Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune, printr-un proiect de lege, modificarea legislației privind cazierul judiciar. De pildă, acum se stabilește clar faptul că certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online doar de către cetățenii români sau de către firmele cu sediul social în România. Citește articolul
Documentul ce conține evidența condamnărilor ori a altor măsuri cu caracter penal aplicate unei persoane, respectiv cazierul judiciar, se poate emite, de la 1 februarie, și online, nu doar la unitățile de poliție care eliberează astfel de acte. Obținerea online a cazierului judiciar e gratuită și se poate face prin intermediul a două platforme electronice, dar, în anumite cazuri, certificarea identității, necesară pentru obținerea documentului, trebuie făcută la un sediu de poliție. Ministrul digitalizării, Sebastian Burduja, a subliniat recent faptul că obținerea certificatului de cazier judiciar prin platformele dezvoltate de autorități este gratuită, în contextul în care există site-uri private care cer bani pentru asta. Citește articolul
Cazierul judiciar, care este documentul ce arată situația judiciară a unei persoane, adică evidența condamnărilor ori a altor măsuri cu caracter penal, poate fi obținut online începând de astăzi, prin intermediul a două platforme electronice, potrivit unui comunicat de emis în acestă dimineață de Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Termenul inițial, stabilit prin lege, pentru eliberarea electronică a certificatului de cazier judiciar era începutul lunii iulie 2023, dar autoritățile au reușit să operaționalizeze mecanismul mai repede. Citește articolul
Proiectul de lege prin care mai mulți parlamentari voiau ca serviciile publice oferite românilor din străinătate să fie îmbunătățite, prin introducerea unor măsuri de digitalizare și reducere a birocrației, a fost retras de inițiatori, ceea ce înseamnă că măsurile conținute nu se vor aplica. Mai exact, printre altele, de anul viitor, cererile de obținere a certificatului de cazier judiciar ar fi trebuit să poată fi depuse de românii de peste hotare și prin mijloace electronice, direct la secțiile de poliție din țară, nu doar la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, ca acum. Citește articolul
Unele companii pot considera că prin primirea unui cazier judiciar sau a unui certificat de integritate comportamentală de la viitorul salariat se asigură de integritatea acestuia. Însă, dacă solicită vreunul din aceste documente fără a avea o justificare legală, angajatorii riscă să primească amenzi importante legate de protecția datelor. Citește articolul
Certificatul de integritate comportamentală a apărut în legislația noastră odată cu înființarea Registrului național cu persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, iar documentul a fost oficializat zilele trecute. Numai anumiți angajatori au obligația să le ceară angajaților astfel de certificate. Dar posibilitatea de a le cere documentul o au celelalte entități? Citește articolul
Evaluarea impactului asupra protecției datelor personale (sau DPIA, pe scurt) se așează ca o chestiune recomandată, uneori obligatorie în rândul prevederilor Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). E o analiză a riscurilor pe care prelucrări viitoare le-ar putea genera protecției datelor personale ale indivizilor ale căror date sunt prelucrate și servește companiei la luarea celor mai bune decizii pentru minimizarea acelor riscuri. Activitățile de resurse umane dintr-o firmă pot face uneori necesară o astfel de evaluare. Citește articolul
În contextul intrării în vigoare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), solicitarea cazierului judiciar la angajare a devenit o practică de care companiile ar trebui să se ferească, avertizează specialiștii. Concret, solicitarea cazierului este posibilă acum numai în cazurile în care există o obligație legală în acest sens, câteva exemple relevante fiind prezentate mai jos. Citește articolul
Companiile care cer cazierul judiciar la angajare fără a avea o justificare legală pentru a face asta riscă să fie amendate, așa cum reiese din prevederile Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Mai precis, un angajator poate cere candidaților cazierul juridiciar doar în cazurile în care există un act normativ care prevede această obligație. Citește articolul