Alistel vine cu alt exemplu:
- „Sau Adriean Videanu, Marmosim SA, care asfalteaza tot si pune borduri!”.
- Lumea pare foarte clar impartita in fraieri si smecheri, inca din clasa a VII-a.
- Copiilor le-a fost imposibil sa spuna pe cine admira, daca admira pe cineva.
- Ce vor sa faca peste 10 ani?
- „Nu e sigur ca noi vom reusi sa schimbam ceva.
- O sa plecam afara, unde vom fi apreciati!”.
- 'Noi asa am fost educati, am vazut ca nici parintii nu le respecta.
- Daca respecti legea esti fraier, ramai de caruta, nu te imbogatesti.', spune-Alistel, 13 ani, elev in clasa a VII-a B, Scoala Generala nr.,, Bucuresti
Cum se vad legile din clasa a VII-a
-Ca drumul batatorit de altii-
se dovedeste, de cele mai multe ori, si cel mai scurt se invata inca din familie.
La un loc cu reguli de baza precum:
- sa nu minti,
- -sa nu furi jucariile altora,
- - sa nu te bati cu ceilalti copii,
- - pustiul invata de la televizor cum e de fapt societatea in care parintele, bine intentionat, il trimite nepregatit.
- O lectie de „educatie civica” la clasa a VII-a B din Scoala Generala nr. X.. din Bucuresti spulbera iluziile contrare.
- Profesoara de istorie V.F.. isi intreaba elevii:
- -„Cine stie ce e aceea o lege?”.
- Raspunsurile urmeaza mainile ridicate:
- „O obligatie”,
- „o regula impusa de stat”,
- „daca nu le-am respecta s-ar produce haos”.
- Proba teoretica se continua cu intrebarea:
- „De ce mintim?”.
- Rasetele unanime arata ca, la 13 ani, copiii au invatat si lectia asta.
- „Mintim ca sa nu fim pedepsiti, dar cand afla parintii, ne pedepsesc si mai rau.
- Trebuie sa ne gandim de doua ori inainte sa mintim”, explica profesoara, mersul lucrurilor in clasa a VII-a.
- Maria o completeaza moralizatoare:
- „Minciuna inseamna lipsa de respect.
- Respectul ne onoreaza si pe noi, si pe ceilalti”.
- Colegul Andrei pluseaza:
- „Respectarea regulilor duce la convietuirea armonioasa in familie”.
Doamna profesoara e multumita de raspunsuri, si-i provoaca:
- „Cineva a spus „fara digul legilor, libertatea nu ar fi decat un torent devastator”.
- Ce inseamna asta?”.
- Denisa trece de partea legilor:
- „Adica daca n-ar fi legi, fiecare ar face cum il taie capul”.
- O urmeaza Raluca:
-
- „Ar fi o nebunie totala, pentru ca oamenii n-ar mai putea fi controlati”.
-
-
-
-
-
-
Imunitatea, pilele si mita
Profesoara trece la aplicatii:
- „Dar exista legi care nu au un aspect moral. De exemplu, incidentul cu atasatul SUA, care a accidentat o romanca, dar care nu poate fi pedepsit pentru ca are imunitate.
- Ce credeti?”.
Copiii se reped sa condamne imunitatea:
- „E imorala!”.
Profesoara accentueaza:
- „Dar despre demnitarii care au case de protocol si primesc chirii de la parlament?”.
- Copiii taxeaza aproape in cor:
- „Imoral, pentru ca si ei sunt tot oameni obisnuiti, au doua maini, doua picioare”.
- Exemplele de imoralitate incep sa erupa si nimic din ce s-a spus in partea teoretica parca nu mai sta in picioare.
- Ilinca spune ca, „daca esti absolvent de Drept, nu poti sa ajungi avocat, decat daca ai pile si cunosti un avocat mare si celebru”. Vocile se suprapun.
- Toti recunosc ca pilele sunt imorale, ca si banii dati in plic la medic. Profesoara ii aduce la Legea fundamentala:
- „In Constitutie scrie ca nimeni nu e mai presus de lege.
- Cum comentati?”.
Din fundul clasei, Alistel, un baiat robust, surprinde asistenta scotand din buzunar o Constitutie in miniatura.
- O deschide si combate:
- „Tot in Constitutie zice ca Romania e stat unitar national si independent.
- Or, vad si eu ca noi platim impozite degeaba, ca traim in cea mai proasta tara din Europa, nu avem autostrazi.
- Noi, la 1907, faceam rascoala de la Bobalna, iar nemtii construiau autostrazi”.