În timp ce operatorii de date privați pot invoca, în anumite condiții stricte, interesul legitim, autoritățile publice nu pot face asta. Când vorbim de utilizarea sistemelor de monitorizare prin mijloace de supraveghere video la locul de muncă, de pildă, autoritățile și instituțiile nu pot recurge la interesul legitim pentru a justifica măsura în fața angajaților. Citește articolul
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat unul dintre marii retaileri de pe piața autohtonă pentru încălcarea prevederilor Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Încălcarea pentru care compania a fost amendată a constat în aceea că datele înregistrate de camerele de supraveghere au fost redistribuite de angajați ai firmei. Citește articolul
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a emis marți o decizie în cazul Pietrzak și Bychawska-Siniarska și alții împotriva Poloniei, concluzionând că legislația poloneză privind supravegherea secretă a încălcat dreptul la respectarea vieții private, consacrat de articolul 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Aceasta decizie a fost luată în urma plângerii a cinci cetățeni polonezi, care au contestat cadrul legal ce permite monitorizarea comunicațiilor și păstrarea datelor de telecomunicații fără informarea persoanelor vizate. Citește articolul
Monitorizarea prin dispozitive electronice de supraveghere a celor inculpați sau condamnați este posibilă începând cu octombrie 2022, după ce anterior data de începere a programului pilot era stabilită în luna martie a aceluiași an. Programul-pilot de monitorizare electronică a agresorilor se aplică, în primă fază, în București și în județele Iași, Mureș și Vrancea. Printr-o hotărâre publicată luni în Monitorul Oficial, s-a stabilit ca, în 2024, să crească numărul județelor în care monitorizarea agresorilor se face cu ajutorul brățărilor electronice, prin introducerea județului Constanța în lista zonelor în care se aplică măsura în cea de-a doua etapă. Citește articolul
Și în Codul de procedură penală, la fel ca în cazul Codului penal, erau necesare de ani buni modificări care să pună unele texte de lege în acord cu varii decizii ale Curții Constituționale. O lege în acest sens a fost promulgată miercuri de președintele statului, iar azi a fost publicată în Monitorul Oficial. Numeroase dintre noile prevederi vizează mijloacele de probă folosite în procesul penal, fiind stabilite condițiile în care pot fi folosite interceptările. Citește articolul
Chiar dacă un sistem de supraveghere video l-ar ajuta pe angajator să-și atingă scopul cel mai simplu și fără loc de echivoc, monitorizarea prezenței la birou a angajaților ce lucrează în sistem hibrid se poate face și în alte moduri care să nu constituie o problemă din perspectiva prelucrării datelor personale. Citește articolul
Pentru a putea fi respectat termenul stabilit pentru introducerea monitorizării prin dispozitive electronice de supraveghere a agresorilor, respectiv 1 octombrie 2022, Guvernul a oficializat azi o hotărâre prin care sunt stabilite o serie de detalii tehnice și organizatorice privind funcționarea, în sistem pilot, a Sistemului informatic de monitorizare electronică (SIME). Monitorizarea electronică în sistem pilot se va aplica etapizat, în prima etapă, programată să înceapă anul acesta, fiind disponibilă doar în trei județe și în București. Citește articolul
Interesul legitim pentru prelucrarea datelor personale printr-o măsură de supraveghere a angajaților la birou nu este suficient prin el însuși, chiar dacă prevăzut la nivel intern și măsura, adusă la cunoștința celor vizați, dacă firma (operatorul de date) nu poate să dovedească de ce măsura ar fi fost justificată și că a încercat altele mai puțin intruzive care nu au mers. O amendă recentă aplicată de Autoritate unei companii din România pe acest subiect: Citește articolul
Când angajații pun pe tapet nemulțumirile legate de montarea unor sisteme de supraveghere la locul de muncă pun aproape de fiecare dată în față ideea că nu li s-a cerut opinia sau consimțământul. În realitate, consimțământul lor, și dacă l-ar avea angajatorul de la fiecare dintre salariați, nu ar legitima montarea sistemului de supraveghere din perspectiva legislației de protecția datelor personale - pentru nu e cerut de lege, în sens larg. Altceva cere legea aici: Citește articolul